صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و سه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و سه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۴

بایدن با تعرفه و تحریم، به جنگ اقتصادی علیه روسیه و چین رفت

«جو»ی انتقام‌جو

 امیر فرشباف
خبرنگار

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده طرح افزایش 100 درصدی تعرفه بر واردات خودروهای برقی ساخت چین را امضا کرد. به گزارش گاردین، بایدن این تصمیم را به عنوان بخشی از مجموعه اقداماتی که ادعا می‌شود برای حفاظت از تولیدکنندگان امریکایی در برابر واردات ارزان طراحی شده، اعلام کرد. این اقدام که در چهارچوب جنگ اقتصادی دو کشور صورت گرفته، احتمالاً به تعمیق تنش‌های تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان دامن می‌زند. با این حال، کاخ سفید اعلام کرد، قصد دارد محدودیت‌های بیشتری را بر کالاهای چینی اعمال کند که میزان آن به بیش از 18 میلیارد دلار خواهد رسید.
برخی ناظران عقیده دارند این تصمیم واشنگتن که در چهارچوب جنگ تجاری با پکن و انتقام از دلارزدایی اتخاذ شده، با پیشنهاد گروه‌های لابی در امریکا و با هدف حفاظت از تولید داخلی در برابر تهدید اقتصادی چین صورت گرفته است؛ خصوصاً با توجه به اینکه ایالات متحده در سند امنیت ملی سال 2023 صریحاً چین را به عنوان تهدید نخست معرفی کرده است. برخی دیگر نیز معتقدند این تصمیم امریکا بیشتر رنگ و بوی انتخاباتی دارد که با هدف بی‌اثرسازی وعده‌های اقتصادی ترامپ برای انتخابات سال جاری طراحی و اجرا شده است. به عنوان نمونه در مورد اعلام افزایش 100 درصدی تعرفه‌های واردات خودرو از چین توسط کاخ سفید، گفته می‌شود که اقدام بایدن بیشتر جنبه نمادین دارد؛ زیرا پیش از این، خودروهای برقی چینی در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ عملاً از چرخه واردات امریکا خارج شده بودند. در رویدادی دیگر، جو بایدن همزمان با این اقدام، فرمان ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه را نیز با هدف کاهش وابستگی به مسکو در حوزه انرژی امضا کرد. به گزارش خبرگزاری تاس، سرویس مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس جمهور امریکا فرمانی را امضا کرده که واردات اورانیوم از روسیه به ایالات متحده را ممنوع می‌کند.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا در بیانیه‌ای که توسط سرویس مطبوعاتی کاخ سفید منتشر شد، اعلام کرد: ایالات متحده معتقد است که ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه این امکان را فراهم می‌کند که وابستگی امریکا به روسیه را در زمینه انرژی هسته‌ای از بین ببرد.
گفته می‌شود این اقدام، تازه‌ترین تلاش از سوی واشنگتن برای فشار بر روسیه برای توقف جنگ اوکراین است، با این حال مشخص نیست با توجه به میزان وابستگی نیروگاه‌های امریکا به اورانیوم روسیه، سرانجام این تصمیم چه خواهد شد؟ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت روسیه بزرگ‌ترین تأمین کننده اورانیوم غنی شده در جهان است و حدود 24 درصد اورانیوم غنی شده مورد استفاده نیروگاه‌های هسته‌ای امریکا از روسیه تأمین می‌شود. آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در امریکا در واکنش به این خبر گفت: تصمیم واشنگتن شاید شوک‌هایی را به روابط اقتصادی جهانی وارد کند، اما نتایج مطلوب کاخ سفید را به همراه نخواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی