صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و سه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و سه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۶

جان گرفتن هلال احمر در دولت سیزدهم

امیرطاهر حسین‌خان

سخن در مورد نازنین جانانی است که سودای نام و نان ندارند و در راه بشردوستی و کمک به همنوع پیشتاز هستند. در عرصه سترگ فعالیت‌های نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و جمعیت هلال‌احمر و به پاس خدمات سرخ‌جا‌مگان، ۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت به‌ نام هفته هلال‌احمر نامگذاری شده است. در سه سال گذشته و با استقرار دولت مردمی، شاهد رشد و حمایت همه‌جانبه از جمعیت هلال‌احمر بوده‌ایم که مرور دستاوردهای حاصل شده، باعث رشد امید در دل مردم و خادمان مردم در هلال‌احمر است.
 فعالیت مؤثر در زلزله سال ۱۴۰۲ خوی، حضور همه‌جانبه در کنار مردم سیلزده سیستان و بلوچستان و همچنین فعالیت مؤثر و بشردوستانه در امدادرسانی به مردم مظلوم غزه، نمونه‌های عینی از آهنگ شتابان خدمت است. اما در کنار این نمونه‌ها که افکار عمومی از آنها اطلاع بیشتری دارد، حجم زیاد دیگری از خدمات و دستاوردها نیز در جمعیت جریان دارد.
سال گذشته برای نخستین بار، جمعیت هلال‌احمر موفق به کسب جایزه ارزشمند «هانری داویسون» به پاس خدمات بشردوستانه شد. از دیگر فعالیت‌های مشترک کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ایران و جمعیت هلال‌احمر ایران، خدمت‌رسانی در زمینه توانبخشی به افراد دارای معلولیت است. این پروژه از سه سال گذشته آغاز شده است و طی این مدت، هزاران نفر غربالگری شده‌ و از خدمات ارتز و پروتز بهره‌مند شده‌اند.
حضور داوطلبانه و خیرخواهانه هلال‌احمر، در خارج از مرزهای جغرافیایی موجب شد تا این نهاد در زمره پنج سازمان داوطلب برتر جهان قرار گیرد. برای نخستین بار بیش از ۸ هزار امدادگر داوطلب جمعیت هلال احمر استخدام این نهاد مردمی شدند. عضو‌گیری بی‌سابقه 700 هزار جوان داوطلب هلال‌احمر، کاشت 100 هزار نهال برای نخستین بار در کمتر از ۲۰ دقیقه و ثبت تاریخی آن در جهان، راه‌اندازی اردوهای پرورشی و آموزشی و جهادی جوانان به صورت اردوهای دانش‌آموزی و دانشجویی، ایجاد تیم‌های یاس و توانمند‌سازی جوانان، بیمه امدادگران و نجاتگران بعد از 20 سال و ترمیم حق‌الزحمه آنان (ویژه 22 هزار جوان امدادگر) حضور پررنگ جوانان در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و امدادی، راه‌اندازی خانه‌های هلال، حضور فعال در عملیات‌های امدادی ملی و بین‌المللی، اخذ مدال فداکار خدمت و نشان لیاقت کشور ترکیه و اخذ کرسی‌های مدیریتی در صلیب‌سرخ جهانی از جمله دستاوردهای هلال‌احمر در دولت سیزدهم است. در این روزهای بهاری، می‌توان عشق خدمت بی‌منت هلال‌احمری‌ها را در جای‌جای کشور دید و به افرادی رسید که از خواب، خوراک و خانواده خود دست شسته و به خدمت خلق مشغولند؛ این همان رمز ماندگاری هلال سرخ در دل ملت ایران است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی