صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و شش - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و شش - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

قائم مقام میراث فرهنگی از تدوین سند ملی میراث‌فرهنگی خبرداد

هر شهر یک موزه

زیست بوم- قائم مقام وزیر ومعاون میراث‌فرهنگی در مراسم روزجهانی موزه‌ها از  قرار گرفتن تدوین سند ملی میراث‌فرهنگی و موزه‌داری در دستور کار شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خبر داد. علی دارابی سیاست معاونت میراث‌فرهنگی را  «توسعه، حمایت از بخش خصوصی، مجموعه‌داران و موزه‌های غیردولتی» دانست و گفت:« دراین میان دولت بنای تصدی‌گری ندارد. ما تسهیل‌گر، ناظر و سیاستگذار هستیم.»
دارابی، به نمایش همزمان آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران در 14 موزه و 11 استان در روز جهانی موزه اشاره کرده و گفت: همچنین ایکوم هر سال شعاری را انتخاب می‌کند. امسال «موزه برای آموزش و پژوهش» را نامگذاری کرده است. بی گمان در هر سازمان، نهاد و مجموعه‌ای «آموزش و پژوهش» نقش کلیدی و رمز موفقیت آن به حساب می آید. چرا که موفقیت و کارآمدی هر مجموعه و سازمان ارتباط معناداری با سطح دانش، تخصص و مهارت کارکنان دارد. این آثار که از موزه ملی به بهانه هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه به صورت «موقتی» منتقل شده‌اند، شامل جام زرین حسنلو (آذربایجان غربی)، سکه‌های تاریخی (آذربایجان شرقی)، تخته‌بازی (سیستان و بلوچستان)، جام خشایار (فارس)، سکه سیمین ولایتعهدی (خراسان رضوی)، ۱۰ قطعه پارچه (اصفهان)، اسطرلاب (قزوین)، اشیای زیویه (کردستان)، اشیای سنگ صابونی (کرمان)، جام زرین عمارلو (گیلان) و ۱۰ ظرف سفالی (مازندران) است. او به اولویت‌های معاونت میراث فرهنگی در سال جاری اشاره کرد و گفت: اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی، نهضت مرمت بناها، موزه‌ها و آثار تاریخی و نهضت آموزش و پژوهش در سراسر کشور از اهم کارهای ما در سال ۱۴۰۳ به شمار می رود. همچنین براین اساس در هفته پژوهش سال جاری در آذرماه از برترین کارهای آموزشی و پژوهشی، چون رساله‌ها، پایان نامه‌های ارشد و دکتری، کتاب‌ها و تألیفات در حوزه میراث فرهنگی تجلیل می شود.

تشکیل شورای‌عالی
دارابی گفت: برای نخستین بار در دولت سیزدهم است که «شورای عالی آموزش و پژوهش» به ریاست قائم مقام وزیر و حضور همه معاونان و جمعی از صاحب نظران و استادان در ستاد وزارتخانه و همه استان ها تشکیل شده است. بودجه و اعتبارات لازم و قابل توجهی بدین منظور تخصیص یافته و هم‌اکنون در حوزه میراث فرهنگی چندین طرح پژوهشی و مطالعاتی در حال اتمام یا در دست انجام است، که چندین مورد آن در حوزه «موزه‌ها» است. قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی به وضعیت موزه‌ها در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم اهتمام و توجه بایسته‌ای به امر میراث فرهنگی به خصوص موزه ها صورت گرفته است. در سند بالادستی نظام جمهوری اسلامی، فصل ۱۷ قانون توسعه پنج‌ساله هفتم به این مهم توجه شده است. همچنین  در برنامه توسعه هفتم کشور که پایه و اساس برنامه ۵ سال آینده است، احکام و موارد بی نظیری جانمایی شده است. تدوین «سند ملی میراث فرهنگی» و نیز « سند ملی موزه داری» در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است.  او به  بازدید رئیس‌جمهوری اسلامی از موزه ملی که در آن  «طرح توسعه موزه ملی ایران» مرسوم به «میدان مشق» به تصویب رسیده اشاره کرد و گفت: در همان بازدید و نشست موضوع «هر شهر، یک موزه» مطرح شد که مقدمات آن در حال انجام است.  وی گفت: «مرجعیت بخشی امر موزه داری در کشور» توسط معاونت میراث فرهنگی در سند ملی موزه داری تعریف شده است. براین اساس مرجع صدور مجوز، نظارت، هماهنگی، سیاستگذاری، انتظام بخشی به همه موزه‌های دولتی، خصوصی و ... بر پایه «استانداردسازی» و « سازکاری که در سند ملی موزه داری» مشخص شده است، اعمال خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی