صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و هشت - ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و هشت - ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

واکنش سران کشورها به شهادت دکتر رئیسی و هیأت همراه

دنیا به احترام محبوب ملت ایران ایستاد

در پی شهادت جانسوز دکتر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیأت همراه آنها در سانحه سقوط بالگرد، سران بسیاری از کشورهای جهان و شخصیت‌های شاخص بین‌المللی با ارسال پیام‌های تسلیت با دولت و ملت ایران ابراز همدردی کردند.

عراق

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق ضمن تسلیت صمیمانه و ابراز همدردی با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی، دولت و ملت ایران، همبستگی خود با ملت برادر ایران و برادران مسئول در جمهوری اسلامی ایران در این مصیبت دردناک را اعلام کرد.
حشد الشعبی عراق با انتشار تصویری مشترک از رئیس‌جمهور کشورمان و شهید سردار قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، شهادت رئیس‌جمهور ایران را تسلیت گفت.
فالح الفیاض، رئیس حشد الشعبی ضمن ابراز تسلیت به مردم ایران گفت: «ما با اندوه تمام یاد و خاطره مواضع شرافتمندانه و جهادی رئیس‌جمهور فقید ایران در ارتباط با عراق و ایستادگی کنار کشورمان را زنده نگاه می‌داریم.»
حاج ابو فدک نایب‌رئیس ستاد حشدالشعبی نیز ضمن تسلیت گفت: «عراق، مردی عاشق عراق و مردم آن و دوستی وفادار و صمیمی را از دست داد.»
همچنین هادی العامری رئیس ائتلاف فتح و دبیرکل سازمان بدر عراق، قاضی فایق زیدان رئیس شورای عالی قضایی، ابوآلاء الولایی دبیرکل گردان‌های سیدالشهدا، سید عمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق، محسن المندلاوی رئیس موقت پارلمان عراق، اکرم الکعبی دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النُجَباء، گردان‌های حزب‌الله عراق، عبدالعزیز المحمداوی رئیس ستاد فرماندهی حشدالشعبی و شیخ حیدر ابراهیم الغراوی فرمانده جنبش انصار‌الله الاوفیاء عراق در پیام‌های جداگانه‌ای این ضایعه دردناک را به ملت و رهبری ایران تسلیت گفتند. مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان نیز ضمن تسلیت بر حمایت خود از مردم جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. مقتدی صدر رهبر جریان صدر نیز با صدور پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، این حادثه را تسلیت گفت. در پی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران، عراق یک روز عزای عمومی اعلام کرد.

 

لبنان

حزب‌الله لبنان در پیامی با تسلیت به ملت و رهبری ایران گفت: «ما رئیس‌جمهور شهید را از نزدیک می‌شناختیم و او برادر و پشتیبان قوی ما، مدافع سرسخت مسائل ما و فلسطین و حافظ جنبش‌های مقاومت بود. برادر عزیز، شهید امیر عبداللهیان وزیر فعال و دوستدار نهضت‌های مقاومت و پرچمدار همه مجامع بین‌المللی بود.»
نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان در دستوری در پی شهادت دکتر سید ابراهیم رئیسی و هیأت همراه وی سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد. طبق دستور نجیب میقاتی، طی این سه روز تمامی پرچم‌ها در نهادهای دولتی به‌صورت نیمه افراشته خواهد بود و برنامه‌های رادیو و تلویزیون لبنان نیز متناسب با این رویداد دردناک اصلاح می‌شود.
نبیه بری، رئیس مجلس لبنان نیز طی بیانیه‌ای ابراز داشت: «جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام و ما با آنان در لبنان جمعی از رهبران پیشتاز را از دست دادیم که انقلاب را همراهی می‌کردند.»

 

سوریه

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در پی شهادت رئیس‌جمهور بیان داشت: «قلباً به نام خود و مردم کشور عربی سوریه، درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و همراهانشان را به آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای و دولت و مردم ایران تسلیت می‌گوییم. کشور سوریه نیز برای ابراز همدردی با مردم ایران سه روز عزای عمومی اعلام کرد و در بخش‌هایی پرچم خود را نیمه‌افراشته نگاه داشت.

 

روسیه

یکی از ارجگزاران بر خدمات رئیسی، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بود که درگذشت رئیسی را «یک تراژدی بزرگ» توصیف کرد و بر اهمیت نقش او در تعمیم روابط تهران و مسکو تأکید ورزید.
مرد اول کرملین در پیام خود آورده است: «رئیس جمهور ایران سیاستمدار برجسته‌ای بود که در نهایت جان خود را فدای خدمت به کشورش کرد.»
گفتنی است سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز از شهادت آقای رئیسی و هیأت همراه وی ابراز اندوه کرد و همانند پوتین از سهم بارز آنها در ایجاد آرامش در منطقه و بسط روابط بین دولت‌های ایران و روسیه به نیکی یاد کرد. وی آورده است: «جناب آقای رئیسی و آقای امیرعبداللهیان به روند تعمیق روابط تهران و مسکو استمرار و قدرت بیشتری بخشیدند.»
الکساندر دوگین، فیلسوف و نظریه‌پرداز برجسته روس ضمن ابراز همدردی گفت: «شهدای جدی به آسمان رفتند و فضا برای قهرمانان جدید روی زمین باز شده است.»
به نشانه همبستگی، پرچم سفارت روسیه در تهران به حالت نیمه افراشته درآمد.
مردم روسیه با گذاشتن گل در مقابل سفارت ایران در مسکو، به کشته شدن رئیس جمهور ادای احترام کرده و با مردم ایران ابراز همدردی کردند.
علاوه بر آن، راویل عین‌الدین رئیس اداره امور دینی مسلمانان و شورای مفتیان روسیه در پیامی، شهادت رئیس جمهور و همراهانش را تسلیت گفت.
 دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه در این رابطه گفت:« رئیسی سیاستمداری هوشمند و با اعتبار بود که در تمام عمر خود فداکارانه در راه حفظ منافع ملی خدمت کرد.»

 

فلسطین

جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای ضمن قدردانی از حمایت قاطعانه این شهدا از مبارزات ملت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی، شهادت رئیس‌جمهور و همراهان را به رهبر انقلاب و ملت ایران تسلیت گفت و مراتب همدردی خود را با ملت ایران اعلام کرد.
 در همین رابطه جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز پیام تسلیت صادر کرد. همچنین کمیته‌های مقاومت فلسطین، جبهه خلق برای آزادی فلسطین و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پیامی ضایعه درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه را به مردم و رهبر ایران تسلیت گفتند و با ملت ایران اعلام همدردی کردند.

 

ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تسلیت به مناسبت شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و همراهان وی با بیان اینکه ترکیه در این برهه سخت در کنار ایران ایستاده است، گفت: «من به عنوان یک همکار که شخصاً شاهد تلاش‌های ایشان برای صلح مردم ایران و منطقه ما در دوران قدرت بودم، از آقای رئیسی با احترام و تشکر یاد می‌کنم.»
همچنین هاکان فیدان، وزیر امور خارجه و نعمان کورتولموش، رئیس مجلس نیز در پیام‌های جداگانه‌ای تأسف خود را از این حادثه ابراز و با مردم ایران همدردی کردند.

 

ارمنستان

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیأت همراه را به مقام معظم رهبری تسلیت گفت و بر حمایت از کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران در این دوره سخت تأکید کرد.
در همین حال آرات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان در پیامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با شنیدن خبر اندوهبار همکار و دوست من حسین امیرعبداللهیان، عمیقاً به دولت ایران، همکاران‌مان در وزارت امور خارجه آن و ملت دوست ایران تسلیت می‌گویم.
آلن سیمونیان، رئیس مجلس ملی ارمنستان نیز ضمن تسلیت در پیامی در صفحه کاربری شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس خود را در غم ایرانیان شریک دانست.
واهاگن خاچاتوریان، رئیس‌جمهور ارمنستان در پیام خود آورده است: «برای دولت و ملت ایران در این ساعات سخت آرزوی قدرت و استقامت هرچه بیشتر را دارم.»
در ادامه آلن سیمونیان، رئیس مجلس ملی ارمنستان هم با ابراز تسلیت به دولت و ملت ایران اظهار اطمینان کرد که آنها یقیناً از این گذرگاه سخت با موفقیت عبور خواهند کرد. شهروندان ارمنستان به احترام قربانیان سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران و هیات همراه برابر ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در «ایروان» تاج گل گذاشتند.

 

یمن

سید عبدالملک بدر‌الدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور‌و دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را به امام خامنه‌ای و ملت ایران و خانواده و نزدیکان این شهیدان و مسئولان این کشور تسلیت گفت. مهدی المشاط رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن نیز این واقعه دردناک را به رهبر انقلاب و مردم ایران تسلیت گفت.
محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصار‌الله یمن نیز با تسلیت به رهبر انقلاب و دولت و ملت و ارتش ایران بیان داشت: «فقدان چنین شخصیتی خسارتی سنگین نه فقط برای ایران بلکه برای همه امت اسلامی و بخصوص فلسطین و غزه است. غزه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند شخصیتی مانند دکتر رئیسی است.»
در همین رابطه ضیف‌الله الشامی سخنگوی دولت نجات ملی یمن در صنعا نیز پیام تسلیت ارسال کرد.

 

چین

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پیامی گفت که شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین شهادت دکتر رئیسی و همراهانش را در سانحه سقوط بالگرد را از سوی دولت و ملت چین به «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور تسلیت گفت. وانگ یی، وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین نیز این حادثه را به مردم ایران تسلیت گفت.

 

بحرین

ائتلاف «جوانان انقلاب 14 فوریه» در بحرین نیز شهادت رئیس‌جمهور ایران آقای رئیسی و یارانش را تسلیت گفت.

 

اردن

عبدالله دوم، پادشاه اردن در واکنش به حادثه شهادت رئیس‌جمهور و همرانشان، پیام تسلیت ارسال کرد و گفت: «در این شرایط سخت در کنار برادران‌مان در ایران هستیم.» ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن برای رئیس‌جمهور فقید ایران و هیأت همراه طلب رحمت کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی