صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد - ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد - ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

نزدیک به 70 نفر از سران و دیپلمات‌های جهان روز گذشته به ایران آمده و تسلیت خود را ابراز کردند

تهران عزادار، میزبان مقامات بلندپایه خارجی

روز گذشته سران و مقامات بیش از 70 کشور جهان برای بیان تسلیت به ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و دکتر حسین امیرعبداللهیان به تهران آمدند. این مراسم ویژه خارجی، ساعاتی پس از برگزاری باشکوه و بی‌سابقه مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران برگزار شد؛ جایی که پس از اقامه نماز از سوی رهبرانقلاب، شهدای خدمت با اشک و زاری  و با حضور میلیونی تهرانی‌ها بدرقه شدند. عصر دیروز، پیکرهای مطهر شهید آیت‌الله رئیسی، شهید امیرعبداللهیان و شهید سردار موسوی به سالن اجلاس سران منتقل شد. پس از آن، سران و مقام‌های خارجی که برای عرض تسلیت به تهران آمده بودند، طی تشریفات ویژه‌ای، با حضور در سالن اجلاس سران، نخست به پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی و وزیر امورخارجه فقیدمان ادای احترام کرده و سپس به مقام‌های عالی رتبه دولت تسلیت گفتند. محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور، علی باقری سرپرست وزارت امورخارجه و محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، چهار مقام عالی رتبه ایرانی بودند که در این مراسم از میهمانان عالی رتبه‌ای که برای عرض تسلیت آمده بودند استقبال و از آنان قدردانی کردند.

سران و نخست‌وزیران حاضر در تهران
از میان مقاماتی که روز گذشته برای تسلیت به تهران آمدند، سران کشورها، وزرای امور خارجه، نمایندگان مجلس، نمایندگان ویژه دولت‌ها و نمایندگان احزاب برخی از کشورها نیز حضور داشتند.
عالی‌رتبه‌ ترین مقامات، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، «قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، «قربانقلی بردی محمداف» رهبر ملی ترکمنستان، «شهباز شریف» نخست‌وزیر و «اسحاق دار» وزیر امور خارجه پاکستان، «امام علی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان، «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق و «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر آن، «علی اسدوف» نخست‌وزیر و «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه آذربایجان، «حسین عرنوس» نخست‌وزیر سوریه و «ایویتسا داچیچ» نخست‌وزیرصربستان، «ایراکلی غاریباشویلی» نخست‌وزیر گرجستان، «عقیل‌بیگ جباروف» نخست‌وزیر قرقیزستان، از جمله سران و نخست‌وزیران حاضر در مراسم گرامیداشت و تشییع رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شهید بودند.

دیگر مقامات حاضر در مراسم ادای احترام به شهید رئیسی
همچنین دستیار ویژه پادشاه عربستان و «فبصل بن فرحان» وزیر خارجه این کشور، «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه بحرین، «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر، «ژانگ گوئوکینگ» معاون نخست‌وزیر و فرستاده ویژه شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین، «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان به همراه «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه این کشور عربی، «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات، «عبدالله یحیی» وزیر خارجه کویت، «سرگیی آلینیک» وزیر امور خارجه بلاروس، «جودت ییلماز» معاون رئیس جمهور ترکیه و «هاکان فیدان» وزیر امورخارجه این کشور، «عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر و «امیرخان متقی» وزیر خارجه حکومت سرپرست افغانستان، «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای دولتی روسیه، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، «اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس، «نورالدین اسماعیل جان‌اف» رئیس مجلس ازبکستان، «ایوان خیل پینتو» وزیر امور خارجه ونزوئلا، «ابراهیم بوغالی» رئیس مجلس الجزایر، «یرلان کوشانوف» رئیس مجلس قزاقستان، «علی صبری» وزیر خارجه سریلانکا، «جاک دیپ دانکار» معاون رئیس جمهور و «وینای موهان کواترا» قائم مقام وزارت امور خارجه هند، «محمد سبو» وزیر امنیت غذا و کشاورزی مالزی، نماینده حزب سعادت و نماینده حزب وطن ترکیه، جانشین دبیرکل جهاد اسلامی، وزیر صنعت عراق، «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، رئیس حشدالشعبی عراق و همچنین فرستادگان ویژه کشورهای عمان، اردن، نیکاراگوئه و مالدیو از جمله میهمانان بلند پایه حاضر در مراسم دیروز بودند.

دیدار وزیر خارجه مصر با سرپرست ریاست جمهوری
در میان مقاماتی که برای تسلیت به تهران آمدند، «سامح شکری» وزیر امورخارجه مصر، اولین وزیر خارجه این کشور است که در دوران پس از انقلاب در ایران حضور یافت. وزیر امورخارجه عراق در حاشیه مراسم ادای احترام سران و مقامات کشورهای خارجی به رئیس جمهور فقید کشورمان، با دکتر مخبر سرپرست ریاست جمهوری دیدار و ضایعه فقدان این دو مقام عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت. محمد مخبر در این دیدار ضمن تشکر از ابراز مودت و همدردی دولت و ملت مصر با دولت و ملت ایران گفت: ما شخصیت‌هایی بزرگ، پرتلاش، دلسوز و کارآمد را از دست دادیم و فقدان آنها ضایعه‌ای تلخ برای ملت ایران است اما با وفاق و همدلی از این روزهای سخت عبور خواهیم کرد.
وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های آیت‌الله رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان در ایجاد انسجام و وحدت میان امت اسلامی حول محور فلسطین گفت: تلاش‌های این دو شخصیت بزرگ در حمایت از فلسطین و رساندن پیام مردم مظلوم غزه به گوش جهانیان از یادها نخواهد رفت.
سرپرست ریاست جمهوری تصریح کرد: احیای روابط ، توسعه و تعمیق تعاملات میان دو کشور بویژه در بخش‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با قوت استمرار خواهد یافت.
«سامح شکری» نیز در این دیدار ضمن ابراز تأسف عمیق از این ضایعه تأسف بار و همدردی با دولت و مردم ایران گفت: دوست داشتیم در شرایطی بهتر به ایران سفر کنیم اما اکنون حامل پیام تسلیت و تعزیت آقای عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور و آقای احمد الطیب شیخ الازهر در پی این ضایعه تلخ به دولت و ملت ایران هستیم.
وزیر امور خارجه مصر ضمن تجلیل از نقش برجسته شهید آیت‌الله رئیسی و شهید امیر عبداللهیان در تعامل و همگرایی میان کشورهای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران نظامی ریشه دار و دارای ارکان مستحکم است، اطمینان داریم به‌رغم این اتفاق ناگوار از این برهه حساس نیز عبور خواهد کرد و مصر خواهان تقویت روابط با ایران است.
گفتنی است دیروز نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان هم پیش از آغاز مراسم با دکتر مخبر دیدار کرد. سرپرست ریاست جمهوری در این دیدار تصریح کرد که مؤلفه اصلی قدرت در ایران مردم هستند و حتی اتفاقاتی مثل از دست دادن یک رئیس جمهور مردمی و خدمتگزار، با وجود همه تلخی و ناگوار بودن نمی‌تواند خللی در عزم و اراده مردم و سامان امور این کشور ایجاد کند.

 

برش

امضای دفتر یادبود
روزهای گذشته سران کشورها با حضور در سفارتخانه‌های کشورمان دفتر یادبود شهیدان دکتر رئیسی و امیرعبداللهیان را امضا کردند. «سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن، «ایراکلی کوباخیدزه» نخست‌وزیر گرجستان و «رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا دیروز با حضور در سفارتخانه‌های ایران در توکیو، تفلیس و کامپالا، دفتر یادبود شهیدان خدمت را امضا کردند. نخست‌وزیر ژاپن با یادآوری گفت‌وگوهای خود با رئیس‌جمهور فقید کشورمان، بر اهمیت گسترش روابط ژاپن و جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. «محمدحسن»، وزیر خارجه مالزی، سفرا و دیپلمات‌های مقیم پکن نیز با حضور در سفارت کشورمان در چین ضمن امضای دفتر یادبود شهدای خدمت، با مردم ایران ابراز همدردی کردند.
«چای واچارونکه»، سخنگوی دولت تایلند نیز اعلام کرد که سازمان‌ها و نهادهای دولتی به احترام شهید رئیسی به مدت سه روز پرچم‌های خود را به حالت نیمه‌افراشته درمی‌آورند.

جستجو
آرشیو تاریخی