صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و یک - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و یک - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

رونق تولید مرغ با افزایش ظرفیت صادرات

نفیسه امامی
خبرنگار

ایران در تولید گوشت مرغ به خودکفایی رسیده است و در این زمینه می‌تواند درآمدزایی ارزی داشته باشد. به طور معمول هر زمان حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز و تقاضا باشد، منجر به کاهش قیمت محصول شده که در ادامه زیان تولیدکننده را نیز به همراه خواهد داشت.
ظرفیت کشور در تولید گوشت مرغ سالانه ۳ میلیون تن است که این میزان آمار تولید ضمن تأمین داخل می‌تواند بستری برای بهبود بازار صادراتی برای کشور به ارمغان آورد. در شرایط فعلی نیز دولت ورود کرده و مرغ‌های مازاد را از سطح بازار جمع‌آوری می‌کند.
در حال حاضر قیمت جهانی نهاده‌های دامی کاهش پیدا کرده است چون علاوه بر این با توجه به حجم بالای جوجه‌ریزی که از بهمن‌ماه سال گذشته اتفاق افتاد و در سال جدید نیز تداوم پیدا کرد، شاهد ثبات و بعضاً کاهش قیمت مرغ در بازار هستیم. در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده با توجه به خودکفایی در تأمین مرغ برای حمایت از سرمایه‌گذاران این صنعت مجوز صادرات مرغ به کشورهای همسایه را صادر کرده است تا به این واسطه ضمن حمایت از تولید داخل، زمینه برای ورود به بازارهای بین‌المللی فراهم شود. با انجام صادرات مدیریت شده، تولید داخل رونق می‌گیرد و تولیدکنندگان می‌توانند اقدام به توسعه زنجیره تولید مرغ و طیور کنند.
در شرایطی که قیمت مرغ در بازار داخلی به ثبات رسیده و هر کیلو مرغ در محدوده قیمت 75 تا 80 هزار تومان به فروش می‌رسد و با مازاد تولید نیز روبه‌رو هستیم، بعضی از رسانه‌ها به بهانه اینکه ازسرگیری صادرات مرغ باعث برهم خوردن تعادل و ثبات در بازار این کالای اساسی و سفره مردم خواهد شد، انتقاد به این مسأله وارد کرده‌اند و معتقدند این تصمیم با هدف برهم زدن آرامش بازار و ثبات قیمت‌ها اتخاذ شده است. باید از رسانه‌هایی که چنین موضوعاتی را در شرایط فعلی طرح می‌کنند پرسید چرا از صادرات در شرایط ثبات در بازارها و با هدف حمایت از تولیدکنندگان ناراضی هستند؟!
پیرو ازسر‌گیری صادرات مرغ، مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و ماهی تهران با اشاره به کاهش قیمت مرغ گفته است: در حال حاضر مرغ با کیلویی 80 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. البته فروشندگان مجاز هستند قیمت آن را تا 85 هزار تومان در هر کیلو بالا ببرند اما از آنجا که این روزها بازار مرغ با مازاد عرضه نسبت به تقاضا روبه‌رو شده است این کالا در برخی فروشگاه‌ها اندکی پایین‌تر از این قیمت نیز فروخته می‌شود.
با توجه به شرایط فعلی و برای جلوگیری از متضرر شدن تولیدکنندگان و بروز هر گونه کمبود کالا و افزایش قیمت‌ها، صادرات مدیریت شده مرغ مازاد راهکار مناسبی محسوب می‌شود.

صدور مجوز صادرات 17 هزار تنی مرغ
محمد ابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر در امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی هم با اشاره به آغاز صادرات مرغ گفته است: با توجه به روند بسیار خوب تأمین نهاده‌ها و جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها و به منظور تعادل‌بخشی و تنظیم بازار، برای ۱۷ هزار تن مرغ مازاد تولیدی مجوز صادرات اخذ شده است.
به گفته حسن‌نژاد، از اسفندماه سال گذشته تاکنون بالغ بر ۳ هزار تن مرغ صادر شده و صادرات مرغ گرم از تمامی مرزها بلامانع است.

افزایش میزان نهاده‌های دامی
افزایش میزان تولید مرغ و جوجه‌ریزی طی ماه‌های گذشته دلایل متعددی داشته است که یکی از مهم‌ترین آنها به میزان واردات و تخصیص نهاده‌های دامی بازمی‌گردد. سال گذشته دولت میزان واردات نهاده‌های دامی را برای مصارف دامداران و مرغداران افزایش داد. این موضوع بدون شک با افزایش مستمر جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری ارتباط دارد.
طبق اعلام شرکت پشتیبانی امور دام کشور، بازار نهاده‌ها در آرامش کامل قرار دارد و نهاده مدت‌دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره‌گیری از مکانیزم استمهال به جامعه مرغداران اعطا شده، به گونه‌ای که عمده انبارهای مرغداران و زنجیره‌ها پر از نهاده است.
شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای حمایت از تولیدکنندگان مرغ و طیور و جلوگیری از ایجاد آشفتگی در بازار در 6 ماهه دوم سال گذشته بیش از ۸۷ درصد فروش‌ها در نهاده جو به شکل نسیه، ۷۵ درصد فروش ذرت، ۱۲ درصد کنجاله سویا به صورت نسیه و مدت‌دار در برخی استان‌های محروم به دامداران و مرغداران کشور تحویل داده است که رکوردی بی‌سابقه در فروش نهاده‌های کشور محسوب می‌شود.

استمرار افزایش جوجه‌ریزی
وزارت جهاد کشاورزی افزایش تولید مرغ را از سال گذشته در اولویت‌های خود قرار داده است تا ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در هر ماه به طور مستمر انجام بگیرد و دیگر به‌هم‌ریختگی بازار مرغ را شاهد نباشیم. میزان جوجه‌ریزی ماهانه از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون به بیشترین میزان خود یعنی 150 میلیون قطعه رسیده که همین امر منجر به ایجاد روند کاهشی قیمت مرغ در بازار شده است. تداوم جوجه‌ریزی در این حجم تا اردیبهشت‌ماه امسال نیز ادامه پیدا کرده است و با پیش‌بینی ۱۵۰ میلیون قطعه‌ای جوجه‌ریزی در اردیبهشت‌ماه، حداقل تولید مرغ در این ماه به 3۰۰ هزار تن می‌رسد.
همچنین برای جلوگیری از متضرر شدن تولیدکنندگان مرغ و بروز هر گونه کمبود کالا و افزایش قیمت‌ها، صادرات مدیریت شده مرغ مازاد راهکار مناسبی محسوب می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی