صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و نه - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و نه - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

رئیس جمهور امریکا در موضع گیری تازه خود، نسل کشی اسرائیل در غزه را انکار کرد

جو روی دیوار حاشا

امیر فرشباف
خبرنگار


 جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده در مصاحبه با مجله «تایم» مدعی شد، رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب جنایت جنگی نشده و با فرافکنی و تکرار ادعاهای سران رژیم صهیونیستی، مسئولیت تداوم جنگ را متوجه مقاومت فلسطین کرد.
بایدن در این مصاحبه، حداقل دو بار، در پاسخ به این پرسش که «نتانیاهو از خط قرمز شما در رفح عبور کرده است، چه اقداماتی علیه اسرائیل انجام می‌دهید؟» با طفره رفتن از پاسخ گفت: «من در حال حاضر درباره آن صحبت نمی‌کنم، زیرا فعلاً در حال گفت‌و‌گو با اسرائیلی‌ها هستیم.... اکنون زمان آن نیست که شما درباره آن بنویسید!»
یکی از نقاط عطف این مصاحبه جایی بود که از بایدن در مورد شواهد ارتکاب رژیم صهیونیستی به جنایت جنگی سؤال شد و او آن را انکار کرد و گفت: چنین چیزی مشخص نیست!
بایدن همچنین در اظهاراتی عجیب، مشروعیت دیوان کیفری بین‌المللی را زیر سؤال برد و گفت که چنین نهادی را به رسمیت نمی‌شناسد.
وی به‌رغم اذعان به وجود قحطی و شرایط وخیم حیات در غزه، رژیم صهیونیستی را مسئول وقوع چنین وضعی ندانست و با اتهام‌زنی به حماس و بدون اشاره به اهداف اعلامی کابینه صهیونیستی مبنی بر نابودی این جنبش، گفت: «حماس همین فردا می‌تواند به جنگ خاتمه دهد. آخرین پیشنهادی که اسرائیل داده بود، بسیار سخاوتمندانه بود و بی‌بی بابت اسرا تحت فشار زیادی قرار دارد.»
یکی دیگر از نکات مهم این مصاحبه به پرسش از نقش نتانیاهو در طولانی کردن جنگ برای بقا در قدرت باز می‌گردد که مورد تأیید تلویحی بایدن واقع شد. بایدن گفت: «دلایلی برای آن (طولانی کردن جنگ) وجود دارد و من در این خصوص اظهار نظر نخواهم کرد.»
او به دلایل اختلافش با نتانیاهو هم اشاره کرد و افزود: اختلاف عمده من با نتانیاهو به سرنوشت غزه بعد از جنگ مربوط است؛ آیا نیروهای اسرائیلی به داخل (فلسطین اشغالی) باز می‌گردند؟ من با مصری‌ها، سعودی‌ها، اردنی‌ها و اماراتی‌ها در این خصوص صحبت کرده‌ام. باید راه‌حل دو دولتی وجود داشته باشد، ‌گذار به راه‌حل دو دولتی، بزرگ‌ترین اختلاف من با بی‌بی است.
در بخش دیگری، مصاحبه‌کنندگان از رئیس‌جمهور امریکا پرسیدند: «آیا توافقی مورد قبول همه طرف‌ها دارید؟ آیا بی‌بی تنها مانع آن است؟» بایدن در پاسخ باز هم بر پیشنهاد موسوم به «دو دولتی» تأکید کرد و بدون اشاره به مخالفت قطعی دولت صهیونیستی با آن، گفت: من در حال مذاکره درباره آن هستم و باید مراقب باشم، زیرا شما این را حین مذاکرات چاپ می‌کنید. من فکر می‌کنم مسیر روشنی برای‌ گذار وجود دارد که در آن کشورهای عربی امنیت و بازسازی غزه را در ازای تعهد بلندمدت به‌ گذار به راه‌حل دو دولتی فراهم کنند.
او همچنین درخصوص مرده یا زنده بودن اسرای امریکایی در غزه گفت: ما معتقدیم کسانی هنوز زنده هستند. من با همه خانواده‌ها ملاقات کردم؛ اما مدرک نهایی دقیقی در مورد اینکه چه کسی زنده است و چه کسی زنده نیست، نداریم. اتفاقاً من خواهان این بوده‌ام که برای آزادی اسرا باید آتش‌بس محقق شود؛ این دلیل اصلی فشار ماست.
اظهارات بایدن درخصوص جنگ غزه و انکار نسل‌کشی و جنایت جنگی توسط ارتش اشغالگر برخلاف باور افکار عمومی و اذعان نهادهای حقوق بشری بین‌المللی حاکی از پشتیبانی تام دولت ایالات متحده از رژیم صهیونیستی است که مقرون به زمان خاصی نبوده و تمام دولت‌ها با گرایش‌های مختلف، موظف به حمایت بی‌دریغ از رژیم اشغالگر، خصوصاً در زمان جنگ هستند. اگر هم اختلافی میان دولت امریکا و رژیم صهیونیستی در کار باشد، به شیوه‌های مدیریت جنگ برمی‌گردد نه به اصل راهبرد. نکته دوم به وضعیت سیاسی بایدن و حزب دموکرات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکا مربوط است؛ بایدن از یک‌سو، به دلیل حمایت همه‌جانبه از کابینه امنیتی رژیم، تحت سنگین‌ترین فشارهای داخلی و بین‌المللی قرار دارد و از سوی دیگر، دولت صهیونیستی و لابی یهود در امریکا از اقدامات و اظهارات او راضی نیستند.
 
دنبال استقلال تایوان نیستیم؛ ولی سلاح می‌فرستیم
بایدن در بخش‌های دیگری از این مصاحبه به رویکرد دولت امریکا در مواجهه با مسأله تایوان و اوکراین و تقابل با چین و روسیه هم اشاره کرد. او در مورد جنگ اوکراین، با انکار پیشروی‌های مداوم ارتش روسیه و شکست جبهه غرب در اوکراین و رد پیشنهاد روسیه برای پایان جنگ که توسط خبرنگار تایم پرسیده شد، مدعی شد: نه، اینطور نیست؛ من نمی‌دانم چرا شما از تمام اتفاقاتی که در این بین افتاده است، می‌گذرید. ارتش روسیه مضمحل شده است [!] شما در مورد آن چیزی نمی‌نویسید.»
این اظهارات بایدن درحالی است که مقامات غربی، ازجمله دبیرکل ناتو بارها به پیشروی و برتری روسیه اذعان کرده‌اند.
بایدن همچنین درخصوص تقابل چین و تایوان و نقش ایالات متحده در این مناقشه، استفاده از نیروهای امریکایی در تایوان و ارسال تجهیزات نظامی به این جزیره را رد نکرد. بایدن گفت: «به شی جین ‌پینگ بارها صراحتاً اعلام کرده‌ام که ما دنبال استقلال تایوان نیستیم؛ اما به ارسال تجهیزات به این جزیره ادامه می‌دهیم و با متحدان خود در منطقه در تماس هستیم. البته استفاده از نیروهای امریکایی در تایوان را رد نمی‌کنیم و تفاوتی وجود دارد میان استقرار نیروها در زمین، هوا و دریا.»

جستجو
آرشیو تاریخی