صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد - ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد - ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

در سوگ سیدالشهدای خدمت

شهادت لاله ها را چیدنی کرد / به چشم دل خدا را دیدنی کرد زمین گویی غمی بنهفته دارد / که در دل صد شهید خفته دارد این بخشی از شعر زنده یاد قیصر امین پور است و چه زیبا از «شهادت» سروده است .واژه ای زیبا که با حال و هوای این روزهای ایران ما بیگانه نیست و این واژه شهادت امروز باردیگر ملموس تر و عاشقانه تر شنیده شد؛ شهادت رئیس جمهور و هیأت همراه ایشان در سانحه بالگرد که همچنان مردم کشورمان را در بهت وغم آن فاجعه دردناک فرو برده است؛شهادتی که هنرمندان عزیز کشورمان هر یک با زبان خود آن را تعریف و ترسیم می کنند و با انتشار پیام های مختلف، از خاطرات دیدار خود با شهید جمهور می گویند و ازدغدغه ای که ایشان در عرصه فرهنگ و هنر داشت. او را خادم ملت و خدمتگزار فرهنگ و هنر نام نهادند و برایش شعر سرودند و سوگواری کردند و با طرح های متفاوت، شهادت و آسمانی شدن او را به تصویر کشیدند ومرثیه خوانی کردند. حامد عسگری، شاعر و نویسنده نوشته است: آقای رئیس‌جمهور رفته بود روی نقطه صفر مرزی سد افتتاح کند و برای مردمانش آب بیاورد. رفته بود آب بیاورد و غبار شد. مسعود ده نمکی پس از سه دهه فعالیت هنری برای اولین بار خاطره ای از دیدارش با آقای رئیسی تعریف می کند که بیانگر شخصیت، صبر و متانت اوست و ...

آیت‌الله رئیسی رفیق روزهای سخت ملت ایران بود

داوود فتحعلی‌بیگی: شهادت جانسوز رفیق روزهای سخت ملت ایران و یار دیرین رهبر معظم انقلاب و همسنگر باوفای شهید سلیمانی، شهید سرافراز آیت‌الله ابراهیم رئیسی و جمع دیگری از خادمان ملت را که در راه خدمت به اسلام و مسلمین به فیض عظمای شهادت نائل‌ آمدند، تسلیت عرض می‌کنم.

 

نقدپذیری شهید
آیت‌الله رئیسی

مسعود ده‌نمکی: ادیبهشت سال 1371 اولین دیدار بین من و آقای رئیسی در دادگاه انقلاب اسلامی اتفاق افتاد. آن زمان ایشان در مقام ریاست دادگاه انقلاب و من در مقام متهم بودم. بعد از گذراندن 10 روز زندان انفرادی و مراحل بازجویی در زندان توحید و یا همان موزه عبرت فعلی که به جرم اعتراض به معضلات فرهنگی و کم‌کاری‌های دولت وقت و البته دستگیری تعدادی دیگر که کارشان چیزی بیشتر از اعتراض بود به دفترشان فراخوانده شدم‌. برخلاف تصورم با روی خوش به استقبالم آمد و بعد تورق پرونده گفت: اگر جایمان عوض می‌شد و من آن طرف میز بودم، همین کارهای اعتراضی تو را می‌کردم . یکبار هم وقتی مستند «فقر و فحشا» را ساختم و فیلم توقیف شد و پایم به داد گاه کشیده شد، ایشان را در سازمان بازرسی کل کشور دیدم. فیلم را دیده بود. می‌‌خواستم مستند «از کجا آورده‌اید؟» را بسازم. گفت: هنوز هم تو آن‌طرف میز هستی و من این طرف و خوشحالم که بعد از 10 سال هنوز کم نیاورده‌ای. آخرین دیدارمان پس از ریاست جمهوری ایشان بود. در ضیافت افطار کنار هم نشسته بودیم. هم قبل از افطار پشت تریبون و هم سر سفره که مرا به کنارش فرا خواند، کلی به مسائل موجود نقد کردم و ایشان هم مثل قبل صبورانه گوش داد و آخرش گفت: من نسبت به تو همان ارادت 30 سال پیش را دارم. من هم گفتم: من هم دوستتان دارم به شما رأی هم داده‌ام اما باز من این طرف میزم و شما آن طرف و قبول دارید نقد دولت بهترین کمک به دولت است؟ گفت قبول دارم. خدا روح شهدای خدمت را با سیدالشهدا (ع) محشور کند.

 

اهل خدمت بود

هوشنگ توکلی: مهم‌ترین ویژگی این شخصیت اخلاص، زیست ساده و رفتار مردمی ایشان بود. اخلاص ایشان من را به یاد شهید بزرگوار رجایی می‌انداخت؛‌ شهیدی که وقتی از او سؤال کردند چرا مسئولیت نخست‌وزیری را پذیرفتی، گفت من تابع اوامر رهبر انقلاب اسلامی هستم، او به من امر کرد و من تبعیت کردم. رئیسی نیز همانند شهید رجایی اهل خدمت به مردم بود و خودخواه و جاه‌طلب نبود. سبک زندگی و زیست عارفانه شهید رئیسی و روابطی که با مردم داشت، زبانزد همگان بود؛ بویژه کسانی که او را از نزدیک می‌شناختند. آیت‌الله رئیسی علاوه بر حضورش در کلاس‌های درس مقام معظم رهبری، نزدیک به ۲۰ سال شاگرد آیت‌الله مرتضی تهرانی، عالم ربانی بود که دروس اخلاقی و عرفانی‌اش برای عام و خاص شهره است. زمانی که مدعیان به او آیت‌الله ۶کلاسه می‌گفتند، نه تنها از خود دفاع نمی‌کرد بلکه در کمال فروتنی سکوت می‌کرد. او هیچ تمایلی برای حضور در قوه مجریه نداشت بلکه از فرمان رهبری تبعیت کرد و به کار مدیریت مشغول شد. رئیسی در راه سخت خود به جوانان اعتقاد داشت و ترکیب هیأت دولت را با هدف جوانگرایی تشکیل داد و جناب آقای دکتر اسماعیلی را که پر از اندیشه‌های نو و تراز انقلاب است، برای مدیریت یکی از سخت‌ترین ارگان‌‌ها یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرد و تا آخرین لحظه عمر بابرکت خود از اقدامات جناب دکتر اسماعیلی حمایت کرد و به واسطه انتخاب درست زنده‌یاد آیت‌الله رئیسی این روزها تمامی هنرمندان در کشور دعاگوی معاونت هنری از زیرمجموعه‌های وزارتخانه دکتر اسماعیلی هستند که اوضاع مالی را سر و سامان داد. مدیران دیگر بخش‌های هنری نیز قطعاً در تلاش هستند تا با مسئولیت‌پذیری کارهای عقب افتاده هنری را به پایان رسانند.

 

آن شب هولناک را
تا صبح نخوابیدم

محمدعلی باشه‌آهنگر:‌ فارغ از سلایق جریانات سیاسی در کشور نوع شهادت شهدای بالگرد رئیس جمهور شهید و همراهان گرامی‌اش همه را در سوگی عمیق فرو برد و این نوع رفتن تا ابد در ذهن و روح همه مردم باقی خواهد ماند. آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم. قلبم گواهی می‌داد که دیر یا زود با آیاتی از کلام‌الله مجید، خبری که جهان ساعت‌ها در انتظار شنیدنش است، خوانده خواهد شد. شهادت، هنر مردان خداست. گویی تقدیر ماست که بهار و تابستان آبستن خبرهای هولناک شده است. از دهه ۶۰ تاکنون بسیاری حوادث رخ داده است که اگر یک دهم این حوادث در برخی کشورها رخ می‌داد، دگرگون می‌شدند. از انفجار حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی و ۷۲ شهید ارجمند تا شهادت رئیس‌جمهور- شهید رجایی- و شهید باهنر و بسیاری شهیدان دیگر در آن دهه در داستان‌های ترور و شهدای ۸ سال دفاع مقدس و سقوط هولناک هواپیمای سی-130 ارتش و شهادت فرماندهان پیروز شکست حصر آبادان در ۷ مهر و سقوط فوکر ۲۷ شهید محلاتی و بیش از ۴۰ نفر دیگر به وسیله میگ‌های عراقی و بسیار بسیار حوادث سنگین هموطنان ایران عزیز را گویی آبدیده کرده و صبر ایوب به آنها داده است. اما آنچه پس از حوادث رخ داده، ایمان به خدا و وحدت و یکپارچگی میان مردم است.  امیدوارم این شهدا که در شب ولادت امام رضا(ع) به شهادت رسیدند با ایشان که افتخار خادمی او را داشتند، محشور شوند.

 

ارتباط خوب و صمیمی
رئیس جمهور با هنرمندان

محمد فیلی: رابطه آیت‌الله رئیسی با هنرمندان خوب بود. از معدود رؤسای جمهوری بودند که با هنرمندان ارتباط بیشتری داشتند. این اتفاق، ضایعه بزرگی است.

 

خاطره حضور رئیس جمهور
در رادیو را فراموش نمی‌کنم

عذرا وکیلی از چهره‌های پیشکسوت و شناخته شده رادیو که سال‌ها با برنامه «سلام کوچولو» شناخته می‌شد، از دیدار آیت‌الله ابراهیم رئیسی از رادیو که سال گذشته همزمان با روز خبرنگار اتفاق افتاد، می‌‌گوید: سال گذشته رئیس جمهور شهید به رادیو آمده بود و بسیاری از رادیویی‌ها در استودیو حضور داشتند. خاطرم است علیرضا جاویدنیا، عباس محبی، داود نماینده، اصغر سمسارزاده و بویژه مسعود اسکویی هم از جمله کسانی بودند که در آن دیدار حضور داشتند. برنامه‌سازان، مجریان و اهالی رادیو زیاد بودند اما در میان خانم‌های گوینده و مجری فقط من بودم که توانستم دقایقی را با رئیس جمهور گفت‌وگو کنم. رئیس جمهور شهیدمان در همان دیدار با احترام با من رفتار کردند و صحبت‌های امیدبخشی داشتند که بذر امید را در دل ما کاشت. خاطرم است که از خاطرات برنامه رادیویی‌ام می‌گفتند و اینکه احترام خاصی برای من قائل هستند. برای ما جالب بود که ایشان چه اطلاعاتی داشتند و تأکید داشتند که از گذشته تاکنون برای رادیو خیلی زحمت کشیده شده است. برای ما جالب بود بدانیم که آقای رئیسی فرصت شنیدن رادیو را هم با آن همه مشغله دارند یا خیر؟ که وقتی در آن دیدار از این مسأله پرسیدیم، گفتند شنونده برنامه‌های رادیو ایران، اقتصاد، معارف و جوان هستند. من هم خطاب به ایشان گفتم چه جالب که با این حجم مشغله و گرفتاری شما اسامی شبکه‌های رادیویی را به خاطر دارید و برای این رسانه وقت می‌گذارید. ایشان هم در جواب به من گفتند که به رادیو خیلی علاقه دارند. هرگز خاطره حضورشان در رادیو را فراموش نمی‌کنم.

 

تهمت و طعنه زدند
او در خدمت مصمم تر شد

حامد عسکری، شاعر و نویسنده : «سید ابراهیم رئیسی را با طعنه زخم‌آجین کردند و انگار این زخم‌ها مصمم‌ترش می‌کرد برای خدمت. هر پنجشنبه و جمعه سفر استانی و رویارویی نفس به نفسش با مردم دور افتاده‌ترین نقاط کشور را تا پیش از این در کمتر رئیس جمهوری دیده بودیم. مردمی که تا قبل از دیدنش حتی یک بخشدار هم سراغی ازشان نگرفته بود، درد دل با رئیس جمهور برایشان یک رؤیا بود. اینکه تقریباً هر روز در بمباران تهمت و طعنه و تکه باشی و باز از پا نیفتی و همه حرف‌ها را ندیده بگیری و کارت را بکنی. باد حرف‌ها را می‌برد و این ذات عمل است که می‌ماند و مثل خورشید جاودان است، خیلی دوست دارم در قیامت رویارویی آنهایی که شش کلاسه بودنش را، تهمت جلاد بودنش را و طعنه ناکارآمدی‌اش را در دهان آشنا و بیگانه انداختند با او ببینم و نظاره‌گر باشم. آقای رئیس‌جمهور رفته بود روی نقطه صفر مرزی سد افتتاح کند و برای مردمانش آب بیاورد. رفته بود آب بیاورد و غبار شد. حالا شما خودتان می‌فهمید اینجای متنم با کدام کاشی سرخ از تاریخ انطباق دارد. خودتان روضه سقا بخوانید من رمقی برای روضه خواندن ندارم.

 

در مسیر رئیس‌جمهور عزیزمان پیش خواهیم رفت

عبدالحمید قدیریان هنرمند نقاش: از دست دادن جناب آقای رئیسی و همراهانش، ضایعه بسیار سنگین و بزرگی است. این اتفاق دردناک برای ملت ایران و انقلاب اسلامی بسیار دردناک بود؛ زیرا بعد از مدت‌ها گروهی در کشور خدمت صادقانه و به دور از سیاست‌بازی را پیش گرفته بودند و حرکت در مسیر حضرت آقا، دستورالعمل کارشان بود. این اتفاق ناراحت‌کننده است اما انقلاب اسلامی و کشور ما بر مدار برنامه‌ای الهی به سمت سرافرازی و به اصطلاح اُمّ‌القُری شدن پیش خواهد رفت. خداوند نگهدار و هدایت‌کننده انقلاب و کشور است. طی 45 سالی که از انقلاب می‌گذرد، ما شاهد حوادث بسیار دردناکی بودیم. در اوایل انقلاب حوادث هفتم تیر و هشتم شهریور اتفاق افتاد و ملت ایران آیت‌الله بهشتی، شهیدان رجایی و باهنر و بسیاری از بزرگان نظام را از دست داد. سپس حضرت امام رحلت فرمودند و هر کدام از این حوادث از دیگری سنگین‌تر بود. از آنجایی که این انقلاب ذیل عنایت و لطف الهی پیش می‌رود، از این چالش که کشور درگیر آن شده است عبور خواهیم کرد و مسیر انقلاب به سمت شکوفاتر و سربلندتر شدن پیش خواهد رفت.

 

جهاد در راه خدا، شب و روز نمی‌شناسد

فرهاد بشارتی: «شهادت هنر مردان خداست، خادم‌الرضا(ع) آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در حین خدمت به ملت، به‌سوی حق شتافت تا با شهادتش ثابت کند که جهاد در راه خدا، شب و روز نمی‌شناسد و وقتی‌که سوگند خدمت به ملت یاد می‌کند باید پای سوگندش باشد و از جان ‌و دل مایه بگذارد. سید مظلوم با این کارش الگویی برای دیگر مسئولان خواهد بود.»

 

لحظات سختی را
سپری کردیم

 مهوش وقاری: از زمان شنیدن این خبر بسیار شوکه شدیم و تا ساعت‌ها پای تلویزیون نشستیم تا آخرین اخبار و اطلاعات را دریافت کنیم. موضوع جست‌وجو و بی‌خبری از پیدا کردن محل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور، لحظات بسیار دلهره‌آور و سختی بود که ما سپری کردیم. خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانش شوک بزرگی برای ما بود.

جستجو
آرشیو تاریخی