صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

گروه‌های مقاومت همراه با ایران، بر راهبرد خود علیه متجاوزین تأکید دارند

مقاومت ادامه دارد


جبهه مقاومت که بعد از طوفان‌الاقصی به طور یکدست وارد میدان رویارویی با صهیونیست‌ها شد و توانست موازنه قوا علیه جبهه عبری-غربی را به نفع خود تغییر دهد، اکنون پس از شهادت رئیس جمهور ایران و وزیر خارجه و همراهانشان نه تنها پایداری و اتحاد خود را در پیشبرد راهبرد مقاومت حفظ کرده بلکه مؤلفه قدرت خود را با اتکا به تجمیع و هم‌افزایی نیروی درونی خود ارتقا خواهد داد. به رغم برخی تحلیل‌های مغرضانه در غرب که تلاش می‌کند حادثه شهادت رئیس جمهور ایران را نقطه‌ای برای تغییر در پارادایم مقاومت عنوان کرده و با محتواسازی رسانه‌ای متکی بر خیالپردازی‌ها، چشم‌اندازی برای خود ترسیم کند اما اقدامات مقاومت نه تنها خط بطلانی بر این هیاهو سازی‌ها کشیده که حتی صریحاً اعلام کرده که با پیگیری اهداف استراتژیک مقاومت، خطوط خود را در مقابله با قدرت‌های مداخله‌گر و سلطه‌طلب که بی‌ثباتی در منطقه را ترویج می‌دهند، تقویت خواهد کرد.
این دیدگاه‌های از منشأ مردود از آنجایی بر‌می‌خیزد که بررسی ریشه‌های شکل‌گیری مقاومت را نادیده گرفته و تلاش دارد که با معرفی مؤلفه‌های وابسته به زمان، تحرکات مقاومت را در بستر زمانی بازتعریف کرده و نمایی محدود از آن ارائه دهد.
با وجود آنکه سیاست خارجه دولت سیزدهم بر اصل حمایت از آرمان فلسطین و توسعه جبهه مقاومت تأکید داشت و تلاش وافری را در به روزرسانی و موازنه‌سازی مقاومت با جبهه غربی در غرب آسیا در خدمت می‌گرفت، اما مسأله مقاومت بسیار عمیق‌تر و ریشه‌ای‌تر بوده و خوانشی بر اندیشه و باورهای مردم منطقه دارد. منطبق بر رویدادها و وقایع در منطقه چون استبداد، دخالت روزافزون قدرت‌‌‌های بزرگ و نقض استقلال ملی که با حضور دولت‌های استعمارگر به وجود آمده، رویکرد مردم در چهار چوب اسلام سیاسی نیز به سمتی برای مواجهه با آن جمع شده است. تردیدی نیست که مقاومت، واکنش طبیعی هر موجود زنده‌ای در برابر تهدید است و انسان این مزیت را دارد که می‌تواند در مقابل تهدیدهایی به‌مراتب بزرگتر از قدرتش، مقاومت کند و موجودیت خود را حفظ کند و از همه بالاتر انسان مؤمن انقلابی است که با مقاومت خود، امدادهای الهی را نیز دریافت می‌کند و ناممکن‌ها را ممکن می‌سازد. در این بین اولویت مسأله فلسطین و ظهور اسرائیل به عنوان قدرت و مخرب منطقه‌ای که سرمنشأ تمام بی‌ثباتی‌ها در غرب آسیا بوده، متغیر کلیدی محسوب می‌گردد که در این راستا موجباب استحکام هر چه بیشتر مقاومت را حتی پس از حادثه تلخ شهادت رئیس جمهور ایران و همرانشان نیز فراهم کرده است. روز گذشته مردم یمن سی‌وهفتمین هفته متوالی با حضور گسترده و باشکوه در میدان السبعین صنعا، نه تنها بار دیگر حمایت خود را از مردم فلسطین و غزه اعلام کردند، بلکه با در دست داشتن تصویر شهید ابراهیم رئیسی پیام خود را مبنی بر تقویت حضور خود به عنوان عضو مهم در جبهه مقاومت اعلام کردند.این البته در کلام سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز موجود بود. ایشان نیز با تأکید بر حملات خود در جبهه شمالی جنگ غزه بیان داشت که مقاومت بخشی از حقیقت جمهوری اسلامی ایران و هویت و ریشه آن است و با رفتن یک مسئول یا خدمتگزار یا شهید تغییر نخواهد کرد. مقاومت عراق نیز با پیگیری راهبرد خود علیه مواضع امریکایی و صهیونیستی روز گذشته برای چندمین بار بندر استراتژیک ایلات را هدف حملات پهپادی قرار داد. این در حالی است که یک هیأت بلندپایه از سازمان حشد‌الشعبی عراق که در رأس آن، رئیس ستاد، عبدالعزیز المحمداوی (ابوفدک) جانشین شهید ابومهدی المهندس قرار داشت، برای عرض تسلیت و پیام بر اتحاد با ایران در مقاومت، وارد تهران شد.

جستجو
آرشیو تاریخی