صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اسرائیل و امریکا تاوان بزرگی بابت رفتار بی‌شرمانه خود خواهند داد

سهم خیزش‌های دانشجویی در تغییر ژئوپلیتیک جهانی

وصال روحانی
مترجم

شاید عده‌ای بگویند اعتراضات دانشجویی اخیر به جریان کشتار مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه، تأثیر دیرپایی نخواهد داشت اما واقعیت امر چیزی جز این است.
حتی خیزش‌های مردمی در شماری از کشورهای اسلامی علیه حکومت‌های غرب‌گرای خودکامه در منطقه خاورمیانه که «بهار عربی» نام گرفت، به‌رغم تحلیل رفتن تدریجی، به تغییر محسوس شرایط حکومتی در این کشورها منجر شد. بنابراین حالا که شروع خیزش دانشجویان در امریکا علیه جنایتکاران صهیونیستی و در حمایت از مردم شریف فلسطین ششمین هفته خود را  پشت‌سر نهاده و این ماجرا به بسیاری از مجتمع‌های دانشگاهی در سایر کشورها هم بسط یافته، ساده‌انگاری است اگر تصور کنیم این فرایند به تغییر ژئوپلیتیک سیاسی در قاره‌های مختلف منجر نخواهد شد.

در لبه پرتگاه سقوط
به گزارش گاردین، وقتی 15 سال پیش در مصر مردم به خیابان‌ها ریختند تا به حکومت نظامیان در این کشور پایان دهند، سلسله مسائلی سبب شد این خیزش به آرامی رو به افول برود؛ خشونت نظامیان مصر در برخورد با معترضان، ورود فعالانه حامیان خارجی سران نظامی مصر به معرکه و در نهایت بازی‌های ضرورانه سیاسی سبب شد «بهار عربی» در مصر خزان زده شود و اثر خود را از دست بدهد و هم‌اینک (اواخر ماه پنجم از سال 2024) نیز السیسی اداره این کشور را در دست دارند. با این حال جنبش‌های وسیع دانشجویی هفته‌های اخیر در سطح جهان در نفی نسل‌کشی بی‌شرمانه صهیونیست‌‌ها در باریکه غزه، خیزشی متفاوت و جنس این پویش، جنسی متفاوت بوده است. با وجود همه خشونت‌هایی که از سوی پلیس ضد ‌شورش امریکا در سرکوب و محدودسازی دانشجویان معترض در این کشور به ‌کار گرفته شده است، نه تنها اثری از عقب‌نشینی دانشجویان دیده نمی‌شود، بلکه هر روز بر تعداد کشورهایی که کمپ‌های دانشجویی‌شان در تقبیح پاکسازی قومی در غزه و کرانه باختری فعال‌تر ظاهر می‌شوند و دولت جعلی تل‌آویو را از این بابت شماتت می‌کنند، افزوده می‌شود. اسرائیل که طراح و مجری این جنایات جنگی عظیم است و امریکا که این رژیم را تا بن دندان مسلح کرده، باید بسیار بی‌هوش و حواس باشند اگر متوجه نشوند این خیزش‌ها بیش از هر زمانی فرصت انکار و دروغ‌پردازی را از آنها گرفته و آنان را به لبه پرتگاه سقوط و شکست سوق داده است.

بسیار دیر اما به غایت تأثیرگذار
ماجرای اعتراض‌های دانشجویی در امریکا و چادر زدن دانشجویان معترض شاید بسیار دیر و تازه از ماه ششم برقراری جنگ غزه (که بزودی 8 ماهه می‌شود) آغاز شده باشد، اما اعتراض غریبه و آشنا سهمی به غایت بزرگ در تغییر سیاستگذاری‌ها در تل‌آویو و واشنگتن داشته و دست آنها را بیش از پیش نزد مردم آزاده جهان رو کرده است. اولین کمپ‌های معترض در امریکا در دانشگاه نیویورک و دانشگاه کلمبیا (که این یکی هم در حوزه ایالت نیویورک قرار دارد) شکل گرفت و به آرامی به دانشگاه‌های متعدد دیگری در سطح این کشور و در نهایت سایر کشورها بسط یافت. خواسته دانشجویان معترض مانند متن اعتراض خیل مردم عادی در جهان ساده و صریح بود؛ «نسل‌کشی مخوف فعلی در غزه را متوقف کنید و کمک‌های مردمی را هر چه سریع‌تر به دست مردم نیازمند فلسطینی برسانید.» پلیس امریکا تصور می‌کرد با سلاح زور و خشونت‌ورزی در حق معترضان، گوش آنها را خواهد کشید و عمر این جنبش به یک هفته هم نخواهد انجامید اما استمرار آن تا امروز نشانگر این است که عمق این ماجرا بیش از اینهاست.
برچیده نشدن این کمپ‌های اعتراضی نه تنها نشانه مخالفت صریح دانشجویان حقیقت‌طلب با کودک‌کش‌های اسرائیلی است، بلکه از این نکته هم خبر می‌دهد که مردم امریکا به‌ طور اخص و اکثر جمعیت جهانی به ‌طور اعم از سیاست‌های متخذه مسئولان درجه اول سیاسی خود در‌ خصوص مسائل مختلف راضی نیستند و خواستار اعمال تغییراتی اساسی در این زمینه‌اند. این پویش دوگانه اینک برپایی بیش از 150 کمپ اعتراضی را در محوطه‌های دانشگاهی امریکا سبب شده و هر هفته بر این عدد افزوده می‌شود و مهم‌تر اینکه به کشورهایی در پهنه اروپا و چند نقطه دیگر در امریکای شمالی بسط یافته که دولت‌هایشان در خفا و آشکار از تل‌آویو و سیاست‌های تجاوزگرایانه آنها حمایت می‌کنند. نیروهای پلیس در اغلب این کشورها هیچ توضیح و توجیه قانع‌کننده‌ای برای اقدامات تند خود ندارند زیرا دانشجویان نه تنها به خشونت متوسل نشده‌اند بلکه آرامش خود را حتی در زمان ضرب و شتم‌شان توسط پلیس‌های ضد ‌شورش حفظ کرده و مردم دنیا را بیش از پیش به حمایت از خود و پویش‌شان تشویق کرده‌اند.

بازنده‌های اصلی، حامیان اسرائیل هستند
دانشجویان معترض چه در امریکا و کانادا و چه در کشورهای اروپایی (شامل فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، یونان، نروژ، سوئد و دانمارک) می‌گویند نه تنها برقراری یک آتش‌بس طولانی در روند نسل‌کشی در غزه الزامی است، بلکه مدیران شماری از دانشگاه‌های این کشور که خط فکری مشابهی با اسرائیلی‌ها دارند، باید تغییر رویه بدهند یا مدیرانی به جای آنها سر کار بیایند که از هر گونه سیاست حمایتی در قبال اسرائیلی‌ها دوری می‌جویند. خواسته این دانشجویان متفاوت با اظهارات بسیاری از مردم عادی در سطح دنیا نیست که هر روز برای ابراز مخالفت با دولت نامشروع تل‌آویو به خیابان‌ها می‌آیند و فریاد «فلسطین باید آزاد شود» سر می‌دهند. آنها نیز از سازمان‌های ناظر در سطح جهان می‌خواهند کشورهای صاحب انواع ارتباط‌ها با رژیم اشغالگر قدس را به قطع همکاری با این رژیم وادارند. حالا چگونه می‌توان باور کرد که همه این فریادها ژئوپلیتیک جهانی را به نحو محسوسی تغییر نخواهد داد و مرامنامه‌های سیاسی جدیدی باب نخواهد کرد؟ دانشجویان معترض حرف حق خود را به صراحت بیان داشته‌اند و اگر بانیان استعمار و عوامل نسل‌کشی‌های قرون ‌وسطایی، خود را به نفهمیدن بزنند، بازندگان اصلی این ماجرا کسانی جز خود آنها نخواهند بود.
* منبع: Middle East Eye

 

خبر پلاس

دانشجویان جهان پای کار فلسطین
پس از خیزش دانشجویی که خود بر آمده از دل اعتراضات مردم جهان علیه جنایات رژیم صهیونیستی و همبستگی با مردم فلسطین بود، همچنان تظاهرات مردمی و دانشجویی جزء لاینفک روندهای موجود در جهان شده است.
در ادامه حمایت‌های دانشجویی و مردمی در نقاط مختلف جهان از غزه، روز گذشته دانشجویان دانشگاه فرانکفورت در آلمان در حمایت از غزه و درخواست توقف فوری جنگ و نسل‌کشی علیه ملت فلسطین تجمع مسالمت‌آمیزی را برگزار کردند. دانشجویان دانشگاه برینستون در امریکا نیز در تظاهراتی خواستار قطع روابط با رژیم صهیونیستی شدند. همچنین در امریکا، رؤسای سه دانشگاه یوسی‌ال‌اِی ایالت کالیفرنیا، راتگرز ایالت نیوجرسی و نورث وسترن ایالت ایلینوی به دلیل کوتاهی در سرکوب استادان و دانشجویان معترض برای بازجویی به کنگره این کشور فراخوانده شدند.
علاوه بر آن، روز گذشته صدها نفر از مردم سوئد به خیابان‌های شهر استکهلم آمدند و ضمن حمایت از مردم فلسطین در غزه و محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی، خواستار توقف فوری جنگ در غزه شدند. هزاران نفر از مردم ترکیه نیز بار دیگر در تجمعی گسترده در استانبول در حمایت از غزه و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در رفح تظاهرات کردند. حامیان فلسطین در ملبورن استرالیا نیز روز گذشته تجمعی را در این شهر برگزار کردند. همچنین شهر رباط پایتخت مراکش نیز شاهد برگزاری تظاهرات ضدصهیونیستی بود. شهروندان شهر کپنهاگ دانمارک نیز در حمایت از فلسطین و اعتراض به جنگ علیه مردم غزه مراسم رژه خودرویی در خیابان‌ها و جاده‌های این شهر برگزار کردند. هنرمندان سوئدی نیز در حمایت از مردم غزه، دیوارهای این کشور را به بوم نقاشی با مضامین حمایت از فلسطین و اعتراض به سیاست‌های اسرائیل تبدیل کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی