صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و هشت - ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و هشت - ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

مقامات کشورها و نهادهای جهانی به تمجید رئیس جمهور فقید ایران پرداختند

رئیسی؛ مردم دوست و پرچمدار آرمان‌ها

سازمان ملل

دیروز به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعضا به احترام شهادت حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و همراهان ایشان در سانحه هوایی یک دقیقه سکوت کردند. دبیرکل سازمان ملل نیز شهادت رئیس‌جمهور و هیأت همراه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت. در پیام آنتونیو گوترش آمده است: «دبیرکل از درگذشت عالیجناب آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، عالیجناب آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همکاران آنها در یک سانحه بالگردی در روز ۱۹ مه متأثر است.»

 

رافائل گروسی

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم که بارها به تهران سفر کرده است، دیروز با ارسال پیامی، درگذشت آقای رئیسی و هیأت همراه وی را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت و با آنها ابراز همدردی کرد.
گروسی همچنین در کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای برای شهدای حادثه بالگرد رئیس جمهور و هیأت همراه تقاضای یک دقیقه سکوت کرد.

 

ناتو

سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در پیامی به دو زبان فارسی و انگلیسی، درگذشت حجت‌الاسلام رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و سایر شهدای در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می‌گوییم.»

 

صربستان

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان هم دیروز با گذاشتن پیامی روی شبکه اجتماعی ایکس، درگذشت دکتر رئیسی را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت. وی در این پیام آورده است: «از واقعه‌ای که برای آقای رئیسی و هیأت همراه وی روی داده، مبهوت و غمگین شده‌ام و به همین سبب مراتب همدردی‌ام را با آنها ابراز می‌دارم.»

 

اتحادیه اروپا

روز گذشته جوزپ بورل مسئول سیاستگذاری خارجی اتحادیه اروپا (EU) با صدور بیانیه‌ای، شهادت دکتر رئیسی و همراهان وی در حادثه سقوط بالگرد حامل آنها را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.
دیروز شارل میشل، رئیس «شورای اروپا» هم به نوبه خود شهادت آقایان رئیسی و امیرعبداللهیان را به سایر اعضای هیأت دولت و ملت ایران تسلیت گفت. در پیام میشل آمده است: اتحادیه اروپا همدردی خالصانه خود را درباره درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر خارجه امیرعبداللهیان را ابراز می‌کند.

 

نروژ

وزیر خارجه نروژ نیز در پیامی این حادثه ناگوار را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: از شنیدن خبر درگذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران شوکه شدم. تسلیت خود را به خانواده تمامی جانباختگان حادثه سقوط بالگرد اعلام می‌نمایم.

 

سوئیس

«ایگناتزیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس در پیامی نوشت: نظر به سانحه بالگرد که منجر به جان باختن رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و همتای من، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیأت همراه شد، به خانواده‌های همه قربانیان و شهروندان ایرانی متأثر تسلیت می‌گویم.

 

فرانسه

 وزارت امور خارجه فرانسه دوشنبه با انتشار پیامی رسمی، شهادت دکتر سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران را تسلیت گفت.  

 

بلاروس

 الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس با ارسال پیامی به مناسبت درگذشت همتای ایرانی‌اش متذکر شد نام آقای رئیسی تا ابد در تاریخ روابط تهران و مینسک حک خواهد شد. وزارت امور خارجه بلاروس هم بابت شهادت رئیس‌جمهور اسلامی ایران و هیأت همراه وی در واقعه سقوط بالگرد حامل آنها ابراز تأسف کرد.

 

لهستان

رئیس جمهور لهستان در پیامی نوشت: از شنیدن خبر جان باختن دلخراش رئیس جمهور ایران آقای ابراهیم رئیسی و هیأت همراه ایشان در سانحه هوایی شدیداً متأثر شدم. کمتر ملتی در تاریخ خود چنین صفحات غم انگیزی دارد. اما ما لهستانی‌ها که در سال 2010 با سقوط هواپیمای دولتی لهستان در اسمولنسک روسیه تجربه وحشتناکی داشتیم، احساس شوک و ناراحتی را که پس از از دست دادن ناگهانی نخبگان سیاسی و اجتماعی در قلب مردم و در کشور ایجاد می‌شود می‌دانیم.

 

اندونزی

وزیر خارجه اندونزی در پیامی نوشت: از درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و دوست خوبم حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و هیأت همراه رئیس‌جمهور بسیار متأسفم. درود و تسلیت عمیق اینجانب به خانواده آن مرحوم و ملت ایران است.

 

سازمان‌های منطقه‌ای

سه نهاد منطقه‌ای «سازمان همکاری اسلامی»، «اتحادیه عرب» و «شورای همکاری خلیج فارس» این حادثه جانسوز را به حاکمیت و ملت ایران تسلیت گفتند. جاسم البدیوی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در پیامی ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت ایران، تأکید کرد: «شورای همکاری در این شرایط سخت در کنار دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران است».
احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب نیز در پیامی، ضمن ابراز همدردی برای بازماندگان ‌طلب شکیبایی کرد. همچنین حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه را تسلیت گفت.

 

عمان

سلطان عمان در پیامی شهادت حجت‌الاسلام رئیسی و هیأت همراه را تسلیت گفت. خبرگزاری رسمی عمان گزارش داد که «هیثم بن طارق» سلطان عمان در پیامی شهادت دکتر رئیسی و هیأت همراه وی را به رهبر انقلاب تسلیت گفته است. وی همچنین بر همبستگی خود با مردم دوست ایران در این مصیبت تأکید کرد.

 

الجزایر

ریاست جمهوری الجزایر شهادت رئیس جمهور ایران و هیأت همراه وی را تسلیت گفت. در بخشی از پیام عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر آمده است: در این شرایط سخت که مردم الجزایر در این اندوه و مصیبت بزرگ با برادران خود در ایران شریک هستند، من شخصاً در مقام رهبری کشور، ابراهیم رئیسی برادر و شریکی را از دست دادم که پیوندهای برادری، همکاری و همبستگی بین دو کشور برادر و یاری و حمایت از آرمان‌های عادلانه امت اسلامی ما را با یکدیگر تقویت کرد و او بود که پرچم دفاع از آرمان‌ها و فداکاری در راه آنها را در دست داشت.

 

عربستان

پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی نیز درگذشت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و یارانش را به محمد مخبر سرپرست دستگاه اجرایی کشور تسلیت گفتند. در پیام پادشاه عربستان آمده است: از خبر درگذشت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و یارانش – رحمهم‌الله – آگاه شدیم. ما این حادثه را به شما و ملت برادر ایران صمیمانه تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم و از خداوند متعال رحمت واسعه و مغفرت الهی برای آنها مسألت داریم.

 

قطر

تمیم بن حمد، امیر قطر نیز در پی این اتفاق ناگوار پیام تسلیتی صادر کرد. در این پیام آمده است: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و همچنین مقامات همراه در سانحه دردناک سقوط بالگرد را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای ایشان‌طلب رحمت و مغفرت، و برای خانواده محترمشان صبر و اجر مسألت می‌نماییم.

 

امارات

محمد بن زاید، رئیس امارات نیز در پیامی این حادثه جانسوز را به رهبر انقلاب و ملت ایران تسلیت گفت. در پیام بن زاید آمده است: درگذشت رئیس جمهور ابراهیم رئیسی، و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و همراهانشان در این حادثه دردناک را، صمیمانه و عمیقاً به رهبری و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم؛ از خداوند برای ایشان رحمت، و برای خانواده‌های محترمشان صبر و آرامش‌طلب می‌کنیم؛ و بر همبستگی امارات با ایران در این شرایط دشوار تأکید داریم.

 

کویت

وزیر خارجه کویت در تماسی تلفنی با سرپرست وزارت خارجه کشورمان گفت: در این مصیبت در کنار دولت و ملت ایران ایستاده‌ایم.

 

ونزوئلا

دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای رسمی، مراتب تأسف عمیق و تسلیت خود نسبت به شهادت دکتر سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه به همراه جمعی از همراهان که روز یکشنبه در سانحه هوایی به وقوع پیوست را ابراز کرد. همچنین نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در پیامی شهادت رئیس جمهور و هیأت همراه را تسلیت گفت. در پیام او آمده است: از فقدان ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. من از وداع با یک فرد نمونه بسیار متأسفم، یک رهبر فوق‌العاده جهان. ابراهیم برادر ما است و همیشه خواهد بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی‌قید و شرط کشور ما.

 

ایتالیا

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «کانال پنج» ایتالیا شهادت دکتر ابراهیم رئیسی را تسلیت گفت و اظهار داشت که ایتالیا با دولت و مردم ایران ابراز همبستگی می‌کند. وی افزود: «ما در تماس دائمی با سران اعضای اتحادیه اروپا (EU) و همچنین همتاهای خود در گروه 7 هستیم و یقین داریم که ایران به تعهدات خود در زمینه تنش‌زدایی در منطقه خاورمیانه پایبند خواهد ماند.»

جستجو
آرشیو تاریخی