صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و شش - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و شش - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

رکورد افزایش تولید نفت در سه سال

تولید روزانه نفت از 2 میلیون بشکه در 1400، در خردادماه امسال به 3.5 میلیون بشکه رسید

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های دولت رئیس‌جمهور فقید، عدم اتکای توسعه به مذاکرات و رفع تحریم‌های بین‌المللی بود به صورتی که دولت سیزدهم با اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و دیپلماسی فعالانه در حوزه انرژی اتفاقات بزرگی را خصوصاً در حوزه نفت‌و‌گاز رقم زد. در دولت مردمی شهید جمهور اقدامات ارزنده‌ای با تکیه بر توان و دانش متخصصان داخلی در حوزه ساخت و بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها انجام شده است و هرگز رشد و توسعه را متکی به مذاکرات برجام و رفع تحریم‌های بین‌المللی ندانسته و با اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و دیپلماسی فعالانه در حوزه انرژی اتفاقات بزرگی را در حوزه صادرات نفت و گاز و توسعه پالایشگاه‌ها رقم زد. طبق آمار موجود کشور، در پایان سال 1399 و آغاز 1400 مقدار تولید، صادرات و تعداد طرح‌های اجرایی پالایشگاهی وضعیت مطلوبی نداشت، اما امروزه به همت دولت سیزدهم شاهد پیشرفت چشمگیری در این حوزه هستیم. از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تا پایان سال 1402 حدود 132 طرح نیمه‌تمام به ارزش 28 میلیارد و 500 میلیون دلار تکمیل و همزمان عملیات اجرایی 50 طرح به ارزش 47 میلیارد و 500 میلیون دلار آغاز شده است. دولت سیزدهم تصمیم داشت تا در سال 1403، 79 طرح به ارزش 16 میلیارد دلار را تکمیل و عملیات اجرایی 50 طرح به ارزش 25 میلیارد دلار را آغاز کند اما حالا این وظیفه اتمام یافته و ادامه روند توسعه طرح‌های نفتی و پالایشگاهی بر دوش دولتی است که روی کار خواهد آمد. دولت سیزدهم در عمر 1000 روزه خود توانست با رشد 63 درصدی تولید روزانه نفت و با بازاریابی فعالانه در بازار جهانی به‌خاطر شکوفایی دولت در حوزه دیپلماسی انرژی، زمینه همکاری‌های نفتی با کشور‌های خارجی در بخش صادرات نفتی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی را روز به روز افزایش داده و حجم صادرات نفت خام را 40 درصد افزایش دهد و درآمد 36 میلیارد دلاری از طریق فروش نفت را کسب کند.
باتوجه به تحریم‌ها، توسعه صنعت گاز در دولت شهید جمهور متوقف نشد و ظرفیت تولید گاز کشور با رشد 6 درصدی، روزانه 60 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه شده است و تولید میعانات گازی نیز از 198 میلیون بشکه در سال 1400 به 259 میلیون بشکه
رسیده است. وزارت نفت در طی عقد قرارداد با شرکت‌های توانمند ایرانی برای اجرای طرح‌های کلان نگهداشت و افزایش تولید گاز همچون تکمیل و بهره‌برداری میدان‌های گازی توس، دی و آغار با حجم سرمایه‌گذاری 156 میلیون دلار، اجرای طرح تقویت فشار میادین گازی هما، وراوی و تابناک با حجم سرمایه‌گذاری 311 میلیون دلار و اجرای افزایش ضربتی تولید گاز 13 میدان نفتی مناطق مرکزی کشور با حجم سرمایه‌گذاری 3.6 میلیارد دلار، در مجموع توانست افزایش تولید بیش از 200 میلیون مترمکعبی گاز را محقق سازد. نکته‌ای که قابل‌توجه است اینکه در این دولت روابط خارجی گازی ایران نیز فعالیت ویژه‌ای داشت و مذاکرات خوبی در زمینه عقد قرارداد صورت گرفته است؛ تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق به مدت 5 سال و همچنین مذاکرات با ترکیه، ارمنستان و پاکستان جهت تمدید و احیای قرارداد از این دست اقدامات بوده است که باید مورد توجه دولت آتی قرار گیرد و مسیر توسعه در پیش گرفته را ادامه دهد. ناگفته نماند که با اجرا و تکمیل طرح‌های کلان صنعت نفت در دولت سیزدهم، ۱۷۰ هزار بشکه در روز ظرفیت جدید تولید روزانه نفت ایجاد شد.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و اجرای طرح‌های کلان صنعت نفت در دستور کار قرار گرفت و حاصل آن بهره‌برداری از فاز نخست میادین سپهر و جفیر، تکمیل و بهره‌برداری از 60 حلقه چاه میدان مشترک آزادگان جنوبی، تکمیل و بهره‌برداری از 8 طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، بهره‌برداری از طرح افزایش تولید نفت خام از میادین چشمه‌خوش، دالپری و پایدار شرق و بهره‌برداری از تولید زودهنگام میدان سهراب بوده است.
تولید روزانه نفت از 2 میلیون و 107 هزار بشکه در ابتدای دولت، در ابتدای خردادماه امسال به حدود 3.5 میلیون بشکه در روز رسید که از این مقدار افزایش، 170 هزار بشکه در روز مربوط به ظرفیت‌های جدید ایجاد شده در میادین نفتی بود. دولت سیزدهم در جمع‌آوری گازهای همراه اهتمام جدی به خرج داده است به‌گونه‌ای که با حجم سرمایه‌گذاری بیش از 5 میلیارد دلار این طرح را به سرعت به مرحله اجرایی رساند. به نقل از آمار‌های وزارت نفت، حجم سوزاندن همراه گاز نفت ایران در سال 1401 حدود 18 میلیارد و 430 میلیون متر مکعب بوده که طبق برآورد‌ها معادل 22 درصد مقدار ناترازی گاز در زمستان این سال بود. با اقدامات انجام شده توسط دولت سیزدهم در سال 1402 حجم جمع‌آوری گاز‌های همراه روزانه به 15 تا 18 میلیون مترمکعب رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی