حوادث جهان

تیراندازی در جنوب شرق مکزیک با ۶ کشته
حادثه تیراندازی در یک گردهمایی تبلیغاتی در ایالت «چیاپاس» مکزیک، موجب مرگ 6 نفر از جمله یک نامزد شهرداری شد.
در حالی که این حادثه در روز پنجشنبه اتفاق افتاده، اما خبر آن روز شنبه رسانه‌ای شده است. دادستانی ایالتی تحقیقات در مورد این حادثه را آغاز کرده است. تاکنون جزئیات بیشتری از این حادثه منتشر نشده است.
پلیس تحقیقات خود را برای شناسایی عاملان این تیراندازی و انگیزه آنها از این جنایات آغاز کرده است.
 
بارندگی شدید و سیلاب در آلمان
بخش بزرگی از ایالت «زارلاند» آلمان روز جمعه دچار سیل شد. تاکنون تلفاتی ناشی از وقوع این حادثه گزارش نشده است. بخش جنوب شرقی این ایالت بیشتر تحت تأثیر سیل و بارندگی قرار گرفته است. در همین حال در برخی از مناطق، ساکنان مجبور شدند از آپارتمان‌های خود تخلیه شوند.
هشدارهای بارش باران شدید در بیشتر مناطق غرب این کشور صادر شد اما زارلاند در نهایت بیشترین بارندگی را متحمل شد.
به گفته کارشناسان، به ازای هر یک درجه سانتیگراد افزایش در متوسط دمای زمین، جو می‌تواند حدود هفت درصد رطوبت بیشتر را در خود نگه دارد. این تغییر می‌تواند به تشکیل قطرات بیشتر باران و بارندگی شدیدتر گاه در یک فرجه زمانی کوتاه‌تر و در یک منطقه کوچک‌تر منجر شود.
 
مرگ 50 نفر در طوفان و سیل افغانستان
مقامات محلی افغانستان  اعلام کردند ظرف ۲۴ ساعت  در ولایت «غور» در غرب این کشور بر اثر سیل و طوفان دست‌کم ۵۰ نفر کشته و ۱۰ نفر دیگر نیز ناپدید شده‌اند. مقامات محلی اظهار کردند سیل نقاط مختلف این ولایت را تحت تأثیر قرار داده و تاکنون 2 هزار خانه مسکونی و 2 هزار و 500 مغازه تخریب شده است. رگبار و سیلاب راه ولایات «هرات» و «فراه» را که همجوار با ولایت غور هستند نیز مسدود کرده است.افغانستان در ماه گذشته شاهد بارش شدید باران و سیل بوده که تلفات جانی و مالی برجای گذاشته است. در همین حال، طی روزهای اخیر ولایت «بغلان» این کشور نیز شاهد بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب بوده است که خسارات زیادی نیز برجای گذاشت.سازمان بین‌المللی «نجات کودکان» در گزارشی ضمن ابراز نگرانی از پیامدهای ویرانگر سیلاب در ولایت «بغلان» واقع در شمال افغانستان اعلام کرد حدود ۴۰ هزار کودک در این ولایت خانه‌های خود را از دست داده‌اند.

 راز عجیب یک آلبوم قدیمی‌در مغازه لوازم دست دوم
در یکی از مغازه‌های کوچک دست‌دوم فروشی بلژیک، عکس‌هایی از یک آلبوم قدیمی‌توجه کارکنان مغازه را به خود جلب کرد که منجر به یک فراخوان جست‌و‌جوی آنلاین برای یافتن زنی مرموز در آلبومی‌شد که با همه چهره‌های معروف آن زمان عکس گرفته بود. این زن در تصاویر خوشحال بود، اما مانند بسیاری از عاشقان عکس گرفتن با سلبریتی‌های مشهور، شیدا و دیوانه سلبریتی‌ها به نظر نمی‌رسید سرانجام یک کارآگاه راز این عکس‌ها را فاش کرد. نام این زن ماریا اسنویز لاگلر است. یکی از اعضای سابق انجمن مطبوعات خارجی‌هالیوود که بیشتر برای پوشش مراسم جوایز سالانه گلدن گلوب شناخته شده است. علیرغم اینکه کسی نمی‌دانست این عکس‌ها چگونه به این مغازه رسیده‌اند، دختر ماریا از طریق یک کانال تلویزیونی بزرگ در بلژیک پیدا شد. ماریا در سال ۲۰۱۶ در سن ۸۷ سالگی درگذشت و گمان می‌رود که آلبوم عکس او به‌طور تصادفی و نه داوطلبانه به مغازه‌های دست دوم فروشی رسیده است. پس از یافتن دختر ماریا، این آلبوم عکس جذاب به او بازگردانده شد که خاطره‌ای خاص از مادرش و شغل او بود.

 قتل سه گردشگر اسپانیایی در ولایت بامیان
سه گردشگر اسپانیایی و یک غیرنظامی‌افغان بر اثر تیراندازی در ولایت بامیان در مرکز افغانستان کشته شدند.«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا، در پیام رسان اجتماعی X نوشت که از خبر قتل گردشگران اسپانیایی در افغانستان شوکه شده است و وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که واحد اورژانس کنسولی به طور کامل بسیج شده است و به قربانیان و خانواده‌هایشان کمک می‌شود.چهار مظنون در بامیان که از مهم‌ترین مناطق توریستی افغانستان است، دستگیر شدند و مقامات گفتند که تحقیقات در جریان است. هنوز مسئولیت این حمله به عهده گرفته نشده است.«عبدالمتین قانی»، سخنگوی وزارت داخله طالبان بدون اشاره به ملیت قربانیان خارجی گفته بود که در این حمله چهار خارجی و سه افغان زخمی‌شده‌اند.منطقه کوهستانی بامیان یکی از محوطه‌های ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکوست و تندیس‌های بودا در بامیان واقع شده است. این آثار تاریخی در سال ۶۰۰ میلادی ساخته شدند .
 
انفجار خمپاره قدیمی‌در بلخ جان 2 کودک را گرفت
در پی انفجار گلوله خمپاره عمل‌نکرده و مین چهار کودک و نوجوان در بلخ و بادغیس افغانستان کشته و زخمی‌شدند.
محمدعیسی وثیق سخنگوی پلیس استان بلخ اعلام کرد که در پی انفجار گلوله خمپاره عمل‌نکرده در روستای «علم‌خیل»، ۲ کودک ۱۰ ساله و هشت‌ساله جان باخته و یک کودک دیگر زخمی‌شده است.در همین حال، منابع محلی همچنین اظهار داشتند که یک نوجوان ۱۷ ساله نیز روز پنجشنبه در روستای «جوالق» واقع در استان بادغیس در پی انفجار مین‌های باقی‌مانده از جنگ‌های گذشته جان باخته است.براساس گفته‌های این منابع، هنگامی‌که این این نوجوان سرگرم بازی با این مین بوده، منفجر شده است.این اتفاقات در حالی صورت گرفته که حدود یک ماه پیش نیز انفجار گلوله‌هاوان عمل نکرده جان چهار کودک را در استان‌های سمنگان، فاریاب و هرات گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی