صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

خدمت به معلولان افتخار دولت سیزدهم است

گام مهم برای اشتغال توانیابان

سمیه افشین فر
خبرنگار


برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی و در دولت سیزدهم، آزمون استخدام ویژه افراد دارای معلولیت برگزار می‌شود.
سال‌های سال بود که حقی بر زمین مانده بود، حق اشتغال و داشتن شغلی مناسب، هر چند بر اساس قانون حمایت از حقوق معلولان، دولت باید زمینه‌های ایجاد شغل برای افراد دارای معلولیت در جامعه را فراهم می‌کرد و  حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی را به افراد دارای معلولیت اختصاص می‌‌‌داد  اما متأسفانه طی سالیان گذشته در بیشتر آزمون‌های استخدامی این سهمیه ویژه افراد دارای معلولیت لحاظ نشده بود و به صورت جدی مورد توجه قرار نمی‌گرفت. تا اینکه 23 مهرماه سال گذشته همزمان با روز جهانی نابینایان، برای اولین بار آیت‌الله رئیسی پذیرای تعدادی از نخبگان نابینا و کم بینا بود. در همین دیدار رئیس جمهور شهید، کلید شروع حرکت مهمی را زد، ایشان ضمن یادآوری مسئولیت سازمان‌های اداری و اجرایی کشور در تسهیل فعالیت و فراهم کردن زمینه اشتغال کم‌بینایان و نابینایان مطابق قانون، ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده برای کاهش مشکلات این قشر از جامعه، بویژه طی ۲ سال گذشته، بر شتاب بیشتر این اقدامات  ادارات و سازمان‌های اجرایی کشور تأکید کرده و مسئولان اجرایی را  مکلف به ایجاد مشاغل متناسب با وضعیت معلولان بویژه کم‌بینایان و نابینایان کرده و گفتند: «امیدواریم شاهد گام‌های بیشتری در زمینه رفع مشکل اشتغال این عزیزان باشیم به نحوی که در آینده نزدیک با افتخار اعلام کنیم فرد کم‌بینا یا نابینای تحصیلکرده و جویای کار در کشور وجود ندارد.»
 
دستوری که ماندگار شد
علی‌محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در همین رابطه با اشاره به جلسه سال گذشته رئیس جمهور شهید با نخبگان نابینا و کم‌بینا می‌‌‌گوید: در آن جلسه رئیس جمهور گفتند که باید اشتغال این عزیزان را حل کنید. امروز می‌گویم ایشان امروز به لحاظ روحانی خواهند دید که هفدهم خردادماه برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی اولین آزمون فراگیر جذب و استخدام افراد دارای معلولیت دارای لیسانس تا دکترا از سراسر کشور در این آزمون شرکت می‌کنند و این ظرفیت به 4 هزار و 300‌نفر رسید. قادری خطاب به افراد دارای معلولیتی که در این آزمون ثبت نام کرده‌اند، گفت: حتماً به یاد رئیس جمهور شهیدتان باشید. او بود که دستور داد، او بود که حمایت کرد، او بود که دستورات لازم را به دو سازمان بسیار مهم برگزارکننده آزمون ملی فراگیر- که کاری سخت است و منابع مالی و دیوانی و اداری می‌خواهد- داد. امروز امیدوارم که به عهد خود وفا کرده باشیم.
 
تأکید دولت سیزدهم بر موضوع اشتغال
علیرضا آنجلاسی معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال «ایران» که چرا تا قبل از این، آزمون ویژه استخدام افراد دارای معلولیت برگزار نشده بود، می‌‌‌گوید: «پیگیری امور افراد دارای معلولیت در سطح کلان در دولت سیزدهم و به صورت ویژه توسط سازمان بهزیستی در چند سال اخیر صورت گرفته است. در موضوعات متعددی مربوط به حقوق افراد دارای معلولیت و اجرای قانون حمایت از این افراد اقدامات ویژه‌ای رخ داده است. یکی از این پیگیری‌ها موضوع آزمون اختصاصی معلولان بود؛ همین رویکرد دولت سیزدهم و اهتمام ویژه سازمان بهزیستی در مطالبه‌گری از دستگاه‌های ذیربط منجر به شکل‌گیری این اتفاق برای نخستین بار شد. وی با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به بحث اشتغال همه اقشار جامعه از جمله افراد دارای معلولیت تأکید می‌‌‌کند:  شکی نیست که با توجه به عنایت ویژه دولت سیزدهم به اشتغال و نقش اساسی و حمایت ویژه رئیس جمهور و همکاری سازمان اداری و امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه کشور، این امر مهم محقق خواهد شد.»

 

برش

صف انتظار دریافت تجهیزات توانبخشی صفر شد
«پشت نوبتی» شاید برای خیلی‌ها واژه‌ای ناآشنا باشد اما برای کسانی که زندگی‌شان با رنج معلولیت پیوند خورده است، واژه‌ای آشناست، سال‌های سال بود که افراد دارای معلولیت پشت نوبت بودند، یعنی پرونده تشکیل داده بودند، کمیسیون رفته بودند و همه کارهایشان انجام شده بود اما هیچ خدماتی دریافت نمی‌کردند نه مستمری می‌‌‌گرفتند و نه می‌‌‌توانستند از تجهیزات توانبخشی استفاده کنند. رئیس سازمان بهزیستی در همین مورد می‌‌‌گوید: ما هرچه که می‌خواستیم در دولت مطرح می‌کردیم، به طورمثال در ادوار پیش پشت نوبت افرادی که باید ویلچر می‌گرفتند یا در نوبت سمعک و کاشت حلزون بودند، اکنون با افتخار اعلام می‌کنیم فرد دارای معلولیتی در اقصی نقاط کشور به سازمان بهزیستی مراجعه کند، دوره لازم را سپری کند و بگوید من تجهیزاتی می‌خواهم و به او ندهند، وجود ندارد. با افتخار در چند برنامه اعلام کردیم که صف انتظار آنها صفر شده است. فردی که وسیله توانبخشی او مستهلک می‌شود، باید دوره استهلاک وسیله او تمام شود. همین چند روز گذشته با پیگیری‌های انجام شده از طریق آستان قدس قرار بود ما اقدامی ملی برای کار فناوری جدید به عنوان ویلچرهای برقی انجام دهیم که فناوری داخلی از سوی شرکت‌های دانش بنیان را داشتند. همین اقدام قرار بود که ظرف یکسال همه افرادی که به لحاظ پزشکی لازم بود که از ویلچر برقی استفاده کنند، خودکفایی کشور را در این زمینه اعلام کنیم و این افراد تحت پوشش یک خدمت دیگر قرار گیرند.

 

برش

خسته نباشی آقا سید
سه سال از شروع دولت می‌گذرد، دولتی که از آن به‌عنوان «دولت محرومان» یاد می‌شود، رئیس جمهور شهید همواره اولویت اصلی خود را بر رفع محرومیت و توانمندسازی محرومان گذاشته بود، در واقع بعد از سال‌ها طیف وسیعی از افراد آسیب‌پذیر احساس می‌کردند که در عالی‌ترین سطوح صدایشان شنیده می‌شود. آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور شهید با همه مشغله‌ها و دردسرهایی که در قامت یک رئیس جمهور با آن روبه‌رو بود بارها و بارها به میان کودکان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی آمد و با نگاهی پدرانه در کنار آنها حضور پیدا کرد. سید در این سه سال، شش بار به میان فرزندانش آمد...و قطعاً چهره پدرانه‌اش در قاب این کودکان تا ابد ماندگار شده است. اصلاً سابقه نداشته که یک رئیس جمهور، این قدر به میان کودکان تحت سرپرستی بهزیستی آمده باشد. اما او سید محرومان بود، به عهدی که با محرومان بسته بود وفادار بود برای همین شب یلدا، طولانی‌ترین شب سال را در یک مرکز شبه خانواده در کنار این کودکان گذراند تا تصویر خانواده برای تک تک این کودکان که همواره دغدغه فردایشان را داشت تداعی شود. سید محرومان در عالی‌ترین سطح دولت همواره دیدارهای مختلفی با گروه‌های مختلف نهادهای حمایتی و نخبگان دارای معلولیت داشت از همان اولین سال تشکیل دولت، سازمان بهزیستی به عنوان بزرگترین نهاد حمایتی کشور با یک جامعه هدف گسترده توانست بودجه‌ای فراتر از لایحه دولت در سال 1401 دریافت کند و بر خلاف پیش‌بینی‌ها اعتباراتش افزایش یافت که هدیه‌ای ارزشمند برای زنان، کودکان و معلولان تحت پوشش این سازمان بود. افزایش مبلغ مستمری‌های ماهانه به طوری که مستمری مددجویان تحت پوشش دو نهاد حمایتی یعنی کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد و این میزان افزایش 10 درصد بیشتر از افزایش دستمزد کارمندان دولت بود، از یک طرف و صفر شدن پشت نوبتی‌هایی که سال‌های سال در صف انتظار دریافت مستمری نهادهای حمایتی بودند از طرف دیگر و مجاهدت‌ها و پیگیریهای جهادی در حوزه تأمین مسکن محرومان تحت پوشش نهادهای حمایتی از اقدامات تأثیرگذار و ماندگار رئیس دولت محرومان است. خسته نباشی سید، دعای محرومانی که همواره دغدغه شان را داشتی بدرقه راهت، مسیر سبزی که گشودی پر رهرو و نامت در اذهان جامعه ماندگار رئیس جمهور محرومان که صدای فرو خورده سال‌های دور را شنیدی و به ندای آسیب پذیرترین اقشار جامعه لبیک گفتی...

جستجو
آرشیو تاریخی