صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

فرود تورم مسکن

اعتقاد کارشناسان اقتصادی بهبود شرایط بازار مسکن در بخش تورم و قیمت در سه سال اخیر ناشی از تلاش مضاعف و برنامه‌ریزی دقیق دولت سیزدهم در بخش مسکن است که از ابتدای شروع به کار، قانون جهش تولید مسکن و ساماندهی بازار را اجرا کرده است. اولین نشانه‌های اثرگذاری سیاست‌های ضد تورمی دولت سیزدهم در بخش مسکن در سال 1403 نمایان شد. به گزارش «ایران اقتصادی» و به روایت آمارهای رسمی اعلام شده از سوی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تورم نقطه به نقطه واحدهای مسکونی شهر تهران در اردیبهشت‌ماه امسال به کمترین سطح طی همه سال‌های دوره اخیر جهش قیمت واحدهای مسکونی رسید. تورم نقطه به نقطه یا میزان رشد قیمت واحدهای مسکونی فروش رفته در شهر تهران در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به اردیبهشت‌ماه سال قبل (1402) تنها 12 درصد به ثبت رسید. این میزان دست‌کم از سال 98 تاکنون بی‌سابقه بوده و در همه سال‌های اخیر میزان رشد قیمت مسکن در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) با فاصله قابل توجه بیش از این میزان بوده است.
متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در معاملات خرید و فروش مسکن شهر تهران در اردیبهشت‌ماه 1403 در حالی به 84 میلیون و700 هزار تومان رسید که این میزان در مقایسه با متوسط قیمت فروش آپارتمان‌ها در اردیبهشت‌ماه سال گذشته تنها 12 درصد بیشتر است. میانگین قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان مسکونی به روایت آمارهای رسمی (آمار بانک مرکزی) در اردیبهشت سال گذشته معادل 75 میلیو ن و320 هزار تومان بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد این میزان تورم نقطه به نقطه (12 درصد) کمترین میزان رشد قیمت مسکن در یک ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل دست‌کم از سال 98 تاکنون است. سال گذشته تورم نقطه به نقطه مسکن در اردیبهشت‌ماه 107.2 درصد اعلام شد. تورم نقطه به نقطه مسکن در اردیبهشت سال 1401 معادل 26.2 درصد و همین میزان در اردیبهشت‌ماه 1400 برابر با 69.7 درصد گزارش شده بود. روند سقوط تورم نقطه به نقطه مسکن که نشان‌دهنده کاهش سرعت رشد قیمت آپارتمان‌ها در دست‌کم 38 ماه اخیر(از فروردین 1400 تا اردیبهشت‌ماه 1403) است در نمودار نشان داده شده است. این در حالی است که بررسی‌ها بر مبنای آمارهای رسمی درباره سطح تورم مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد متوسط تورم نقطه به نقطه مسکن در 12 ماه سال 1400 معادل 36.3 درصد، 12 ماه سال 1401 معادل 44.8 درصد و در 12 ماه سال 1402 برابر با 69.2 درصد بوده است. این در حالی است که میانگین تورم نقطه به نقطه مسکن در دو ماه ابتدایی امسال (فروردین و اردیبهشت‌ماه 1403) برابر با 17.5 درصد بوده است.
همزمان با پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در یک سال اخیر، نه تنها تورم نقطه به نقطه مسکن از قله 107 درصدی اردیبهشت سال گذشته، در اردیبهشت‌ماه امسال به کمترین میزان سال‌های اخیر یعنی 12 درصد فرود آمده، بلکه از اردیبهشت سال گذشته تورم نقطه به نقطه ماه به ماه کاهش یافته است. انتظار می‌رود با تسریع روند ساخت، تکمیل و افتتاح واحدهای طرح نهضت ملی مسکن، باز هم تورم نقطه به نقطه کاهش یابد و بعد از 7 سال جهش قیمت واحدهای مسکونی، بازار به ثبات و آرامش برسد.
جستجو
آرشیو تاریخی