صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

آغاز به کار رسمی مجلس دوازدهم با دو فراکسیون

دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور وکلای منتخب مردم از 208 حوزه انتخابیه آغاز به کار می‌کند. به رسم هر دوره شکل‌گیری فراکسیون‌ها محل ظهور جهت‌گیری آتی مجلس را به تصویر می‌کشد. روز گذشته نشست فراکسیون اکثریت مجلس با نام فراکسیون انقلاب اسلامی با حضور 203 منتخب و با دستور کار بررسی اساسنامه تشکیل جلسه داد. موسی غضنفرآبادی با ۱۰۲ رأی در مقابل 84 رأی محمود نبویان به عنوان رئیس موقت این فراکسیون انتخاب شد. محمد صالح جوکار، منتخب یزد و مالک شریعتی منتخب تهران نیز به عنوان نواب اول و دوم در هیأت رئیسه موقت فراکسیون انتخاب شدند. تشکیل این فراکسیون در حالی است که تصور می‌شد در مجلس دوازدهم اصولگرایان در سه فراکسیون جداگانه تشکل‌یابی کنند.
در این دوره بر خلاف گذشته فراکسیونی تحت عنوان اصلاح‌طلبان تشکیل نشد. منتخبان اصلاح‌طلب و اعتدالگرای مجلس ترجیح دادند تا درقالب فراکسیون مستقلین فعالیت کنند. فراکسیونی که با حدود 85 منتخب اعلام وجود کرده و چهره‌هایی همچون پزشکیان منتخب تبریز، لاهوتی منتخب لنگرود، حسین‌زاده منتخب نقده و اشنویه و بروجردی منتخب لارستان از مؤسسان آن هستند. با این حال روز شنبه وقتی فتح‌الله توسلی منتخب بهار و کبودر آهنگ از مؤسسان این فراکسیون اعلام کرد که با استعفا ازفراکسیون مستقلین به عضویت فراکسیون انقلاب اسلامی در‌آمده مشخص شد قضاوت درباره وزن این فراکسیون تا حدودی زودهنگام است.
به این ترتیب، هر چند محتمل است بر اساس سمت و سوی سیاسی نمایندگان، فراکسیون‌های دیگری نیزاعلام حضور کنند؛ اما آنچه تاکنون مشخص شده نشان می‌دهد مجلس دوازدهم با حضور فراکسیون‌های انقلاب اسلامی و مستقلین آغازبه کار می‌کند.
 گفتنی است جلسه افتتاحیه 8 صبح امروز دوشنبه 7 خرداد برگزار می‌شود. انتخابات هیأت رئیسه نیز برای انتخاب هیأت رئیسه ۱۲ نفره مجلس متشکل از یک رئیس، ۲ نایب‌رئیس، ۶‌ دبیر و ۳ ناظر در جلسه علنی فردا (سه‌شنبه) برگزار خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی