صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

نگاهی به دستاوردهای دولت سیزدهم در ورزش

قطار قهرمانی روی ریل امیدواری

جواد حسینی
خبرنگار

یکی از نکات برجسته در میان دستاوردهای دولت سیزدهم، توجه ویژه به ورزش در جامعه است، به همین علت امروز جامعه ورزش اعتقاد دارند شهادت رئیس‌جمهور ضایعه‌ای بزرگ برای ورزش ایران به‌شمار می‌رود.
مرور کارنامه دولت در ورزش بویژه حمایت ویژه رئیس‌جمهور شهید از جمله مواردی است که در گفت‌و‌گو با قهرمانان و رؤسای فدراسیون‌های ورزشی به شکل خاص دیده می‌شود، علاقه‌مندی رئیس‌جمهور به رفع دغدغه‌های جامعه ورزش بویژه مسائلی چون معیشت، اشتغال، مسکن و ایجاد زیرساخت‌های استاندارد سبب شد جامعه ورزش با قاطعیت اعلام کنند که امروز یکی از حامیان کلیدی خود را از دست دادند اما حرکت به سوی موفقیت همچنان ادامه دارد. شهید رئیسی نخستین رئیس‌جمهوری بود که برای پیگیری جدی مشکلات ورزش به ساختمان این وزارتخانه رفت و بعد از جلسه پنج ساعته با مدیران دستگاه ورزش به آنها مأموریت داد تا طرح آمایش ورزش در چهار ماه آینده آماده شود.
دکتر سید ابراهیم رئیسی در طول مدت فعالیت خود به‌عنوان رئیس دولت بارها این مسأله را به اثبات رساند که دغدغه‌های ورزشکاران و قهرمانان که برای سربلندی نام ایران از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند دارای اهمیت بسیار است از این‌رو به بهانه‌های مختلف ملاقات با ورزشکاران و قهرمانان را در دستور کار خود قرار می‌داد تا اهمیت ویژه این حوزه را به جامعه اثبات کند. برگزاری دو نوبت مراسم تجلیل از قهرمانان و ورزشکاران در کمتر از یک‌سال نشانه توجه ویژه رئیس دولت به جایگاه ورزشی‌ها بود.
انتخاب چهره‌های ورزشی و معرفی مدیر ورزشی به‌عنوان وزیر ورزش و جوانان یکی از وعده‌های کلیدی رئیس‌جمهور شهید به خانواده ورزش بود که بدون کم‌و‌کاست به اجرا در آمد تا سریال حضور چهره‌های سیاسی و غیرورزشی که در دولت‌های قبل تبدیل به عادت شده بود توقف یابد. موضوعی که با استقبال خانواده ورزش روبه‌رو شد تا مشخص شود شهید جمهور به عهد خود با ورزشی‌ها پایبند است.
ارتقای سطح دیپلماسی ورزشی نیز به یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم تبدیل شد، ملاقات رئیس‌جمهور با اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال یک رویداد ویژه برای رسانه‌های بین‌المللی به شمار آمد تا این حقیقت هویدا شود که دکتر رئیسی در کنار اهمیت به مسائل مختلف جهانی برای پیشبرد اهداف ورزشی کشور نیز انرژی خاصی صرف می‌کند تا قطار پیشرفت ورزش ایران در حوزه بین‌المللی نیز از سایر حوزه‌ها عقب نماند.
نگاه ویژه دستگاه دیپلماسی و همکاری صمیمانه شهید امیرعبداللهیان در وزارت امور خارجه در همکاری با فدراسیون‌های ورزشی و ایجاد بستر مناسب با کشورهای منطقه و جهان نیز در راستای همین نظریه بود، تا ورزش ایران پس از سال‌ها در حوزه دیپلماسی ورزشی نیز فعال‌تر از قبل ظاهر شود و در مجامع بین‌المللی ورزش ایران به‌عنوان یک کشور صاحب‌ایده شناخته شود و همچنین طرح موضوع تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی به واسطه جنایات بی‌رحمانه در نوار غزه در مجامع مختلف ورزشی از سوی ایران و چند کشور دیگر مطرح که با استقبال ویژه کشورهای جهان مواجه شد.
از جمله دستاوردهای مهم دولت رئیس‌جمهور شهید، تصمیم‌گیری شهید خدمت درباره واگذاری مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی بود که تا پیش از این به اذعان کارشناسان هیچ رئیس جمهوری شهامت اجرای آن را نداشت اما سید ابراهیم رئیسی در ادامه تصمیمات ماندگار خود در حوزه ورزش دستور به اجرای این رویداد مهم داد تا پس از سال‌ها پرونده بلاتکلیف واگذاری این دو باشگاه به جریان بیفتد تا مالکیت دو تیم آبی و قرمز به بخش خصوصی واگذار گردد تا سایه محرومیت‌های بین‌المللی از سر این دو باشگاه بزرگ دور شود.
به شهادت چهره‌های مختلف ورزشی و صاحبنظران، اقدام شجاعانه دولت در واگذاری استقلال و پرسپولیس از جمله دستاوردهای طلایی دولت سیزدهم بود تا وزیر ورزش و جوانان با آرامش بیشتری به دنبال توسعه ورزش کشور و برطرف ساختن موانع و مشکلات تیم‌های مختلف ورزشی باشد، موضوعی که در دولت قبلی نه تنها از بین نرفت بلکه باعث شد وزیر ورزش و جوانان بیشتر به وزیر استقلال و پرسپولیس تبدیل شود اما با تحقق واگذاری حالا دیگر اداره این دو باشگاه از حوزه فعالیت دولت خارج شده و متولی دستگاه ورزش در خدمت همه رشته‌های ورزشی است.
تصمیمات مثبت دولت تنها به وعده ساخت استادیوم بزرگ پایتخت برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی تهران ختم نشده و حتی دولت سیزدهم در حوزه ایجاد زیرساخت‌های استاندارد و مناسب در بخش روستایی و عشایری هم تأکید دارد. با این تفاسیر می‌توان اذعان داشت دولت سیزدهم یاور همیشگی ورزش بود تا ورزشکاران، افتخارآفرینان و قهرمانان ایران زمین بتوانند بدون کوچکترین دغدغه‌ای صرفاً به دنبال خلق موفقیت‌های جهانی باشند تا پرچم ایران در میادین بین‌المللی به اهتزار در بیاید.
شهید سید ابراهیم رئیسی در آخرین ملاقات با قهرمانان و ورزشکاران خطاب به مدیران ورزشی عنوان کرد ورزشکاران ما نباید دغدغه‌ای جز موفقیت و خلق قهرمانی‌های بزرگ داشته باشند، تنها در این صورت فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر داشتن ورزش قوی در کنار ایران قوی تحقق خواهد یافت، امید به تحقق این هدف که مطمئناً سرانجام آن جز تداوم موفقیت‌ها و افتخارآفرینی ورزشکاران ایرانی در مجامع و میادین بین‌المللی نخواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی