صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

واقعیتی که اصلاح‌طلبان نمی‌گویند
 خبر اول اینکه، عاملان ناامیدی مردم و افت مشارکت در انتخابات، حالا به تمسخر نتیجه انتخابات می‌پردازند.
در همین رابطه رسانه خبرآنلاین نوشت: «بیژن نوباوه که بیشترین رأی تهران در دور دوم را کسب کرده، نماینده ۳.۴۸ درصد از واجدین شرایط در پارلمان خواهد بود. علیرضا سلیمی، نماینده محلات در مجلس یازدهم، که این دوره از تهران کاندیدا شده بود، ۲.۵۵ درصد از آرای کل واجدین شرایط پایتخت را کسب کرده است.»
کنایه رسانه اصلاح‌طلبان به نتایج انتخابات درحالی است که اساساً نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان در همان دور اول با شکست در رقابت با افراد مذکور، حتی از راهیابی به دور دوم نیز بازماندند. بر همین اساس، علی مطهری سرلیست اصلاح‌طلبان در تهران با کسب ۷۴۲۶۰ رأی در جایگاه 63 و سید محمد بطحایی نیز با ۳۸۵۶۳ رأی در رتبه هفتاد و سوم قرار گرفتند. سایر نامزدهای اصلاح‌طلب نیز در رتبه‌های بعدی ایستادند. در شهرهای دیگر نیز اصلاح‌طلبان وضعیت مشابهی داشتند. به عنوان مثال محمدباقر نوبخت، معاون حسن روحانی که از حوزه انتخابیه رشت و خمام نامزد شده بود، در جایگاه پنجم این رقابت قرار گرفت و از راهیابی به مجلس بازماند.

تلاش می‌کنیم مشکلات گذشته میان ایران و اقلیم به‌وجود نیاید
 خبر دیگر اینکه، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران، در گفت و گو با ایرنا گفت: با توجه به دستاوردهای خوبی که سفر نچیروان بارزانی به تهران داشته، حتماً در آینده شاهد توسعه همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان ایران و منطقه اقلیم کردستان عراق خواهیم بود.
ناظم دباغ در خصوص اهمیت و دستاوردهای سفر اخیر نچیروان بارزانی رئیس منطقه اقلیم به تهران و دیدارهایش با مقامات عالی رتبه کشورمان، اظهارداشت: سفر راهبردی و مهم نچیروان بارزانی رئیس منطقه اقلیم کردستان عراق به تهران به همراه هیأت همراه نه به منظور تقویت روابط با تهران بلکه به منظور ترمیم روابط و حل و فصل مشکلاتی که ایجاد شده بود صورت گرفت.
وی تصریح کرد: آقای بارزانی بر این مهم تأکید کرد که از هیچ نقطه‌ای در خاک اقلیم کردستان عراق هیچ گروهی حق ندارد علیه منافع و امنیت ملی ایران و کشورھای ھمسایه اقدامی انجام دهد و متقابلاً هم از سوی ایران گروه یا گروه‌هایی علیه منافع و امنیت اقلیم کردستان عراق اقدامی انجام ندهند.
دباغ در پایان خاطرنشان کرد: حتماً در آینده شاهد توسعه همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان ایران و منطقه اقلیم کردستان عراق خواهیم بود و آقای بارزانی هم بر این مسأله تأکید کرد که تلاش می‌کنیم بار دیگر مشکلاتی که در گذشته وجود داشته میان ایران و اقلیم به وجود نیاید.

توافق احتمالی ایران و آژانس پیش از نشست شورای حکام
 دست آخر اینکه، ایران و آژانس تلاش دارند تا پیش از ارائه گزارش دوره‌ای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام در ۷خرداد سال‌جاری، رایزنی‌های خود برای تهیه پیش نویس تداوم تعاملات بر مبنای بیانیه مشترک مارس را به نتیجه برسانند. به همین دلیل احتمال می‌رود حتی در روزهای آتی، تهران شاهد حضور برخی مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت رایزنی بیشتر در خصوص پیش‌نویس یاد شده باشد.
به گزارش ایرنا، بر اساس این پیش‌نویس از این پس فعالیت‌ها و همکاری‌های ایران و آژانس در سه بخش دنبال خواهد شد. بخش اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پرونده پی.ام.دی (ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران) بسته شده بود. در این بخش، موضوع مهم دو مکان باقیمانده و راه حل نهایی کردن این پرونده ساختگی مورد مذاکره قرار می‌گیرد. به گفته اسلامی، بخش دوم مربوط به شرایط موجود است که در این شرایط در چهارچوب پادمان و ان.پی.تی اقدامات متقابل لازم انجام خواهد شد و بخش سوم مربوط به شخص مدیرکل آژانس است که وی باید به عنوان تسهیل‌کننده و تصحیح کننده برای برداشتن موانع و حل و فصل مسائل که عمدتاً سیاسی است، تأثیرگذار باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی