صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد - ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد - ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

خشم صهیونیست ها از اقدام دیپلماتیک اروپا در به رسمیت شناختن فلسطین

گامی علیه توسعه طلبی رژیم جعلی

امیر فرشباف
خبرنگار

سه کشور اروپایی ایرلند، اسپانیا و نروژ روز چهارشنبه اعلام کردند که در اقدامی دیپلماتیک، از هفته آینده رسماً فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسند. به گزارش پولیتیکو، سیمون هریس، نخست‌وزیر ایرلند گفت که فلسطین سزاوار همان حقی است که ایرلند پس از استقلال از انگلیس، به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته شد.
نخست‌وزیر نروژ، یوناس گار استوره به همراه وزیر امور خارجه این کشور، صبح چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که دولت آنها هم فلسطین را به عنوان یک کشور از 28 مه به رسمیت می‌شناسد و مرزبندی سرزمینی بین فلسطین و رژیم صهیونیستی را بر اساس مرزهای قبل از ژوئن 1967، یعنی پیش از اشغال نوار غزه و بیت المقدس شرقی خواهد پذیرفت. در مادرید نیز نخست‌وزیر اسپانیا پدرو سانچز ضمن انتقاد از یهودستیزی و اشاره به ضرورت تشکیل کشور مستقل فلسطین، اعلام کرد: «زمان عبور از حرف به عمل فرا رسیده است.» گفتنی است ایرلند در هفته‌های اخیر طی سلسله جلساتی با دولت‌های اسپانیا، اسلوونی، بلژیک، نروژ و مالت - که همگی با دیدگاه ایرلند مبنی بر به رسمیت شناختن فلسطین در اتحادیه اروپا اشتراک دارند - درباره زمان‌بندی بالقوه این تصمیم گفت‌و‌گو کرده است.
بری اندروز، یکی از اعضای ایرلندی پارلمان اروپا، گفت که امیدوار است اقدامات دوبلین، مادرید و اسلو، کل اتحادیه اروپا را به سوی اقدامی دیپلماتیک سوق دهد. او گفت اکنون برای جامعه بین‌الملل و بویژه اتحادیه اروپا - که روابط دیپلماتیک و اقتصادی گسترده‌ای با فلسطین و رژیم صهیونیستی دارد - ضروری است که کشور فلسطین را بر اساس مرزهای 1967 به رسمیت بشناسند.
این تصمیم کشورهای اروپایی با واکنش شدید رژیم صهیونیستی مواجه شد. دولت صهیونیستی روز چهارشنبه در نخستین واکنش خود، سفرای خود در ایرلند و نروژ را برای آنچه «مشاوره‌های اضطراری» خوانده شد، احضار کرد.
به گزارش سما، «یسرائیل کاتز» وزیر امور خارجه رژیم اشغالگر در بیانیه‌ای مدعی شد: «امروز پیامی قوی به ایرلند و نروژ می‌فرستم؛ اسرائیل در این مورد ساکت نخواهد ماند. من دستورالعملی را برای بازگرداندن سفرای اسرائیل در دوبلین و اسلو به تل‌آویو برای رایزنی‌های بیشتر صادر کردم».
کاتز همچنین با لحنی تهدیدآمیز گفت: «تاریخ به یاد خواهد آورد که اسپانیا، نروژ و ایرلند تصمیم گرفتند به «قاتلان و متجاوزان حماس» مدال طلا اهدا کنند».
ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راستگرای رژیم نیز در واکنش به اعلامیه‌های اروپایی، بازدیدی تحریک‌آمیز از مسجد الاقصی انجام داد و مدعی شد: «ما حتی اجازه نمی‌دهیم که درباره تشکیل کشور فلسطین بیانیه‌ای صادر شود».
دولت‌های فرانسه و آلمان نیز همسو با رژیم صهیونیستی از این تصمیم سه کشور اروپایی انتقاد کردند. به گزارش دویچه وله، به نقل از خبرگزاری فرانسه، استفان سژورن، وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شد: موضع ما روشن است؛ به رسمیت شناختن کشور فلسطین یک تابو برای فرانسه نیست؛ با این حال، فرانسه فکر نمی‌کند که امروز شرایطی برای تحقق این تصمیم موجود باشد که تأثیر واقعی بر روند صلح داشته باشد.
همچنین مایکل راث، سیاستمدار آلمانی و رئیس کمیته روابط خارجی بوندستاگ، از اقدامات برای به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان «ارسال سیگنال نادرست در زمان نادرست» انتقاد کرد.
در مقابل، کشورهای اسلامی و جنبش‌های فلسطینی ازجمله حماس و فتح از این تصمیم دولت‌های اروپایی به عنوان گامی مثبت در مسیر نفی خشونت استقبال کردند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، جنبش حماس در بیانیه‌ای تأکید کرد: ما در جنبش مقاومت اسلامی حماس از تصمیم نروژ، ایرلند و اسپانیا برای به رسمیت شاختن کشور فلسطین استقبال کرده و آن را گامی مهم در مسیر تثبیت حق خود در این سرزمین و برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس می‌دانیم. حماس تأکید کرد: ما کشورهای سراسر جهان را به اعتراف به حقوق ملی و مشروع‌ ملت فلسطین و حمایت از مبارزات این ملت در مسیر رسیدن به آزادی و استقلال و پایان اشغالگری در سرزمین خویش فرامی‌خوانیم.
تشکیلات خودگردان فلسطین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم‌ها به «تحکیم حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت در سرزمینشان و برداشتن گام‌های واقعی برای حمایت از اجرای راه‌حل دو دولتی» کمک می‌کند.
همچنین دولت‌های قطر، عربستان و اردن نیز از این تصمیم به عنوان «گامی مهم برای صلح و ثبات منطقه» استقبال کردند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی دراین باره نوشت: این دومین ضربه به اعتبار بین‌المللی رژیم صهیونیستی در این هفته و پس از آن بود که دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرد که او به دنبال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و وزیر دفاعش خواهد بود. دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین در حال بررسی اتهامات نسل کشی است که اسرائیل بشدت آنها را رد کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی