صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و پنج - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و پنج - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

«ایران» از روند نوسازی در بافت‌های فرسوده شهری گزارش می‌دهد

رکوردشکنی در جبهه اصلی تأمین مسکن

با ثبت رکورد جدید در جبهه اصلی تأمین مسکن شهرها، بالاترین میزان ساخت و ساز واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده، رقم خورد. به گزارش «ایران اقتصادی»، آمار جدید از تیراژ ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده شهرهای کشور در حالی از ثبت رکورد بالاترین سطح نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده در سال 1402حکایت دارد که بررسی‌ها حاکی است، حجم نوسازی مسکن در سال گذشته، نسبت به همه سال‌های قبل بی‌سابقه بوده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد، پارسال بیش از 92 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهرهای کشور ساخته شد که این میزان تقریباً حدود دو برابر متوسط سالانه این ساخت و سازها، در فاصله سال‌های 92 تا 99 است.
آمارهای رسمی مربوط به روند نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهرهای کشور نشان دهنده ساخت بالغ بر 886 هزار و 440 واحد مسکونی در مراکز و هسته‌های میانی شهرها طی 15 سال اخیر است. روند نوسازی مسکن که در دهه 90 بخصوص از سال 92 تا 99 به میزان محسوسی کاهش یافته بود از سال 1400 تقویت شد. سال گذشته در حالی بیش از 92 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهرهای کشور ساخته شد که رکورد قبلی ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده مربوط به سال 90 با ساخت 89 هزار و 683 واحد مسکونی بود. با صعود آمار نوسازی مسکن از سال 1400، طی سه سال اخیر سالانه به طور متوسط بیش از 72 هزار و 300 واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهرهای کشور ساخته شده است. طی 14 سال منتهی به پایان 1401 نیز در هر سال به طور متوسط 56 هزار و 745 واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده ساخته شد که از این زاویه نیز نوسازی بیش از 92 هزار واحد مسکونی در سال 1402، آماری قابل توجه محسوب می‌شود.
براساس آمار اعلام شده، علاوه بر رکوردشکنی جریان نوسازی مسکن به لحاظ تعداد واحد ساخته شده در بافت‌های فرسوده شهرها در سال گذشته در نتیجه اعمال این مشوق‌ها و تسهیلات طی دو سال اخیر، بیش از 70 درصد برنامه نوسازی مسکن محقق شده و تاکنون بیش از 277 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده در قالب نهضت ملی مسکن در پروسه ساخت قرار گرفته است. همچنین آمارها نشان می‌دهد در همین مدت بیش از 82 هزار واحد مسکونی نیز افتتاح شده و به مرحله بهره‌برداری رسیده است. قرار است تا پایان 1403، مجموعاً 100 هزار واحد مسکونی دیگر نیز در این محدوده‌های شهری افتتاح شود.
براساس آخرین آمارها مربوط به طرح نهضت ملی مسکن تاکنون عملیات ساخت بیش از دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در کشور در قالب این طرح آغاز شده  که سهم بافت‌های فرسوده از این میزان نزدیک به 280 هزار واحد مسکونی است.

جستجو
آرشیو تاریخی