صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

گزارش خبری

معاون گردشگری خبر داد
4 پیشنهاد ایران به اعضای SCO
زیست بوم- معاون‌ گردشگری ایران «نشست رؤسای گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای» را فرصتی طلایی خواند که پتانسیل بالای گردشگری موجود در کشورهای عضو SCO را به نمایش می‌گذارد. علی‌اصغر شالبافیان با توجه به نگاه شهید آیت‌الله رئیسی به تقویت همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، به ارائه 4 پیشنهاد برای هموار کردن مسیر تقویت همکاری میان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای پرداخت.
 شالبافیان لغو روادید را از ابتکارات رئیس جمهور شهید برای توسعه گردشگری و ارتباط بین کشورها دانست و گفت: در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت دنیا می‌توانند بدون نیاز به اخذ ویزا به ایران سفر کنند.
بازاری با 3 میلیارد گردشگر
شالبافیان گفت: با توجه به اینکه این سازمان جمعیتی بیش از 3 میلیارد نفر را در برمی‌گیرد، پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به بازاری بی‌رقیب برای ارسال گردشگر به سایر کشورهای عضو دارد.
به گفته شالبافیان، پیوندهای فرهنگی و تاریخی و زمینه‌های مشترک، سرزمین‌های گسترده با اقلیم‌های متنوع، میهمان‌نوازی مردم بومی و محلی، هنرها و صنایع‌دستی منحصربه‌فرد، تنها نمونه‌های کوچکی از ظرفیت گردشگری این سازمان است. او گفت: به طور مشخص، گردشگری نقشی کلیدی در اقتصاد جهانی دارد و با توجه به پتانسیل‌های موجود، نیروی محرک آن می‌تواند فرصت‌های شغلی فراوانی برای کشورهای عضو ایجاد کند.
گردشگری برای حفظ میراث مشترک بشر
شالبافیان گردشگری را در حفظ میراث مشترک بشر و باز زنده‌سازی تاریخ دارای نقشی حیاتی دانست و درباره ظرفیت‌های منحصر به فرد کشورمان که به‌ندرت در جایی دیگر می‌توان تجربه کرد از جمله ۲۷ اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، تنوع بالای معماری ایرانی که ریشه در سنت‌ها و تجربیات متنوع مردمان این خطه دارد، صنایع‌دستی اصیل ایران که موفق به کسب ۳۹۸ مهر اصالت شده است و حدود ۵ شهر دارای عنوان «شبکه شهرهای خلاق صنایع دستی»، آشپزی منحصربه فرد ایرانی، شرایط اقلیمی متنوع از مناطق کوهستانی تا چشمه‌های آبگرم، پزشکان متخصص و حرفه‌ای و فهرستی بلندبالا از پتانسیل‌های گردشگری طبیعی شامل اسپا و چشمه‌های آب معدنی، مردمان میهمان‌نواز و مهربان ایران اشاره کرد.
ویزای گروهی
معاون گردشگری برای تقویت همکاری میان کشورهای عضو به ارائه برخی پیشنهادات پرداخت. اولین پیشنهاد شالبافیان اعطای ویزای گروهی برای کشورهای عضو است. لغو روادید میان کشورهای عضو، راه گردشگران ورودی در منطقه را هموار می‌کند و آمار سفر را بالا می‌برد.
لغو روادید ایران
به گفته شالبافیان در حال حاضر ایران روادید برای ۶۴ درصد از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای را لغو کرده است. همچنین ۳۷ درصد از گردشگران ورودی ایران از کشورهای SCO هستند.
پیشنهاد دوم او نمایش تغییر شاخص کار داده‌های بازاریابی حوزه گردشگری و به اشتراک‌گذاری بهترین شیوه‌های عملکرد و راه‌اندازی یک بخش گردشگری در وبسایت SCO است که می‌تواند پلتفرمی در اختیار اعضا قرار دهد تا جدیدترین یافته‌ها و دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارند.
راه‌اندازی شبکه برای مجریان تور کشورهای SCO
سومین پیشنهاد شالبافیان شامل راه‌اندازی شبکه‌ای برای مجریان تور در حوزه کشورهای SCO است که می‌تواند سطح همکاری را بهبود دهد و به اعضا در مدیریت ارسال گردشگران به سایر کشورهای عضو کمک کند و بر حسب توافقنامه‌های دوجانبه و چندجانبه، مقاصد گردشگری مشترک در این کشورها ایجاد شود.
جاده ابریشم میراثی ناملموس برای صلح
شالبافیان کار روی جاده ابریشم را که پتانسیل بسیار خوبی برای پروژه‌های مشترک بین کشورهای عضو دارد به‌عنوان پیشنهاد چهارم مطرح کرد و گفت: این دارایی ناملموس از زمان‌های دور به ما رسیده و این ظرفیت را دارد که اتحاد، صلح، دوستی و توسعه پایدار را برای نوع بشر در زمان حال و آینده به ارمغان بیاورد. این ابتکار جای تحسین دارد، چراکه می‌تواند راه را برای همکاری، توسعه اتحاد و یکپارچگی در میان شهرهای جاده ابریشم و بهبود گردشگری منطقه‌ای و بین‌المللی هموار کند. این نشست با حضور یرمک مارژیکپایف، وزیر گردشگری و ورزش جمهوری قزاقستان، ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای، اعضا و نماینده‌های دولت‌های عضو در قزاقستان برگزار شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی