صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و هشت - ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و هشت - ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

پیام های محبت آمیز رهبران دنیا در پی شهادت دکتر رئیسی

کنار ملت ایران خواهیم ماند

پاکستان

نخست وزیر پاکستان، محمد شهباز شریف نیز در پیام خود به مناسبت این ضایعه گفت: «پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و همبستگی با ملت برادر ایران، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم پاکستان نیز نیمه افراشته خواهد بود. اینجانب همراه با دولت و ملت پاکستان این ضایعه عظیم را به ملت ایران تسلیت گفته و ابراز همدردی می‌نمایم.»
عمران‌خان نخست‌وزیر سابق پاکستان، فقدان آیت‌الله رئیسی و وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد را به ملت و دولت کشورمان تسلیت گفت و تأکید کرد که دکتر رئیسی نقش پیشرو در حمایت قاطع از فلسطین داشت.
سناتور اسحاق دار، وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر پاکستان با اعلام پیام تسلیت، متذکر شد: «امروز امت اسلامی یک دولتمرد بزرگ و پاکستان دوست واقعی خود را از دست داده است.»
 

هند

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور کشورمان، اعلام کرد که «هند در زمان اندوه کنار ایران است.»
وی در پیام خود نوشت: از درگذشت غم‌انگیز دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، عمیقاً متأسف و متأثر شدم. سهم وی در تحکیم روابط دوجانبه هند و ایران همیشه در یادها خواهد ماند. از صمیم قلب به خانواده وی و مردم ایران تسلیت می‌گویم. هند در این زمان غم و اندوه در کنار ایران ایستاده است.
در همین رابطه، سوبرامانیام جایشانکار وزیر خارجه هند در یک پیام در حساب ایکس از شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش ابراز تأثر کرد.
مالیک‌آرجون کارگه، رئیس حزب کنگره ملی هند هم در یک پیام با اشاره به سانحه بالگرد اعلام کرد که حزبش به علت درگذشت رئیس جمهور ایران در پی این حادثه تکان دهنده، ناراحت و مضطرب است.

 

تاجیکستان

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان با ارسال پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران را به مقام معظم رهبری ایران تسلیت گفت و مراتب همدردی و تسلیت خود را به ملت دوست و برادرش ایران ابراز داشت.

 

آذربایجان

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان نیز در پیام تسلیت خود درگذشت سیدابراهیم رئیسی را واقعه‌ای دلخراش خواند. در پیام وی آمده است: «برای ملت ایران بردباری هر چه بیشتر آرزومندم و قطعاً در اندوه سترگ آنها از هر جهت شریک هستیم.»
جیحون بایرام‌اف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در پیامی جداگانه بابت درگذشت همتای ایرانی و هیأت همراه وی ابراز تأسف و برای جان‌باختگان رحمت الهی را آرزو کرد.
 

ازبکستان

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان در پیامی شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و هیأت همراه وی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت. وی در این پیام، بر نقش برجسته رئیس جمهور فقید ایران در تقویت روابط جامع دوجانبه و همکاری بلندمدت بین تاشکند و تهران تأکید کرد و  رئیس جمهور ابراهیم رئیسی را سیاستمداری مورد احترام بی حد ملت ایران نامید که تلاش‌های بی‌نظیری را در راه پیشرفت ایران و رفاه مردم کشور و افزایش اعتبار کشورش در عرصه بین‌المللی انجام می‌داد.
بختیار سعیدوف، وزیر امور خارجه ازبکستان در شبکه ایکس نوشت: «عمیق‌ترین تسلیت خود را به بستگان آن مرحوم و تمامی مردم ایران ابراز می‌کنیم.»

 

افغانستان

ملامحمد حسن آخوند رئیس الوزرای دولت سرپرست افغانستان در پیامی ضمن اعلام تأسف و اندوه خود از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهوری اسلامی ایران، سید ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه دکتر حسین امیرعبداللهیان و هیأت همراه‌شان گفت: «امارت اسلامی افغانستان و تمام افغان‌ها بخاطر این رویداد المناک عمیقاً غمگین و متأثر می‌باشند.»
محمد عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در اعلامیه‌ای شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و افزود: «حکومت سرپرست افغانستان در این غم در کنار کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.»
در همین حال امیرخان متقی، وزیر امور خارجه برای ابراز تسلیت به دیدار حسن کاظمی قُمی، سفیر و نماینده خاص ایران در ‎افغانستان رفت. عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت سابق افغانستان نیز در صفحه ایکس مراتب اندوه و تأثر خاطر خود را ابراز کرد.

 

مالزی

انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی با اشاره به تعهد مشترک برای تقویت روابط میان دو کشور، گفت که از شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و دیگر مقامات ایران در سانحه سقوط بالگرد «عمیقاً متأسف است.»
محمد حاجی حسن، وزیر خارجه مالزی در پیام تسلیت برای شهادت حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود به همراه رئیس جمهور، یک تصویر از خود با امیرعبداللهیان به اشتراک گذاشت و نوشت: «انا لله و انا الیه راجعون.»

 

فیلیپین

در همین رابطه، فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور فیلیپین بیان داشت: «عمیق‌ترین تسلیت خود را به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران بویژه خانواده‌ها و عزیزان مرحوم سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان آنها در این حادثه غم انگیز ابراز می‌کنیم.»

 

ژاپن

یوشیماسا هایاشی، سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد که توکیو عمیق‌ترین تسلیت خود را به علت جان باختن رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر خارجه او به دولت و مردم ایران ابراز می‌کند.

 

قزاقستان

قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان با تسلیت شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و تیم همراهش به مقام ‌معظم رهبری و معاون اول ریاست ‌جمهوری گفت: «رئیسی یک دولتمرد برجسته بود که تمام عمر خود را برای خدمت به منافع ایران، بهبود رفاه مردم خود و حفظ ثبات در منطقه گذاشت.»

 

گرجستان

ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان درگذشت دکتر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر مقامات دولتی را تسلیت گفت و تأکید کرد: «فکر ما با مردم ایران است.»

 

ترکمنستان

قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی مردم جمهوری ترکمنستان در پیامی به رهبر معظم انقلاب اسلامی درگذشت ناگهانی دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت.

 

مالدیو

محمد مویزو رئیس جمهوری مالدیو، شهادت دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهانش را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت و جنت فردوس را برای شهدا از خداوند طلب کرد.

 

نیوزیلند

وینستون پترس، وزیر خارجه نیوزیلند با صدور پیامی گفت: «فکر ما با مردم ایران است. تسلیت به خانواده رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و هیأت همراه.»

 

کره جنوبی

دولت کره جنوبی در پی سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران و همراهان، مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود را با خانواده‌های داغدار و ملت ایران ابراز داشت.

 

سریلانکا

رانیل ویکرماسینگه، رئیس جمهور سریلانکا در پیامی در ایکس شهادت رئیس جمهور ایران و هیأت همراه وی را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

 

کلمبیا

دولت کلمبیا که بتازگی اعلام کرد تمامی روابطش با رژیم صهیونیستی را قطع خواهد کرد، در پیامی این حادثه را تسلیت گفت. وزارت خارجه کلمبیا در پیامی، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های درگذشتگان و ملت ایران، اعلام کرد: دولت کلمبیا از درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر افرادی که در حادثه سقوط بالگرد روز یکشنبه 29 اردیبهشت 1403 در راه بازگشت از شهر تبریز جان خود را از دست دادند، عمیقاً متأسف است.

 

مصر

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در پیامی شهادت حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همراهانشان در سانحه دردناک سقوط بالگرد را تسلیت گفت. دانشگاه الازهر مصر نیز در پیامی در سوگ رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد: صمیمانه تسلیت خود را به مردم ایران ابراز می‌کنیم.

 

آفریقای جنوبی

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی نیز در پیامی، فقدان دکتر رئیسی را یک تراژدی غم‌انگیز خواند. رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در پیام تسلیت به رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران را شخصیتی ممتاز توصیف کرد. در پیام رامافوسا آمده است: از طرف دولت و مردم آفریقای جنوبی، تأسف عمیقم را به محضر آیت‌الله خامنه‌ای رهبری معظم ایران، دولت و مردم این کشور اعلام می‌کنم.

 

تونس

رئیس‌جمهور تونس ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت ایران «در این مصیبت بزرگ»، شهادت رئیس‎‌جمهور و وزیر خارجه ایران و همراهانشان را تسلیت گفت. در بیانیه تونس آمده: دولت تونس با اندوه فراوان خبر درگذشت رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و همراهانش را که در سانحه هوایی جان باختند دریافت کرد. در این مناسبت دردناک، رهبری و مردم تونس مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه خود را به رهبری و ملت برادر ایران ابراز می‌دارند و با آنان در این مصیبت بزرگ ابراز همدردی می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی