صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

ایران در ایران

 نوسازی شالی‌کوبی‌های مازندران شتاب می‌گیرد
ساری - وزیر جهاد کشاورزی اجرای طرح اصلاح ساختار شالی‌کوبی‌ها با هدف کاهش ضایعات برنج به عنوان آخرین مرحله زنجیره مدرن در تولید برنج مازندران را کُند دانست و گفت:‌ نوسازی شالی‌کوبی‌ها باهدف افزایش راندمان کیفیت برنج در این استان شتاب می‌گیرد.
محمدعلی نیکبخت  بر لزوم نوسازی و به‌روزرسانی تجهیزات شالیکوبی‌ها برای افزایش راندمان و ارتقای کیفیت برنج تولیدی تأکید و اظهار کرد: صنعت شالی‌کوبی نقش کلیدی در زنجیره تولید برنج ایفا می‌کند و نوسازی و به‌روزرسانی تجهیزات این کارخانه‌ها می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی به افزایش راندمان، کاهش ضایعات و ارتقای کیفیت برنج تولیدی کمک کند.
وی افزود: دولت در راستای حمایت از این صنعت، برنامه‌های حمایتی مختلفی از جمله ارائه تسهیلات بانکی، کمک‌های بلاعوض و یارانه برای خرید تجهیزات مدرن را در نظر گرفته است.

خسارت ۶ هزار میلیارد ریالی به کشاورزی خراسان‌شمالی
بجنورد-  رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: سیل و تگرگ طی ۱۰ روز گذشته، ۶ هزار میلیارد ریال به بخش زراعی و باغی این استان خسارت زد.
محمدجواد تشکری  اظهارکرد: بیشترین خسارت مربوط به تگرگ  اخیر در حوزه شهرستان اسفراین به مبلغ چهار هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال است.
وی افزود: همچنین سرمازدگی هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به محصولات باغی شهرستان های شیروان، فاروج و بجنورد خسارت زده است.
رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی تصریح کرد: بیشترین خسارت‌ها مربوط به محصولات گندم، جو، پسته، انگور و زیره شهرستان اسفراین بوده است.
وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیشترین خسارت‌های برآورد شده استان به ترتیب مربوط به شهرستان‌های اسفراین و بجنورد در بخش سیلاب و تگرگ و شیروان مربوط به سرمازدگی بوده است.
تشکری با بیان اینکه سطح بیمه باغات این استان بسیار کم است به کشاورزان توصیه کرد که حتماً بیمه محصولات کشاورزی را جدی بگیرند و این سازمان پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد تا به کشاورزان خسارت دیده وام کم بهره پرداخت شود.

ایران چهارمین تولیدکننده کیوی جهان
رشت - معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، گیلان و مازندران را قطب تولید کیوی در کشور دانست و اظهار کرد: ایران چهارمین تولیدکننده کیوی جهان با تولید ۴۴۰ هزار تنی است.
محمدمهدی برومندی  در حاشیه بازدید از کارخانجات چای شهرستان رودسر، با بیان اینکه قیمت هر کیلو برگ سبز در ابتدای دولت سیزدهم ۶۵۰۰ تومان بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان رسید، اظهار کرد: شاهد افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت برگ سبز معادل ۱۸ هزار تومان در سال جاری هستیم و خوشبختانه کلیه مطالبات سال گذشته پرداخت شده است.
وی با اشاره به توجه دولت سیزدهم و در راس آن رئیس جمهور نسبت به کشاورزان، افزود: در استان گیلان ۵۰ هزار خانوار به طور مستقیم از صنعت چای ارتزاق می کنند و لذا با پیگیری های قوی استاندار گیلان شاهد اعمال قیمت خرید برگ سبز هستیم.

جستجو
آرشیو تاریخی