صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و شش - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و شش - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

سرپرست ریاست‌جمهوری تأکید کرد

پیگیری جدی اجرای قراردادهای خارجی

سرپرست ریاست‌جمهوری، در جلسه روز گذشته هیأت وزیران، با محکومیت شدید تداوم جنایات رژیم صهیونیستی به غزه به‌ویژه حمله به محل‌ اسکان پناهندگان در رفح، از سرپرست وزارت امور خارجه خواست تا به طور جدی اقدامات حمایتی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حقوق مردم فلسطین بخصوص اهالی غزه را با همان همت و تلاش شهید امیرعبداللهیان دنبال کند.
محمد مخبر در بخش دیگری از سخنانش، تمجید از مهارت و توانمندی‌های شخصی شهید دکتر رئیسی در احیای ارتباطات بین‌المللی کشورمان را یکی از نکات مشترک در سخنان سران و مقامات خارجی دانست که در روزهای پس از شهادت دکتر رئیسی با آنان دیدار یا گفت‌و‌گو داشته است. وی تأکید کرد: یکی از مسئولیت‌های جدی همه اعضای دولت پیگیری مسئولانه و مستمر اجرای قراردادها، توافقات و تفاهمنامه‌های خارجی منعقد شده در دوران ریاست جمهوری شهید دکتر رئیسی است.
 سرپرست ریاست‌جمهوری همچنین با اشاره به تدوین برنامه‌ها با هدف کمک به تسهیل و تسریع در تحقق شعار سال، از وزرا و رؤسای دستگاه‌های اجرایی مسئول خواست تا کارگروه ویژه‌ای را برای پیگیری و اجرای این برنامه‌های تدوین شده ایجاد و شخصاً بر ایفای مسئولیت‌های آنها نظارت داشته باشند. مخبر در پایان سخنان خود با اشاره به تصمیماتی که برای ساماندهی به وضعیت بازار بورس اتخاذ شد و تأثیرات مثبتی که در همان روز بر وضعیت شاخص‌ها داشت، با تأکید بر استمرار حمایت‌ها از این بازار خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد و مسئولان سازمان بورس برای ایجاد اطمینان و ثبات بیشتر در بازار بورس، زمینه ورود هر چه سریع‌تر بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ کشور به این بازار را تسهیل کنند.

کاهشی شدن متغیرهای مؤثر بر تورم
در ادامه این جلسه، رئیس کل بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد: نوسانات نرخ ارز و نرخ بهره در کوتاه‌مدت و رشد نقدینگی در بلندمدت بر نرخ تورم تأثیرگذار هستند؛ در دولت مردمی تمام متغیرهای پولی تأثیرگذار بر تورم بعد از سال‌ها کاهشی شدند.
محمدرضا فرزین اضافه کرد: بر این اساس نرخ رشد نقدینگی کشور که در 25 سال گذشته به طور متوسط 28.2 و در 62 سال اخیر 25.7 بود، در پایان سال 1402 به 24.3 درصد کاهش یافت که اقدامی با اثرات مثبت بلندمدت بر اقتصاد و نرخ تورم است. همچنین نرخ رشد پول در اسفند 1402 به 15.3 درصد کاهش یافت که تأثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش انتظارات تورمی دارد و این رقم در 13 اردیبهشت به 12.8 درصد کاهش یافته است. رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به نرخ تورم تولیدکننده 107 درصدی در آغاز به کار دولت سیزدهم و 50 درصدی در ابتدای سال 1402، از کاهش این رقم به 23.2 درصد در حال حاضر به عنوان یک شاخص پیش‌نگر مهم خبر داد.
 وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با اشاره به اقدامات دولت در انحصارزدایی از برخی عرصه‌ها گفت: یکی از این بخش‌ها مشاوران رسمی مالیاتی بود که در 10 سال پیش از این دولت، فقط 548 کارشناس جدید مجوز دریافت کردند، اما در دولت مردمی در مرحله اول 1130 مجوز و در آزمون اخیر نیز 530 کارشناس جدید پذیرفته شده‌اند.

 

بــــرش

آغاز ساخت 200 هزار خانه با حضور سرپرست دولت سرپرست ریاست جمهوری دیروز با حضور در محله تهرانسر، از عملیات احداث بخشی از 200 هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در تهران بازدید کرد و با حضور وی بهره‌برداری از 15 هزار واحد مسکونی نوسازی شده در بافت فرسوده آغاز شد. پیشتر قرار بود شهید آیت‌الله رئیسی در این مراسم حضور یابد.  در این پروژه 15هزار واحد پیش‌بینی شده بود که با تأکید رئیس جمهور شهید به 200 هزار افزایش یافت. مخبر در این مراسم  به دغدغه شبانه‌روزی شهید رئیسی برای رفع مشکل مسکن اشاره و تصریح کرد: دولت با توجه به هزینه قابل توجه مسکن در سبد خانوار و تأثیر این بخش در اشتغالزایی، مسکن‌سازی را با رویکردی جهادی در دستور کار قرار داده است.

جستجو
آرشیو تاریخی