صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

اخبار اوکراین

حمله موشکی اوکراین به لوهانسک
۴ کشته برجای گذاشت
وزیر بهداشت جمهوری خلق لوهانسک گفت که در پی حمله امروز جمعه اوکراین به مناطق مسکونی ۵۰ نفر مجروح شدند و وضعیت ۱۰ نفر از آنها وخیم است. پیش از این وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اوکراین با پنج موشک ATACMS ساخت امریکا به مناطق مسکونی لوهانسک حمله کرد و افزود که چهار موشک ساقط شده اما آخرین موشک به دو ساختمان مسکونی اصابت کرده است. به گزارش اسپوتنیک، ناتالیا پاشچنکو، وزیر بهداشت لوهانسک در پیامی که توسط کانال تلگرامی دولت LPR منتشر شد، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات، در نتیجه حمله موشکی به لوهانسک، ۵۰ نفر زخمی و چهار نفر کشته شدند. این وزیر افزود: وضعیت ۱۰ نفر هم وخیم است.

ماکرون: فرانسه جنگنده‌های میراژ
به اوکراین می‌دهد
ماکرون گفت، فرانسه قرار است جنگنده‌های میراژ ۲۰۰۰ به اوکراین بدهد که به نظر می‌رسد به منزله افزایش چشمگیر حمایت نظامی مستقیم پاریس از کی‌یف باشد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری TF1 که با سفر رسمی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به فرانسه همزمانی داشت، گفت: «ما همکاری جدیدی را آغاز می‌کنیم و انتقال جنگنده‌های میراژ ۲۰۰۰ را به اوکراین که در حفاظت از حریم هوایی‌اش کمک می‌کند، اعلام خواهیم کرد.» به نقل از پایگاه خبری پالتیکو، ماکرون همچنین گفته که اوکراینی‌ها برای پنج تا شش ماه که از اوایل تابستان آغاز می‌شود آموزش دریافت می‌کنند و هدف فرانسه، آموزش 4 هزار و 500 پرسنل نظامی اوکراین است. وی افزود: «ما همواره همان فلسفه قدیمی را داریم که کمک به اوکراینی‌ها در این جنگ است.» فرانسه تاکنون از اهدای جنگنده‌ها به اوکراین خودداری کرده و استدلال می‌کرد که کی‌یف باید روی دستیابی و آموزش F-16 تمرکز کند؛ جنگنده‌هایی که رایج‌تر از میراژهای ساخته شده توسط سازنده تسلیحات فرانسوی «داسو» هستند. رئیس جمهور اوکراین برای شرکت در هشتادمین سالگرد بزرگداشت «نبرد نورماندی» در فرانسه به سر می‌برد. زلنسکی روز جمعه با سازندگان افزارهای دفاعی فرانسوی دیدار خواهد کرد، در مجلس ملی فرانسه سخنرانی و با رئیس جمهور فرانسه گفت‌وگو خواهد کرد.

شولتز: کنفرانس «صلح اوکراین»
صلحی در پی نخواهد داشت
صدراعظم آلمان با گفتن اینکه هنوز با صلح در جنگ اوکراین فاصله زیادی وجود دارد، اذعان‌ کرد، کنفرانس صلح اوکراین که در سوئیس برگزار خواهد شد، راهی برای رسیدن به صلح را دنبال نمی‌کند. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت، کنفرانس صلحی که قرار است هفته آتی در سوئیس و برای بررسی «فرمول صلح» ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین برگزار شود، معطوف به پایان دادن به جنگ اوکراین نیست. خبرگزاری راشاتودی در این باره گزارش داد: شولتز که قرار نیست در این کنفرانس شرکت کند، روز پنجشنبه در پارلمان آلمان گفت که «مذاکرات صلحی در این کنفرانس در کار نخواهد بود. ما هنوز فاصله زیادی با آن (صلح) داریم.» شولتز افزود که قصد دارد از این کنفرانس برای همراهی کشورهای جهان به روشن ساختن این موضوع برای مسکو استفاده کند که «ما در کنار قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل ایستاده‌ایم.» زلنسکی بیش از ۱۶۰ هیأت بین‌المللی را به این کنفرانس دعوت کرده است. اما روسیه، طرف دیگر جنگ، به این کنفرانس دعوت نشده است. در حالی که ده‌ها تن از رهبران کشورهای جهان از جمله امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا قرار است در این کنفرانس شرکت کنند، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا قرار نیست به سوئیس برود و کامالا هریس، معاون اول او در این نشست شرکت می‌کند. پکن به کلی از شرکت در این نشست رویگردان بوده است و وزارت امور خارجه آن، دوشنبه گذشته در این باره گفت که هرگونه کنفرانس صلح با هدف پایان دادن به جنگ اوکراین باید با مشارکت برابر مسکو و کی‌یف و بررسی برنامه‌های مختلفی برای صلح همراه باشد. زلنسکی در واکنش به آن مدعی شد که چین با شرکت نکردن در این کنفرانس به «آلت دست پوتین» تبدیل شده است. زلنسکی طرح ۱۰ماده‌ای خود را تنها راه قابل‌ قبول برای صلح با روسیه می‌داند. مسکو این سند را نپذیرفته که خواستار خروج نیروهای روسیه از تمامی سرزمین‌هایی است که اوکراین آن را متعلق به خود می‌داند. این سند همچنین خواستار پرداخت غرامت از سوی مسکو و پاسخگو شدن مقامات روسیه در محاکمات جنایات جنگی است. عربستان سعودی نیز که میزبان نشست مشابهی در سال ۲۰۲۳ بود، از شرکت در این کنفرانس خودداری کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی