صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • اقتصادی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و هفت - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و هفت - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۴

با اولتیماتوم بنی‌گانتس، اختلافات در کابینه نتانیاهو شدت گرفت

مقامات صهیونیستی به جان هم افتادند

امیر فرشباف
خبرنگار

 
اختلافات در کابینه صهیونیستی با نزدیک شدن به نقطه پایان جنگ، تشدید شده و چند وزیر عضو کابینه به دلیل مشخص نبودن راهبردهای مدیریت سرنوشت جنگ، علیه یکدیگر مواضع تندی گرفتند. مبدأ بروز این اختلافات، اولتیماتوم سه هفته‌ای بنی‌گانتس، از اعضای ارشد کابینه، به نخست‌وزیر مبنی بر تعیین راهبردی مشخص برای سرنوشت جنگ بود. به گزارش پولیتیکو، بنی‌گانتس شنبه‌شب در یک کنفرانس مطبوعاتی هشدار داد که اگر نتانیاهو نتواند چشم‌انداز بلندمدتی برای آینده غزه پس از جنگ ارائه کند، از کابینه کناره‌گیری کرده و مسیر برگزاری انتخابات زودهنگام را در پیش خواهد گرفت.
گانتس به نتانیاهو هشدار داد: «اگر شما راه متعصبان را انتخاب کنید و «ملت» را به ورطه سقوط ببرید، ما مجبور به ترک دولت خواهیم شد.»
به گزارش «تایمز اسرائیل»، بنی‌گانتس ضمن ابراز تأسف از رویکرد دولت راستگرا، مدعی شد: «در حالی که در تونل‌های تاریک غزه، اسیران ما عذاب جهنم را می‌گذرانند، عده‌ای هستند که دست به کارهای مزخرف می‌زنند.»
در طرح شش ماده‌ای گانتس، موارد ذیل مندرج است: آزادی اسرا، سرنگونی حماس و کنترل امنیتی غزه، دستیابی به مکانیسم بین‌المللی مدیریت غیرنظامی غزه با کمک امریکا، اروپا و اعراب، بازگرداندن ساکنان شمال اراضی اشغالی که بر اثر حملات حزب‌الله آواره شده‌اند، پیشبرد عادی‌سازی روابط با عربستان و اصلاح چهارچوب قانونی خدمت شهرک‌نشینان.
او با کنایه به جریان راستگرا گفت: «اقلیت کوچکی، کشتی «اسرائیل» را تصرف کرده و آن را به سمت صخره می‌برند.»
طبق این گزارش، دفتر نتانیاهو در واکنش به اظهارات گانتس، بیانیه‌ای تند منتشر کرد و در آن مدعی شد که گانتس «به جای اینکه به حماس اولتیماتوم بدهد، به نخست‌وزیر اولتیماتوم داده است.»
در این بیانیه شدیداللحن آمده است که «خواسته‌های گانتس به معنای پایان جنگ و شکست اسرائیل، رها کردن اکثریت، نادیده گرفتن اسرا، رها کردن حماس در قدرت و ایجاد یک کشور فلسطینی است.»
این تهدید گانتس همچنین با واکنش شدید بن‌گویر وزیر راستگرای دولت نتانیاهو روبه‌رو شد. ایتامار بن‌گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در پاسخ به اظهارات اخیر بنی‌گانتس و رد ضرب‌الاجل او، از نتانیاهو خواست که کابینه جنگ را منحل و گانتس و گالانت را اخراج کند. بن‌گویر در مصاحبه با رادیو ارتش «اسرائیل» ابراز امیدواری کرد که نتانیاهو شجاعت انحلال کابینه جنگ و اخراج سه عضو رده بالای کابینه یعنی بنی‌گانتس، آیزنکوت و گالانت را داشته باشد.
گانتس دوباره در پاسخ به سؤال مندرج در بیانیه دفتر نتانیاهو مبنی بر اینکه «آیا از تشکیل کشور فلسطین به عنوان بخشی از توافق عادی‌سازی با سعودی‌ها حمایت می‌کند؟»، مدعی شد که قصد حمایت از چنین کشوری را ندارد، اما یادآور شد که خود نتانیاهو قبلاً حمایت خود را از کشور فلسطین اعلام کرده بود.
به‌طور کلی اختلافات اعضای رده بالای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی را در چند محور خرد و کلان می‌توان جمع‌بندی کرد؛ نخست، به اختلافات گفتمانی و وابستگی این چهره‌ها به احزاب متعارض باز‌می‌گردد. نتانیاهو به جریان راستگرا تمایل دارد و در این دوره نیز برای تشکیل کابینه مجبور به ائتلاف با افراطی‌ترین راستگرایان شد، درحالی که برخی دیگر از اعضا مانند بنی‌گانتس به جریان چپ میانه تعلق دارند.
پس از تهدید گانتس به خروج از کابینه، گفته می‌شود که عملی شدن آن، نتانیاهو را بیش از پیش به متحدان ائتلاف راست افراطی خود، از جمله ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی وابسته می‌کند، چراکه اگر او خواسته‌های آنها را برآورده نکند، راحت‌تر می‌توانند دولت را سرنگون کنند. به گزارش فرانس 24، آنها از کابینه امنیتی خواسته‌اند تا غزه را دوباره اشغال، کوچ داوطلبانه فلسطینی‌ها را از این سرزمین تشویق و شهرک‌های یهودی‌نشینی را که در سال 2005 حذف شده بودند، بازسازی کند.
گفتنی است نتانیاهو بابت وابستگی به جریان راست افراطی، با شخصیت‌های مخالف ائتلافی، بر سر طرح‌های اداره غزه پس از جنگ اختلاف دارد. جریان راستگرا اعتقاد دارد غزه باید مانند سایر مناطق فلسطین به اشغال دولت صهیونیستی درآید، درحالی که احزاب دیگر معتقد به آنچه «مدیریت فلسطینی غیرنظامی» می‌خوانند، هستند.
وجه دیگر این اختلافات به مدیریت جنگ بازمی‌گردد. درحالی که چهره‌هایی مانند یوآو گالانت، وزیر جنگ، به اتمام جنگ در مقطع کوتاه (برحسب دکترین نظامی رژیم صهیونیستی) اعتقاد دارند، نتانیاهو خلاف این مسیر عمل کرده و با طولانی کردن زمان جنگ به دنبال زمان خریدن برای بقا در صندلی نخست‌وزیری است و همین موضوع، منشأ اختلاف شدید دو چهره است. به گزارش گاردین، ماه‌هاست که نتانیاهو از پرسش درباره زمان پایان جنگ طفره رفته و صرفاً مدعی شده که اسرائیل باید بر «نابودی حماس» تمرکز کند. منتقدان می‌گویند که او هیچ انگیزه‌ای برای پایان دادن به جنگ ندارد.
دیگر موضوع مورد اختلاف طرف‌ها در کابینه، نحوه پایان جنگ و سرنوشت اداره غزه است که به‌تازگی انتقادات از رویکرد دولت صهیونیستی در این‌باره به طرز کم‌سابقه‌ای شدت گرفته است. پیشتر یوآو گالانت، وزیر جنگ کابینه نتانیاهو هشدار داده بود که با هرگونه حاکمیت نظامی رژیم صهیونیستی بر باریکه غزه مخالفت خواهد کرد؛ زیرا چنین تصمیمی خونبار و پرهزینه بوده و سال‌ها ادامه خواهد داشت. در مقابل بن‌گویر در واکنش به این اظهارات گالانت مدعی شد که از نظر گالانت تفاوتی میان اینکه سربازان ارتش صهیونیستی بر غزه حاکم باشند یا حماس، وجود ندارد.
اخیراً نیز معاون سابق موساد و نماینده مخالف نتانیاهو، جنگ در غزه را یک شکست سیاسی، اقتصادی و نظامی توصیف کرد. به گزارش گاردین، رام بن باراک در مصاحبه‌ای صریح با یک رسانه صهیونیستی گفت: «این یک جنگ بدون هدف است و ما بدون هیچ ابهامی در حال شکست در آن هستیم.»
او گفت: «ما مجبوریم به عقب برگردیم و دوباره در همان مناطق بجنگیم، سربازان را از دست می‌دهیم، در عرصه بین‌المللی شکست می‌خوریم، روابط با ایالات متحده را از بین می‌بریم و اقتصاد را به فروپاشی کشاندیم. یک عرصه را به من نشان دهید که ما در آن موفق هستیم.»
رقابت این چهره‌ها برای رسیدن به قدرت نیز محور دیگر این اختلافات است. به گزارش آسوشیتدپرس، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بنی‌گانتس محتمل‌ترین نامزد نخست‌وزیری آینده است و این امر احتمال پیگرد نتانیاهو به اتهام فساد را افزایش داده است.
این گزارش می‌افزاید، نتانیاهو در چند جبهه تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد؛ راستگرایان افراطی می‌خواهند که حمله نظامی به رفح ادامه یابد، در مقابل دیگران از چنین تصمیمی به دلیل پیامدهای وخامت‌بار آن انتقاد کرده‌اند. از سوی دیگر، بسیاری از شهرک‌نشینان که از آزادی اسرا ناامید هستند و نتانیاهو را متهم می‌کنند که منافع سیاسی را بر همه‌چیز مقدم می‌دارد، خواهان توافقی برای توقف جنگ هستند. روز جمعه پس از اینکه ارتش اشغالگر اعلام کرد که نیروهایش در غزه اجساد چهار صهیونیست را یافته، هزاران شهرک‌نشین مجدداً شامگاه شنبه تظاهرات کردند و خواستار توافق برای پایان جنگ و برگزاری انتخابات جدید شدند.
به گزارش تایمز اسرائیل، محور شعارهای معترضان این بود که نتانیاهو، مسئول بازگرداندن اسراست. آنها شعار می‌دادند: «نتانیاهو مسئول جان اسراست» و «کسی که اسرا را رها کرد، باید آنها را بازگرداند.»

جستجو
آرشیو تاریخی