صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و دو - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و دو - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۴

دوئل موکل جنجالی با وکیل زبردست

وکیل سابق ترامپ برای شهادت علیه او به دادگاه رفت

 وصال روحانی
روزنامه‌نگار

مایکل کوهن، وکیل شخصی سابق دونالد ترامپ شب گذشته (بامداد سه‌شنبه) به دادگاهی پرغوغا در محله اعیان‌نشین منهتن نیویورک رفت تا درباره یکی از اتهامات پرشمار رئیس‌جمهور پیشین امریکا توضیحات لازم را به قاضی و هیأت ژوری ارائه بدهد.
به گزارش نیویورک تایمز، اتهام اصلی ترامپ این است که در آستانه انتخابات سال 2016 ریاست جمهوری امریکا مبلغی 130 هزار دلاری را به کوهن داد تا آن را به عنوان حق‌السکوت به زنی به نام «استورمی دانیلز» بدهد. دانیلز بازیگر فیلم‌های مبتذل است که گفته می‌شود در گذشته با ترامپ رابطه داشته و پولی که کوهن به دست وی رساند، با این هدف پرداخت شد که او سکوت اختیار کند و چیزی درباره روابط این دو نفر به رسانه‌ها و مردم نگوید.
این تنها اتهام وارده به ترامپ نیست و او در شرایطی یک بار دیگر به عنوان نماینده حزب جمهوریخواه برای دور تازه انتخابات ریاست جمهوری این کشور و پیکار مجدد با جو بایدن، سرکرده حزب دموکرات و رئیس جمهوری کنونی امریکا انتخاب شده که 34 پرونده مفتوحه دیگر نیز برای او در محاکم مختلف امریکا وجود دارد. اکثر این پرونده‌ها مربوط به تلاش ترامپ برای مخدوش ساختن خطاهای مالیاتی‌اش و مبهم نگه داشتن فعالیت‌های اقتصادی وی می‌شود.
 
به این مرد اعتماد نکنید
به گزارش «سی‌ان‌ان»، ترامپ ادعاهای «استور می دانیلز» را که گفته است در سال 2006 رابطه نزدیکی با وی داشته، از ریشه و اساس انکار کرده و دانیلز را متهم به تلاش برای اخاذی از خویش کرده است. شهادت دادن کوهن علیه ترامپ و در راستای تأیید اظهارات دانیلز یک احتمال قوی است زیرا این دو نفر مدت‌ها است که از یکدیگر جدا شده‌اند و ترامپ اینک یک وکیل دعاوی دیگر به نام تاد بلانش دارد. به گزارش «نیویورک پست»، بلانش دیروز کوشید کوهن را مردی فرصت‌طلب و فاقد تعادل روانی توصیف کند. وی گفت: «کوهن مردی دغل‌باز و کاملاً غیر قابل اعتماد است. او سال‌ها غلام حلقه به گوش ترامپ بود و برای او جان می‌داد و حتی همین امروز هم درون وجودش نگاهی از سر تحسین به ترامپ دارد اما چون ترامپ او را مثل یک تفاله دور انداخت، می‌خواهد با دروغگویی در دادگاه وی را خراب کند. کوهن یک کذاب حرفه‌ای است.»

یک غذای چرب و چیل!
کوهن هر جور آدمی باشد، اینک کسی است که نه در قامت حامی و منجی اصلی ترامپ بلکه در مقام شکارچی زبده موکل سابق خود، قصد ساقط کردن او را در دادگاهی دارد که از دیروز کارش را در منهتن شروع کرده. با اینکه دانیلز در ماه‌های اخیر کوشش زیادی کرد تا شهادت‌دهندگان علیه ترامپ را فزونی بخشد و از این طریق مهر تأیید کامل‌تری را بر ادعاهای خود بکوبد، اما در عمل هیچ‌یک از کسانی که دانیلز به آنها چشم امید داشت، جواب آری به او ندادند. با این حال اداره‌کنندگان محکمه نیویورک خواب‌های منفی متعددی را علیه رئیس‌جمهور پوپولیست و جنجالی سابق امریکا دیده‌اند و قرار بود دیروز از اظهارات احتمالاً منفی و افشاگر کوهن به عنوان تیر خلاص آخری سود جویند که به سمت او می‌اندازند. در این ارتباط ابتدا متن گفت‌و‌گوهای تلفنی مرتبط با لاپوشانی قضایای دانیلز با ترامپ در دادگاه پخش شد و «ایمیل»‌های مرتبط با این ماجرا هم در معرض دید اعضای هیأت ژوری قرار گرفت. در نهایت کپی تراکنش‌های مالی‌ای که کوهن و همکارانش در زمان تطمیع دانیلز و فرستادن مبلغ حق‌السکوت این زن در چند قسط صورت داده‌اند، روی صفحه نمایشی که در محل دادگاه نصب شده، حک شد. اینها مثل یک «پیش‌غذای» جذاب مردم و رسانه‌ها را تشنه غذای اصلی و بیش از پیش پرچرب و چیلی کرد که قرار بود دقایقی بعد «سرو» شود؛ غذایی به نام «شهادت کوهن علیه ترامپ»!
 
حاضرم پیشمرگ ترامپ شوم!
آخرین مرتبه‌ای که این دو مرد دردسرساز با یکدیگر ملاقات و به روایتی دوئل کردند، پاییز سال گذشته در «پیش‌محکمه»ای بود که در همین شهر نیویورک برای رسیدگی به ده‌ها پرونده اختلاس ترامپ برگزار شد؛ محکمه‌ای که البته اظهارات کوهن در ضدیت با ترامپ در آن اندک و کوتاه بود و ترامپ در لحظه خروج از دادگاه حتی نگاهی هم به وکیل و دوست اسبق و دشمن فعلی‌اش نینداخت. همه این عنادها زمانی عجیب‌تر جلوه می‌کند که به یاد آوریم فقط یک سال قبل از آن محکمه، کوهن گفته بود اگر روزی فردی قصد ترور ترامپ را داشته باشد، حاضر است خودش را به جلو پرت کند تا گلوله‌ای که به سمت ترامپ شلیک شده، به وی بخورد و او را بکشد، ولی ترامپ زنده بماند!

جستجو
آرشیو تاریخی