صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۹

اعتلای تعلیم و تربیت در 1000 روز خدمت

در دولت سیزدهم آموزش و پرورش کشور با تغییرات متعددی همراه بود که از مهم‌ترین آن می‌توان به اجرایی شدن قانون رتبه‌بندی فرهنگیان پس از گذشت بیش از ۱۲سال اشاره کرد. در دوره‌های قبل برنامه‌ریزی برای اجرایی‌سازی رتبه‌بندی انجام می‌شد اما در نهایت کار عملیاتی صورت نمی‌گرفت. تا اینکه در دولت سیزدهم با در نظر گرفتن بودجه رتبه‌بندی فرهنگیان اعمال شد. همچنین سیستم جذب و پذیرش معلمان نیز تغییر یافت. این یکی از دستاوردهای پررنگ آموزش و پرورش است بدین شکل که انتخاب و گزینش معلم مبتنی بر مدل شایستگی محور که یک مدل جدید و کارآمد در مدیریت سرمایه انسانی است برای اولین بار در این مقیاس در نظام اداری و استخدامی کشور اتفاق افتاد و وزارت آموزش و پرورش در اجرای این مدل ارزیابی و جذب نیروی انسانی در سال گذشته موفق عمل کرد. این تجربه موفق در اجرای مطلوب‌تر مدل ارزیابی در آزمون استخدامی کنونی وزارت آموزش و پرورش مورد توجه قرار می‌گیرد. در این مدل ارزیابی شایستگی‌های معلمی هر داوطلب توسط چندین ارزیاب حرفه‌ای و از زوایای مختلف و با آزمون‌ها و ابزارهای گوناگون تحت بررسی قرار می‌گیرد و تلاش بر این است که توانمندترین و شایسته‌ترین افراد شناسایی شده و جذب وزارت آموزش و پرورش شوند.
 
احیای باشگاه دانش‌پژوهان جوان
علاوه بر این موارد برخی دیگر از مهم‌ترین این دستاوردها به شرح زیر است: تحویل ۶۷۶۹ فضای آموزشی و پرورشی با ظرفیت ۳۱ هزار کلاس درس و ۴ میلیون متر مربع و جانمایی بیش از ۶۰ درصد فضاهای تحویلی در راستای تحقق عدالت آموزشی در مناطق روستایی و حاشیه شهرها قرار گرفته است. علاوه بر این اقدامات، با حضور رئیس‌جمهور باشگاه دانش‌پژوهان جوان احیا شد و المپیادی‌ها خانه‌دار شدند. نکته مهم دیگر اینکه در دوسال اول دولت سیزدهم ۳۰ مدال طلای جهانی المپیاد کسب شد. همچنین ۱۳۳۵ کلاس درس و کارگاه هنرستانی و ارسال دو مرحله کاروان تجهیزات هنرستانی به بیش از ۸۵۰۰ کلاس درس هنرستانی با رشد ۵۰ درصدی احداث شد.در دوران کرونا برخی دانش‌آموزان از چرخه تحصیل بازماندند اما تلاش شد بسیاری از آنها به سیستم آموزشی کشور برگردند. به عنوان مثال در دولت سیزدهم ۱۰۷۹۶ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل جذب شدند. آموزش و پرورش با کمبود معلم شدیدی همراه بود که سعی دولت سیزدهم بر آن بود با اختصاص سهمیه جذب معلم این کمبود را رفع کند، به گونه‌ای که مجوز جذب و استخدام ۷۲۰۹۱ معلم جدید برای سال‌جاری دریافت شده است. همچنین جذب مربی پرورشی در مدارس پس از ۱۵ سال و مجوز جذب ۱۰۰۰ معلم مدارس استثنایی اخذ شد.
 
افزایش ۳۰۰ درصدی مشارکت خیرین
لازم به ذکر است که مواردی از جمله تصویب نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، افزایش ۳۰۰ درصدی مشارکت خیرین در نهضت مدرسه‌سازی، برگزاری اردوهای راهیان نور، راهیان پیشرفت و زیارت اولی برای 13.543.000 نفر دانش‌آموز، صدور ۲۷۰۰۰مجوز مهد کودک در سازمان تعلیم و تربیت کودک، بهره‌برداری دو هزار فضای ورزشی درون مدرسه‌ای، رایگان شدن تحصیل ۴ دهک اول در مدارس سمپاد با دستور رئیس‌جمهور و درنهایت تقویت دانشگاه فرهنگیان از اقدامات دولت سیزدهم در این حوزه به شمار می آید.

جستجو
آرشیو تاریخی