صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

بزرگ‌ترین رزمایش ناتو در دریای بالتیک آغاز شد

«دریاچه ناتو» طوفانی می شود؟

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (NATO) رزمایش بزرگی را در دریای بالتیک آغاز کرد. به گزارش رادیو لهستان، ناتو روز چهارشنبه بزرگ‌ترین مانور نظامی خود را در منطقه بالتیک با نام Baltops 2024 با حضور 9000 پرسنل از 20 کشور عضو آغاز کرد. طبق این گزارش، شامگاه سه‌شنبه، چندین کشتی نظامی به منظور آماده‌سازی برای این رزمایش وارد بندری در کلایپدای لیتوانی شدند.
نیروهای مسلح لیتوانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که Baltops 2024 بزرگ‌ترین رزمایشی خواهد بود که تاکنون در دریای بالتیک برگزار شده است و در آن نزدیک به 9000 پرسنل نظامی، بیش از 50 کشتی جنگی و 45 هواپیما شرکت خواهند کرد.
این رزمایش که قرار است تا 20 ژوئن ادامه داشته باشد، با هدف تقویت قابلیت‌های نظامی مختلف از جمله پشتیبانی آتش، پدافند هوایی، کشف و خنثی‌سازی مین، جنگ زیردریایی و فرود آبی خاکی انجام می‌شود. همچنین یکی از محورها بر تهدیدات مربوط به زیرساخت‌های دریایی متمرکز خواهد بود.
ارتش لهستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، امسال نمایندگان تمامی رده‌های نیروهای مسلح لهستان در این رزمایش شرکت خواهند کرد. به گزارش اسپوتنیک، از طرف نیروی دریایی لهستان کشتی‌های ناوگان سوم و ناوگان هشتم دفاع ساحلی از جمله ناو موشکی «ژنرال پولاسکی» به همراه بالگرد عرشه‌ای SH-2G از تیپ هوانوردی دریایی، نفتکش بالتیک و مین‌روب Necko حضور دارند.
تیپ 6 هوابرد نیز وظایف خود را در سوئد انجام خواهد داد که برای آن، هواپیماهای ترابری نیروی هوایی لهستان یک پل هوایی برای انتقال به منطقه عملیات ایجاد خواهند کرد. بخش‌هایی از رزمایش مانند پرش با چتر نجات و حملات دریایی و هوایی نیز در زمین آموزشی نیروی هوایی مرکزی در اوستکا انجام می‌شود.
ارتش لهستان تأکید دارد که سناریوی رزمایش شامل اقداماتی در شرایط درگیری بین ارتش‌های فرضی است و ماهیت دفاعی دارد. همچنین به گزارش رادیو و تلویزیون ملی لیتوانی، گیدریوس پریمنکاس، فرمانده نیروی دریایی لیتوانی تأکید کرد که یکی از اهداف راهبردی این رزمایش، «نشان دادن وحدت ناتو و عزم برای مقابله با هرگونه تجاوز» است.
گفتنی است 20 کشور عضو ائتلاف آتلانتیک شمالی یعنی بلژیک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، یونان، اسپانیا، هلند، لیتوانی، لتونی، آلمان، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، سوئد، ترکیه، انگلیس، ایتالیا و امریکا در این رزمایش شرکت خواهند کرد. تمرین‌ها در سراسر حوضه دریای بالتیک و همچنین در محیط خشکی در سوئد، لهستان، آلمان و لیتوانی انجام خواهد شد.
 
ناتو به دنبال توسعه کریدورهای زمینی علیه روسیه
با اینکه گفته می‌شود این رزمایش، ماهیت دفاعی دارد، اما کارشناسان عقیده دارند که پیام این شبیه‌سازی از جهت زمان، مکان و شیوه‌های عملیاتی، پیام یک رزمایش تهاجمی است که مخاطب آن نیز کرملین است. در تازه‌ترین واکنش، یک استراتژیست ارشد نظامی به روزنامه تلگراف گفت: ناتو در حال کار روی طرح‌هایی است که ده‌ها هزار نیروی امریکایی را در امتداد «کریدورهای زمینی» در اروپای غربی در صورت جنگ با روسیه اعزام کند.
به گزارش راشاتودی به نقل از تلگراف، مسیر اصلی نیروهای امریکایی در صورت بروز جنگ با روسیه از طریق بندر روتردام هلند به آلمان و لهستان خواهد بود. کریدورهای جایگزین از ایتالیا، یونان و ترکیه به ترتیب از طریق اسلوونی و کرواسی به مجارستان و از طریق بلغارستان و رومانی می‌گذرند. همچنین برنامه‌هایی برای مشارکت نروژ، سوئد و فنلاند برای تدارکات و پشتیبانی وجود دارد.
بنا بر این گزارش، ناتو در حال توسعه چندین «کریدور زمینی» است تا در صورت وقوع یک جنگ زمینی بزرگ میان اعضای ناتو با روسیه، نیروها و خودروهای زرهی امریکایی را به خطوط مقدم برساند.
 
واکنش مسکو به رزمایش ناتو
مقامات روسیه بارها علیه نظامی‌سازی بیشتر دریای بالتیک هشدار داده و از آن با عنوان تبدیل بالتیک به «دریاچه ناتو» یاد کرده‌اند. به گزارش اسپوتنیک، در ماه دسامبر، رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین اعلام کرد که منطقه نظامی لنینگراد را در واکنش به فعالیت‌های ناتو در بالتیک احیا می‌کند.
ایالات متحده و متحدانش بارها اعلام کرده‌اند، مسکو می‌تواند به ناتو حمله کند و مدعی شدند که ارسال تسلیحات به اوکراین می‌تواند به توقف جنگ کمک کند. در مقابل، مسکو هرگونه نیت حمله به ناتو را رد کرده و دولت‌های غربی را به ایجاد تهدیدهای نادرست برای فریب مردم خود در مورد مناقشه اوکراین متهم کرده است.
به گزارش خبرگزاری تاس، مسکو حمله ناتو به روسیه را یک تهدید وجودی برای روسیه قلمداد می‌کند؛ در نتیجه، برای جلوگیری از هر گونه درگیری احتمالی، مستقر شدن سلاح‌های هسته‌ای تحت دکترین هسته‌ای روسیه را تضمین بازدارندگی می‌داند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی