صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و پنج - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و پنج - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

جهش 82 درصدی صادرات معدنی

بهره‌برداری از پتانسیل معادن منجر به تقویت و توسعه سایر صنایع وابسته می‌شود؛ ضمن اینکه صادرات در این بخش به بهبود اقتصاد و ارزآوری در کشور منجر خواهد شد. بخش معدن به قدری در اقتصاد کشور مهم است که در برنامه توسعه هفتم این بخش باید به رشد ۱۳درصدی دست پیدا کند. این موارد در حالی مطرح است که دولت شهید جمهور آیت‌الله رئیسی از همان ابتدای فعالیت خود برای کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی، استفاده مطلوب از سایر ظرفیت‌های اقتصادی نظیر معادن را مدنظر قرار داد و توانست دستاوردهای قابل تأملی را محقق سازد.
بر اساس آخرین آمار از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، در سال گذشته ۳۵۷ معدن کوچک‌مقیاس احیا، فعال‌سازی و توسعه پیدا کرد که از این تعداد ۲۷۳معدن احیا و ۸۴ معدن نیز توسعه یافت. احیا و توسعه این معادن منجر به اشتغالزایی بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ نفری به ‌صورت مستقیم شد؛ البته در راستای رفع موانع تولید از واحدهای معدنی، اقداماتی از جمله شناسایی و رفع موانع تولید برای ۱۹واحد معدنی در استان گیلان، پذیرش ۳۶ پرونده در روند صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و پایش ۲۲۲معدن احیا شده طی سال۱۴۰۱ در ۱۱ استان انجام شد.
یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه معادنی که سال گذشته به مرحله اجرا رسید، تکمیل و راه‌اندازی ۱۰طرح بزرگ معدن و صنایع معدنی به ارزش سرمایه‌گذاری ۵۰ همت (یک‌هزار میلیارد تومان) بود که برای ۳ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرد.
 رضا محتشمی‌پور، معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت در اظهارنظری گفت: در سه سال فعالیت دولت شهید رئیسی، سالانه آمار فعالیت نزدیک به ۵۰۰ معدن را استخراج کردیم که با استفاده از همین اطلاعات وارد بحث آسیب‌شناسی شدیم؛ همچنین برای فعال‌سازی معادن، یک گروه معادن دارای تولید‌کننده غیرفعال شده بودند که طی ۳ سال گذشته تقریباً سالی ۵۰۰ معدن در این بخش به جرگه معادن فعال پیوستند. این عدد در سال‌های قبل از آن بر اساس آمار رسمی که منتشر شده است حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ معدن در سال بود. معاون وزیر صمت تأکید کرد: در واقع علاوه بر احیای سالی ۵۰۰ معدن، حدود یک‌هزار معدن هم از طریق مزایده صاحب بهره‌بردار شد که در نهایت این معادن توسط همین بهره‌برداران فعال شدند. بر این اساس طی سه سال گذشته 1500 معدن احیا شدند.
محتشمی با اشاره به تعیین تکلیف تمام محدوده‌های حاکمیتی در سال گذشته اظهار داشت: حدود ۳۷۰ هزار کیلومترمربع پهنه اکتشافی آزاد شد که در نیمه اول امسال مابقی هم آزادسازی می‌شود و بر این اساس تمام پهنه‌های حاکمیتی تعیین‌تکلیف می‌شوند. بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه در سال 1392، حدود 7 میلیارد و 576 میلیون دلار صادرات معدنی داشتیم، این میزان نسبت به سال 1402 رشدی حدود 82 درصدی را محقق ساخته است.
جستجو
آرشیو تاریخی