صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

اقدامات مهم دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان

انتظار 16 ساله در 1000 روز خدمت به ثمر نشست

 آمار سفرهای استانی

از تشکیل دولت تا شهادت آیت‌الله رئیسی 47 سفر استانی انجام شد. 31 سفر دور نخست در سال اول و 16 سفر در دور دوم، که آخرین آنها 27‌اردیبهشت در مازندران بود.

 

دستور پرهیز از اختلاف و حاشیه‌

در دولت سیزدهم اختلافات و بگومگوی قوا جای خود را به همدلی داد. سخن شهید رئیسی در آخرین جلسه دولت، پرهیز شدید از ایجاد حواشی بود. مشی رئیس‌جمهور فقید و ویژگی «کار و فعالیت» دولت، علت این امر بود.

 

تکمیل پروژه‌ها به جای کار نمایشی

 راهبرد نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، بیانگر نگاه ملی شهید رئیسی بود. دولت به جای کلنگ‌زنی نمایشی، با پیگیری اتمام 60 هزار پروژه از بیت‌المال صیانت می‌کرد. لذا، در هر سفر یک آرزوی چند ساله مردم برآورده می‌شد.

 

پیگیری پروژه‌ها با سفرهای موردی

در 1402 شهید رئیسی 10سفر موردی به استان‌ها داشت که یا برای پیگیری پروژه‌ها و افتتاح بود، یا بازدید از مناطق سیلزده و زلزله‌زده. در دولت سیزدهم مردم ایران می‌دانستند در هر حادثه مقام عالی دولت کنارشان است.

 

توجه به مرزنشین‌ها و مناطق محروم

از روستای چشمه‌علی زابل تا اندیکای خوزستان، مناطق محروم مورد توجه ویژه بود. این توجه صرفاً بازدید میدانی نبود. فقط در سند جامع پیشرفت سیستان و بلوچستان 60 هزار میلیارد تومان اعتبار برای استان تصویب شد.

 

حضور میدانی در بحران‌های اجتماعی

حضور رئیس‌جمهور شهید در میان مردم، در هر بحران و چالش، قوت قلبی برای مردم بود؛ از حضور در داروخانه 29 فروردین پس از انتخابات، تا چالش پمپ‌بنزین‌ها و رویداد تلخ متروپل، بحران را در صحنه رصد و مدیریت می‌کرد.

 

پرهیز از دوقطبی‌‌سازی در کشور

دی‌ماه سال قبل دبیران کل احزاب جلسه‌ای سه ساعته با رئیس‌جمهور داشتند. نشست خصوصی با فعالان اقتصادی، دیدار بیماران خاص و خانواده‌ها و نشست نمایندگان رسانه‌ها؛ یعنی درهای دولت روی همه احزاب و اقشار باز بود.

 

 نظارت نوبتی از دستگاه‌ها

شهید آیت‌الله رئیسی در فرصت 33 ماه خدمت، 20 نظارت ستادی از وزارتخانه‌ها داشت که آخرین آنها، 25 اردیبهشت گذشته از وزارت ارتباطات بود. شهید خدمت در عمل نشان داد که مدیریت پشت میزی را به کناری نهاده است.

 

قاطعیت در رفع ساختارهای فسادزا

اگر تخلفی رخ می داد، دولت بانی کشف آن بود، نه نهادهای بیرونی. علت؛ عزم دولت در اصلاح ساختارهای فسادزا بود که ایجاد بازرسی ویژه، اصلاحات مهم اقتصادی و تشکیل ستاد خبری مردمی مبارزه با فساد از نمودهای آن است.

 

سیاست  خارجی

 

سفرهای خارجی

رئیس جمهور فقید در مدت ۳۴ ماه مسئولیت، ۲۸ سفر خارجی به ۲۳‌کشور جهان داشت. مقاصد این سفرها کشورهایی بود که بیشترین میزان از منافع ملی و کمترین هزینه برای منافع ملی ایجاد می‌کرد.

 

 عضویت در ائتلاف‌های قدرت

عضویت در شانگهای، «بریکس‌» و حضور مؤثر در اجلاس «اکو» به فعال شدن دیپلماسی اقتصادی و توافقنامه‌های متعدد اقتصادی از جمله امضای قرارداد سه‌جانبه سوآپ گازی میان ایران، آذربایجان و ترکمنستان انجامید.

 

دیپلماسی فردی

آبی شدن نقشه کرونایی کشور در بحبوحه قربانی شدن روزانه هزار نفر از شهروندان مبتلا به کرونا در پی همکاری با کشورهای مختلف بویژه تماس با رئیس جمهور چین برای واردات واکسن ضد کرونا در کوتاه مدت ممکن شد.

 

امضای توافقنامه‌های جامع راهبردی

دستیابی به پیمان‌های دوجانبه جامع با کشورهای متعدد از چین و روسیه گرفته تا ترکیه، سوریه، پاکستان، عراق و ونزوئلا از جمله اقدامات مهم رئیسی برای تحقق منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور بود.

 

دیپلماسی عمومی در جهان اسلام

دیپلماسی عمومی ایران در سه سال اخیر یکی از فعال‌ترین ادوار خود را تجربه کرد. رئیسی فضای هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی را با دفاع از قرآن و محکوم کردن اهانت به این کتاب آسمانی تحت تأثیر قرار داد.

 

احیای نقش ایران در کریدورها

دولت بر تکمیل کریدور شمال- جنوب تمرکز کرد. توافق تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا و توافق با هند برای توسعه بندر چابهار در همین راستاست.

 

افزایش کم‌سابقه میزان فروش نفت

 با وجود تحریم‌های امریکا صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به 2برابر افزایش یافت. بنابر آمار منابع خبری غرب، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به بیش از 1/2 میلیون بشکه در روز رسید.

 

اقدام تاریخی علیه رژیم صهیونیستی

رئیسی با آغاز جنایات اسرائیل در غزه، بالاترین دیپلماسی را به جریان انداخت و پس از حمله دشمن به کنسولگری ایران، به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، مسئولیت هماهنگی پاسخ ایران در عملیات «وعده صادق» را برعهده داشت.

 

اجرای سیاست همسایگی در خاورمیانه

 بازگشایی رابطه ایران و عربستان، بهبود رابطه با مصر، امارات، کویت، بحرین و بسیاری از کشورهای عربی منطقه از نتایج مهم تمرکز بر تقویت سیاست همسایگی و منطقه‌ای رئیس دولت سیزدهم بود.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی