صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

دولت سیزدهم در سی ماه خدمت اقتصاد سبز را رونق بخشید

تغییرنام دیزمار به «شهید جمهور»


زیست‌بوم- نام جنگل‌های دیزمار در استان آذربایجان‌شرقی به منطقه حفاظت شده «شهید جمهور» تغییر یافت. این منطقه کوهستانی و جنگلی محل سقوط بالگرد شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیأت همراه ایشان بود. این اتفاق تلخ به تصویب مصوبه‌ای منجر شد تا زین پس، منطقه حفاظت شده به نام «شهید جمهور» خوانده شود.
این تصمیم در نخستین جلسه شورای معاونین سازمان حفاظت محیط زیست، پس از حادثه شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش گرفته شد؛ جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست. علی سلاجقه با روایت خاطراتی از تلاش‌های شهید رئیسی برای حفاظت از محیط زیست کشور در طول 3 سال دوره ریاست جمهوری ایشان، دستور شهید رئیسی را باعث حل و غربالگری برخی پروژه‌های فاقد پیوست زیست محیطی دانست.
سلاجقه گفت: برخی مسائل محیط زیستی سال‌ها تبدیل به استخوان لای زخم شده‌ بود. ۴۱۱ ابر پروژه در حوزه محیط زیست باقی مانده بود و به دستور رئیس‌جمهور این پروژه‌ها غربالگری و خیلی از آنها حل شد.
سلاجقه به افتتاح لایروبی خلیج گرگان در دومین سفر رئیس جمهور به استان گلستان اشاره کرد و گفت: خلیج گرگان در حال از دست رفتن بود که رئیس جمهور رأساً وارد میدان شدند.
 معاون رئیس‌جمهور به حساس بودن آیت‌الله رئیسی به موضوع آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: ایشان برای کاهش آلودگی هوا بارها از من خواستند که مشکل را حل کنم. علاوه بر آن در یک بازه زمانی کوتاه 4 بار شورای عالی محیط زیست را تشکیل دادند. در شورای چهارم گفتند که شاخص و معیاری را بر اساس قانون و علم تعیین و به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کنید. دستگاه‌ها مکلف به اجرای آن هستند و شما نظارت و پیگیری کنید.

برقی‌سازی خودروها
سلاجقه یکی از اقدامات مثبت دولت را برقی‌سازی خودروها اعلام کرد و گفت: کار برقی‌سازی خودروها در حال آغاز است و دو روز قبل فراخوانی برای ثبت‌نام داده شد. بیش از ۱۰۰ هزار نفر در یک روز مشارکت کردند. اگر تا پایان سال یک میلیون خودروی برقی وارد سیستم حمل و نقل شود، در زمینه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها گام‌های بزرگی برمی‌داریم.

کیفی‌سازی سوخت
 به گفته او این دولت با حمایت‌ها و راهنمایی‌های آیت‌الله رئیسی بهینه‌سازی و کیفی‌سازی سوخت را به‌طور جدی در دستور کار قرارداد. سلاجقه ادامه داد: حدود ۱۰ میلیارد دلار برای بهینه و کیفی‌سازی سوخت ۱۰ پالایشگاه هزینه شد علاوه بر آن ۵۴ مشعل گازسوز با صرف ۵ میلیارد دلار خاموش شد.
وی افزود: گام‌های بسیار بزرگی در زمینه پساب و بازچرخانی آب برداشته شد. فقط در مجموعه فولاد اصفهان سالانه حدود ۱۵ میلیون مترمکعب از زاینده رود و چاه‌ها استفاده می‌شد. در یک کار جهادی پساب ۹ شهرستان استان اصفهان در چرخه برای استفاده در صنعت قرار گرفت. بدین ترتیب حدود ۹ میلیون مترمکعب از آب زاینده‌رود در چرخه آبی کشور قرار گرفت. در واقع کارهای عالمانه در زمینه مدیریت آب هم در زمینه منابع و هم مصارف در کشور انجام شد. مراحل نهایی احداث تصفیه خانه در بندرعباس نیز در حال طی شدن است. در مشهد نیز قرار بود چند پروژه بسیار مهم محیط زیستی افتتاح شود.

 پیامدهای تغییر اقلیم
داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز به ایرنا گفت: جزو کشورهایی هستیم که شدیداً تحت تأثیر تغییر اقلیم قرار داریم. بروز سیل، خشکسالی، آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع همه به نوعی اثرات تغییر اقلیم است. بر این اساس تهیه و تدوین برنامه مدیریت تغییر اقلیمی کشور تهیه و به تصویب رسید؛ موضوع مهمی که برای اولین بار در کشور در دولت رئیسی اتفاق افتاد. بر اساس قانون برنامه هفتم درج ماده الحاقی تبصره ۱ ماده ۲۱ قانون برنامه مدیریت تغییر اقلیمی کشور تدوین شد. این مسأله از آلودگی هوا مهم‌تر است؛ چون پیامدهای تغییراقلیم تمام زیرساخت‌ها و فعالیت‌های کشور را تحت تأثیر قرار داده و می‌دهد. بنابراین اگر کشور را برای کاهش آسیب پذیری، رفتن به سمت اقتصاد سبز و کم کربن سازگار نکنیم خسارات جبران ناپذیری شاهد خواهیم بود. مجلس شورای اسلامی نیز برنامه مدیریت تغییر اقلیمی را تصویب کرد تا بتوانیم کشور را با پیامدهای تغییر اقلیم سازگار کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی