صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و نه - ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و نه - ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۴

دعوای زرگری واشنگتن و تل‌آویو بر سر صادرات تسلیحات بالا گرفت

توقف، تعلیق یا تزویر؟

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


در حالی که نگرانی محافل سیاسی امریکا با منشأ بی‌نتیجه بودن حمله فراگیر رژیم صهیونیستی به رفح، سبب بروز مواضع ظاهری چون تهدید به توقف ارسال تسلیحات به رژیم شده که گویا در واقعیت امر، امریکا برنامه پر کردن خشاب ارتش صهیونیستی را همچنان در دستور کار خود دارد.
این روزها، صداهای زیادی از سوی مقامات امریکایی مبنی بر توقف ارسال سلاح به سرزمین‌های اشغالی برای مقابله با حمله ارتش صهیونیستی به رفح شنیده می‌شود، اما در این بین اظهارات برخی مقامات امریکایی، مؤید نمادین بودن این اقدام کاخ سفید است. روز گذشته سناتور جیم ریش، جمهوری‌خواه ارشد کمیته روابط خارجی سنا، به خبرنگاران گفت: طیف گسترده‌ای از تجهیزات نظامی دیگر در حال آماده‌سازی برای ارسال به اسرائیل است، هر چند که نسبت به محموله‌های قبلی زمان بیشتری را برای بازبینی طی می‌کند. این محموله شامل مهمات حمله مستقیم مشترک (JDAMS)، گلوله‌های تانک و خمپاره و خودروهای تاکتیکی زرهی است.
روز گذشته نیز روزنامه تایمز اسرائیل فاش کرد که به‌رغم تهدید بایدن رئیس‌جمهور امریکا مبنی بر توقف صادرات بیشتر تسلیحات و تعلیق یک محموله بمب، میلیاردها دلار تسلیحات امریکایی در مرحله آماده‌سازی و بازبینی برای ارسال به اسرائیل است. البته این امر در لایه‌های سخنان بایدن نیز وجود داشت. او با ژست انساندوستانه تصریح کرد: مهمات متوقف یا تعلیق‌شده تنها شامل مواردی می‌شود که می‌تواند باعث خسارات ویرانگر و تلفات شدید غیرنظامیان در مناطق پرجمعیت شود. در عمل نیز ایالات متحده به دلیل آنچه که نگرانی در مورد عملیات رفح نامیده می‌شود، تنها یک محموله تسلیحاتی را متوقف کرده است.
آنچه مسلم است، اتخاذ چنین رویکردی از سوی بایدن، ناشی از هراس از اتهام شراکت در فاجعه انسانی بی‌سابقه در رفح -جایی که تقریباً نیمی از آوارگان غزه با شرایط سخت انسانی در آن حضور دارند- در برابر افکار عمومی و نمایشی برای انحراف از آن است. چنانچه اکنون جامعه امریکایی با رویداد مخالفت با جنایات رژیم صهیونیستی و فشار به کاخ سفید برای قطع حمایت از رژیم روبه‌رو است.
از سوی دیگر، بی‌نتیجه ماندن حمله زمینی به رفح در بستر عدم برآورده شدن اهداف مشترک کاخ سفید و رژیم صهیونیستی در حمله زمینی به نوار غزه، زنگ خطری را برای اعتبار امریکا نزد صهیونیست‌ها و دیگر متحدان فعال می‌کند و آنها را در مسیر بغرنجی قرار خواهد داد.
در این بین اما حیاتی بودن موضوعیت رژیم صهیونیستی از یک‌سو و فضای رقابت انتخاباتی در امریکا سبب شد تا اقدام بایدن در همین حد ناچیز نیز، به سوژه مهمی در بین جمهوری‌خواهان مبدل شده و قانونگذاران جمهوری‌خواه وی را به استیضاح تهدید کنند.
به هر حال می‌توان گفت در مقیاس واقعی‌تر، آنچه که به طور فراگیر و عام از «توقف» ارسال سلاح امریکایی گفته می‌شود، تنها به بخشی از تجهیزات تهاجمی منحصر شده و شامل «همه» سلاح‌ها نمی‌شود. تردیدی نیست که تفصیل نوع برخورد امریکا در این رابطه را نمی‌توان بدون ارتباط با چراغ سبز کاخ سفید در حمله مرحله‌بندی شده به رفح دانست، چرا که امریکا هیچ‌گاه از اختیارات خود برای ممانعت اسرائیل از جنگ استفاده نمی‌کند. این ترفند که به «مانع‌تراشی امریکا» برای عملیات در رفح توسط اسرائیل تفسیر شده و بسیار مورد پمپاژ رسانه‌ها قرار گرفته، در فرامتن خود گواه عدم صداقت و اراده جدی ایالات متحده در بازداشتن اسرائیل از تهاجم تمام‌عیار و خونین در رفح است. چنانچه ایالات متحده چند هفته پیش 17 میلیارد دلار دیگر به اسرائیل فرستاد و همچنان نیز به‌طور بنیادین از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.
 
واکنش‌ها در رژیم صهیونیستی
نتانیاهو در واکنش به تهدید امریکا در توقف ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی تأکید کرد که این رژیم حتی شده به تنهایی و با ناخن به جنگ در نوار غزه ادامه می‌دهد. بن‌ گویر نیز در توئیتی بسیار بحث‌برانگیز به طور طعنه‌آمیز بایدن را دوستدار حماس معرفی کرد؛ اقدامی که واکنش‌های تندی را در محافل صهیونیستی برانگیخت. گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، گفت که او باور ندارد ایالات متحده ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند، اما تصمیم واشنگتن برای توقف برخی محموله‌های تسلیحاتی را بسیار ناامیدکننده خواند.
به نظر می‌رسد حتی توقف یا تعلیق ارسال در این سطح برای مقامات رژیم گران تمام شده که البته این برخورد سران صهیونیستی ریشه در زیاده‌خواهی رژیم برای تصاحب غنایم جنگی امریکایی داشته و همچنین منافی با حمایت همه‌جانبه از ایده‌های صهیونیستی تصور می‌شود.
در برهه کنونی، ساکت کردن صداهای اعتراضی در داخل امریکا و به تبع آن در سراسر جهان جزو اولویت‌های اثرگذار در تداوم حملات رژیم صهیونیستی است. عملیات در رفح هر چند به طور فراگیر کلید نخورده، ولی ارتش رژیم صهیونیستی تا کنون با به کنترل درآوردن بخشی از قسمت شرقی رفح و هشدار به ساکنین تلاش دارد که طبق نقشه‌راه بلندمدت خود یعنی حملات مرحله‌بندی شده، حمله به رفح را مدیریت کند تا ظهور فاجعه انسانی را زمانبندی و طولانی کرده و از اثرات آن بر افکار عمومی بکاهد.
بسیاری از ناظران جهانی نیز اعلان بایدن مبنی بر اینکه او سلاح‌های تهاجمی را برای کمپین رفح به اسرائیل تحویل نمی‌دهد، یک اتفاق مثبت اما ناکافی می‌دانند، چرا که به عقیده آنها رئیس‌جمهور می‌تواند با استفاده از اهرم انتقال تسلیحات، اسرائیل را نه‌تنها مجبور کند تا حملات خود به رفح را کاهش دهد، بلکه در واقع به توافقی برای آتش‌بس با حماس دست یابد که به جنگ پایان می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی