صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۹

گالری گردی هفته آخر اردیبهشت با هنرمندان شهرستانی

سعیده احسانی راد
خبرنگار

گالری‌ها در شهرستان‌ها سال جدید را با دست پر آغاز کردند، با نگاهی به برنامه گالری‌ها وتنوع آثار به نمایش در آمده نشان می‌دهد، هنرمندان شهرستانی قوی و باانگیزه جدید‌ترین آثارشان در سبک‌های مختلف را به گالری‌ها آورده‌اند. تقویم نمایشگاه‌ها در هفته آخر اردیبهشت در گالری چند شهرستان به شرح زیر است؛

نمایشگاهی در سبک هنر جدید
ریحانه تارخ هنرمند شیرازی نمایشگاهی در سبک هنر جدید با عنوان «باغ توت فرنگی‌های وحشی» در گالری هان برگزار کرده که این نمایشگاه تا 24 اردیبهشت در شیراز، خیابان ملاصدرا، خیابان حکیمی غربی، سمت چپ، حدفاصل کوچه ۳ و ۱، پلاک۴۱ برپاست.

آثار یعقوب امدادیان در گالری امروز اصفهان
یعقوب امدادیان نقاش معاصر ایرانی این روزها نمایشگاهی را با همکاری گالری امروز اصفهان و گالری هور تهران برپا کرده است. این نمایشگاه تا۲۴ اردیبهشت در گالری امروز واقع در اصفهان، آبشار دوم، بن‌بست فرشید (شماره 3) پلاک 324 پذیرای علاقه مندان است.
امدادیان در سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران نقش مهمی در حفظ آثار هنری و برگزاری نمایشگاه‌های موزه هنرهای معاصر تهران داشته است. آثار او در دهها نمایشگاه داخلی و خارجی در قالب نمایشگاه انفرادی و گروهی به نمایش در آمده‌اند. وی علاوه بر حرفه نقاشی، سابقه‌ای سی ساله در زمینه کارشناسی آثار هنری، سازماندهی و اجرای بی‌ینال‌ها و نمایشگاه‌های‌ بزرگ در داخل و خارج از کشور دارد.

«پیرامون» تجربه زیسته هنرمندان گوناگون
نمایشگاه نقاشی گروهی «پیرامون»، در نگارخانه «هنگام» مشهد برپاست، در این نمایشگاه آثار هنرمندانی کمتر از سی سال و دانش آموختگان دانشگاه‌های مختلف در سبک‌های متنوع به نمایش در آمده، این نمایشگاه یک طرح مشترک بین هنرمندان با عنوان «پیرامون» است که درباره تجربه زیسته هنرمندان گوناگون است. علاقه مندان برای دیدن این نمایشگاه می‌توانند به گالری هنگام مشهد، بلوار خیام، خیابان ارشاد، شماره 92/1 بروند.

نمایشگاه سوزن دوزی سوچن
نمایشگاه انفرادی مجتبی واحدی با تکنیک سوزن دوزی با عنوان سوچِن خیل خیال و نقش در گالری مریم کاشان برپا شده است، کسانی که علاقه‌مند به هنر سنتی سوزن‌دوزی بلوچ هستند برای دیدن این نمایشگاه می‌توانند تا یک خرداد به آدرس کاشان، خیابان بابا افضل، خیابان باب الحوائج، جنب ورودی بازار، روبه‌روی کوچه حاجت ۷ مراجعه کنند.

نمایشگاهی در ستایش رانندگی
حنانه جالو نمایشگاهی را با عنوان در ستایش رانندگی در گالری چوم بندر انزلی برپا کرده است، در بیانیه این نمایشگاه آمده غم جاده، الزاماً افسرده‌ کننده نیست؛ چون اینجا، همه پناهجو هستند.
تنهایی ای که با خودمان حمل می‌کنیم، می‌رود به دیدار تنهایی دیگران و با آن سربه‌سر می‌شود. آن وقت بر می‌گردیم به ماشین.
ساعت‌ها رانندگی در پیش است. چراغ‌های ماشین در تاریکی می‌درخشند.
ستاره‌ها بالای سر پیدا می‌شوند و افکار خاص و بزرگ و عجیب، از پیله اتاق ماشین سر بر می‌آورند و ما دوباره پنهانی، کمی در خودمان فرو می‌رویم. تکنیکی که این هنرمند در این نمایشگاه به کار برده اکریلیک روی بوم است علاقه مندان تا 4 خرداد می‌توانند به گالری چوم به آدرس بندرِ انزلی، خیابان مظلوم، پلاک 64 مراجعه کنند.
نمایشگاه سوزن دوزی سیاه دوچ
نمایشگاه انفرادی «سیاه دوچ»فروغ فروتن تا ۲۶ اردیبهشت در گالری اکنون به آدرس اصفهان، خیابان مارنان از سمت نظرغربی-بن‌بست ۶-پلاک ۱۵۳برپاست. فروتن که کارهایش با تکنیک سوزن دوزی است در بیانیه نمایشگاهش نوشته است: نخ و سوزن از کهن‌ترین ابزاری است که زنان با آن کار کرده‌اند.
ابزاری که ارتباط طرح را با پارچه مستحکم‌ می‌کند. با سوزن و نخ پارچه را می‌دوزند، ترمیم و تعمیر می‌کنند، وصله می‌زنند و نیز منقش می‌کنند.
زنان اقوام متفاوت از سوزن دوزی برای بیان محیط پیرامون خود نیز بهره برده‌اند.  از کاربردهای دیگر سوزن و نخ، بخیه زدن به زخم‌ها وگسیختگی پوست تن است.نوعی ترمیم تن و بدن.
و اینها همه اندکی از دلایلی است که مرا به دوختن و وصله زدن در برخی از آثار این مجموعه ترغیب کرده است. بقچه‌های رنگین کوچک در بین کارهای من یادآور«نظر قربانی‌های سنجاقی» حرزها و تعویذهایی هستند که هر کدام شامل ادعیه، نمک و جملات مقدسی بوده‌اند که مادران در سال‌های دور و حتی امروز، آنها را برای جلوگیری از چشم زخم، حوادث، غلبه بر ترس و وحشت و نیز محافظت کردن و در امان بودن به «پر قنداق» یا لباس کودکان خود می‌آویختند.

نمایشگاه حجم و نقاشی
«جغرافیای مشترک»
نمایشگاه گروهی حجم و نقاشی با عنوان «جغرافیای مشترک» تا یک خرداد در فضای هنری سیس برگزار می‌شود.
علاقه مندان می‌توانند برای دیدن این نمایشگاه به نشانی بجنورد طالقانی شرقی تقاطع کوچه جاجرمی دستپاک 15 پلاک 95 مراجعه کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی