صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۴

«مکرون» و برچیدن بی‌رحمانه بساط فقرا از محیط برگزاری بازی‌های المپیک

پاریس، تو چه زیبایی!

وصال روحانی
روزنامه‌نگار

در فاصله کمتر از 75 روز تا شروع بازی‌های المپیک تابستانی 2024 در شهر پاریس امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه متهم به برخورد بی‌رحمانه با فقرا و تلاش برای پنهان نگه‌ داشتن شرایط ناگوار اجتماعی در کشورش شده است.
به گزارش روزنامه دیلی‌میل انگلیس، چند هفته‌ای است که کارگران ویژه شهرداری پاریس و مأموران امنیتی وزارت کشور فرانسه هر روز بساط «کارتن‌خواب»‌ها را از سطح خیابان‌ها جمع می‌کنند و با سوار کردن آنها به ون‌های متعلق به شهرداری، آنها را به مقاصدی می‌برند که مکان آن نامشخص و از چشم ناظران به کلی دور است. این کار به این قصد صورت می‌گیرد که توریست‌ها و افرادی که برای تماشای المپیک به پاریس می‌آیند، هیچ نشانه‌ای از فقر در بخش‌های قابل‌ توجهی از پاریس نبینند و متوجه نشوند که زندگی مردم در این شهر و به واقع در کل فرانسه آن‌طور دلپذیر نیست که آنها تصورش را دارند. مشکل وقتی عمده‌تر می‌شود که در نظر بگیریم مأموران امنیتی برای پاک کردن خیابان‌ها از نشانه‌های فقر و برچیدن بساط مردم بی‌خانمان خشونتی مفرط را به‌کار می‌گیرند و ترحمی را در حق زنان و نوجوانان هم روا نمی‌دارند. این پاکسازی خیابان‌ها تا به آن حد پیش رفته که وزارت کشور فرانسه حتی از پلیس‌های ضد‌شورش هم که معمولاً خشونت زیادی در حرکات خود دارند، در این عملیات سود می‌جوید.
 
این میزان خشونت پذیرفتنی نیست
یک «کارتن‌خواب» در پاریس روز گذشته (شنبه 22 اردیبهشت) در مصاحبه‌ای با گاردین گفت، مدتی است او و همتاهایش با بیم شدید در سطح شهر پاریس زندگی می‌کنند، زیرا مأموران ویژه شهرداری هر روز با خشونت به سراغ آنها می‌آیند و بساط‌‌شان را از سطح خیابان‌ها جمع می‌کنند. این پناهجوی اهل کشور آفریقای سودان که نامش «اوکوت» است و برگه‌های تقاضای پناهندگی اجتماعی را پر کرده و به وزارت اتباع بیگانگان فرانسه تحویل داده، اضافه کرد: «به درخواست پناهندگی من تا این لحظه پاسخی داده نشده و در نتیجه مجبور شده‌ام در سطح خیابان‌های پاریس آواره باشم و هر شب گوشه‌ای متفاوت را برای خوابیدن انتخاب کنم. روی این مسأله تأکید می‌کنم که من هیچ مسأله‌ای در ارتباط با مواد مخدر یا استفاده از مشروبات الکلی نداشته‌ام و بنابراین خشونت مأموران شهرداری پاریس در حق من و همتاهایم به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.» این پناهجو افزود: «کل اقامت بدفرجام من در پاریس از 7 هفته فراتر نمی‌رود اما هستند افرادی که بسیار بیش از این در پاریس آواره بوده و به زندگی اجباری و تلخ در کف خیابان‌ها خو گرفته‌اند و به تبع آن بیرون راندن آنها از محل‌های استقرارشان و فرستادن آنها به جاهایی نامعلوم چندبرابر قضایای من تلخ است.» اوکوت اضافه کرد: «البته دلایل این برخوردهای ظالمانه با قشر فقیر از نظر ما کاملاً مشخص است. کافی است نگاهی ولو سطحی به وضع خیابان‌های پاریس بیندازند تا خیل بنرهای مرتبط با برگزاری المپیک را در این شهر ببینند. شهرداری پاریس و به واقع دولت فرانسه راضی نیست که توریست‌ها بیایند و زندگی اسفبار ما را در سطح خیابان‌ها ببینند و به این نتیجه برسند که نابرابری اجتماعی در قلب فرانسه کولاک می‌کند. آنها می‌خواهند مظاهری چشم‌نواز و صحنه‌هایی زیبا را ولو به‌طور صوری پیش‌روی تماشاگران خارجی المپیک بگذارند تا معایب پرشمار دولت در ساماندهی امور و مشکلات نابرابر بودن زندگی مردم در این کشور به چشم نخورد. برای رسیدن ناظران به چنین باوری ابتدا باید نشانه‌های ما از سطح شهر پاریس برچیده شود و هیچ فرد بی‌خانمانی توسط توریست‌ها دیده نشود.»
 
مکرون: این یک کار بسیار هنرمندانه است
به گزارش روزنامه «لوپاریزین» فرانسه و در تأیید اظهارات اوکوت و همتاهای او مکرون مدت‌ها است که می‌کوشد با منزه‌سازی ظاهری محیط برگزاری المپیک و با بزک کردن چهره این شهر هرگونه نشانه زندگی‌های ناگوار و پررنج را از این مکان دور و تصویر و تجسم یک شهر رؤیایی را نزد بازدیدکنندگان بازی‌های المپیک ایجاد کند. مکرون در یکی از سخنرانی‌های اخیرش به وضوح در این باب سخن گفت و برگزاری بی‌عیب و زیبای المپیک پاریس را عمده‌ترین هدف دولتش در سال 2024 اعلام کرد که هنوز 7 ماه و نیم تا پایان آن مانده است. مکرون در بخشی از اظهاراتش گفت: «برپایی باوقار المپیک کاری بسیار مهم و ظریف و مستلزم بالاترین هنرها است زیرا ذات ورزش همواره با زیبایی‌ها و ارزش‌های اخلاقی پیوند خورده است. این وظیفه خطیری است که من و دولتم در دست تکوین داریم.»
 
مخارجی که از 4 میلیارد یورو هم فراتر می‌رود
اهداف مکرون از برپایی کم‌عیب المپیک تابستانی پیش‌رو از آنچه آمد نیز فراتر می‌رود و او در ته دلش بسیار امیدوار است تا توفیق در برگزاری المپیک (از 3 تا 18 مرداد در شهر پاریس) دولت او را در شکوه و سروری غوطه‌ور سازد که باقی‌مانده دوره دوم ریاست جمهوری وی در فرانسه را هم تحت پوشش خود قرار دهد و یک سپر تدافعی مقاوم در قبال انتقاداتی باشد که گروه‌های اوپوزیسیون و خیل مردم ناراضی فرانسه از مرام‌های اجتماعی او و شیوه‌های اقتصادی دلخواه وی دارند. به گزارش نیویورک تایمز در راستای همین هدف است که مکرون بودجه‌ای فراتر از 4 میلیارد یورو را صرف فراهم آوردن ملزومات برگزاری المپیک در کشورش کرده و البته گفته می‌شود که رقم اصلی از اینها هم بالاتر است و به 8 میلیارد هم می‌رسد، زیرا بعضی عمارات ساخته شده برای برگزاری المپیک امسال قیمتی به غایت بیشتر از ارقامی دارند که از سوی دولت اعلام شده است. سرآمد این عمارات خرج‌ساز دهکده المپیک است که محل استقرار بیش از 10 هزار و 500 ورزشکار و مربی و مسئولی است که به نمایندگی از بیش از 190 کشور جهان به پاریس می‌آِیند و دیگر عمارت نوساز به‌شدت پرهزینه «مرکز ورزش‌های آبی» (مشتمل بر رشته‌های شنا، شیرجه و واترپلو) است که حتی نگاهی گذرا به آن چشم‌ها را به معماری مدرن آن خیره و اذهان را به ارقام نجومی صرف شده برای احداث آن واقف می‌کند.
 
یک سوپاپ اطمینان بسیار گران‌قیمت
طرفداران سیاست‌های مکرون در‌خصوص هزینه‌کرد این ارقام نجومی و در دفاع از اقدامات وی می‌گویند که حداقل 70 درصد از مخارج صرف شده در این راه را نه نهادهای دولتی بلکه کمپانی‌های چندین و چند‌ملیتی و شرکت‌های خارجی تأمین کرده‌اند که یکی از آنها کمپانی موسوم به«LVMH» است که تولید اشیا و وسایل خانگی و اداری لاکچری و تزئینات داخلی و تشریفاتی تخصص اول آن به حساب می‌آید. در چنین محیط پرزرق و برقی، رؤیای مکرون این است که ناظران المپیک و توریست‌ها در روز آغاز بازی‌ها از کنار رودخانه معروف «سن» پاریس عبور کنند و وارد ورزشگاه زیبای محل برگزاری مراسم افتتاحیه شوند و در آنجا نوین‌ترین نمادهای برگزاری بازی‌هایی را ببینند که اولین دوره مدرن آن در سال 1896 در شهر آتن پایتخت یونان برگزار شد. به گزارش ایندیپندنت، تبلیغات فراوان دولت مکرون در این خصوص و کشش ذاتی‌ای که برگزاری هر دوره المپیک در کشور محل برپایی آن ایجاد می‌کند، سبب شده بیش از 95 درصد بلیت‌های مراسم افتتاحیه بازی‌ها از هفته‌ها پیش به فروش برود و 5 درصد باقی‌مانده نیز حداکثر ظرف 10 روز آینده «پیش‌فروش» خواهد شد و از آن پس فقط باید در بازار سیاه به‌دنبال این بلیت‌ها بود. اتفاق فوق زمانی جالب‌تر جلوه می‌کند که درنظر بگیریم کف قیمت بلیت‌های این مراسم 1600 یورو است و بلیت جایگاه‌های ویژه 7500 یورو قیمت‌گذاری شده است. این مصداق روشن همان شکوه فراوان صوری است که مکرون آن را می‌طلبد و آن را سوپاپ اطمینان دولت مورد اعتراض خویش در دو سال بعدی می‌انگارد.

جستجو
آرشیو تاریخی