«ایران» در گفتوگو با معاون وزیر آموزش و پرورش بررسی میکند
۱۰۰ ساعت مشق زندگی
غزل رضایی
خبرنگار
آموزش و پرورش سال گذشته از طرح جدیدی به نام «روز بدون کیف و کتاب» در مدارس رونمایی کرد. طبق این طرح، بنا بود که هر دو هفته یکبار، روزی از مدرسه به عنوان کارهای گروهی و آموزش خارج از کیف و کتاب برنامهریزی شود و دانشآموز و معلم به انتقال تجربه و آموزش مهارتهای زندگی بپردازند. گرچه در ابتدا استقبال خوبی از این طرح شد اما این طرح با همان سروصدایی که مطرح شده بود، کنار گذاشته شد. در همین راستا حمید طریفی حسینی معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با روزنامه ایران با اشاره به اینکه چرا از ادامه این طرح استقبال نشد، میگوید: در سند برنامه درسی ملی، صد ساعت برای این موضوع در نظر گرفته شده است که به عنوان ساعت آزاد در اختیار مدارس قرار دارد. از اینرو مدرسه میتواند در کنار کتابهای درسی، از این ساعات آزاد نیز استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه کنار گذاشتن کتاب در مدارس مورد تأیید نیست، میگوید: از نظر من روز بدون کیف و کتاب مورد تأیید نیست، زیرا نمیتوان بدون کتاب، کلاس درس را گذراند و نمیتوان گفت دانشآموز یک روز بدون کتاب بماند.
معاون وزیر آموزش و پرورش مهارت را در رأس آموزش دانسته و بیان میکند: ما تأکیدمان بر این است که روشهای تدریس به سمتوسوی روشهای مهارتی برود و محتوای آموزشی به شکلی باشد که نفس مهارت مورد توجه قرار بگیرد. در این راستا یعنی مهارتمحور کردن آموزش و آموزش مهارتهای زندگی، توجه به خلاقیتها و استعدادهای دانشآموزان در نظر گرفته شده و زمانبندی آن در اختیار مدرسه است تا مدرسه بتواند خلاقیتهای فناورانه و خلاقانه خودش را داشته باشد.
طریفی حسینی با بیان اینکه فعالیتهای مدرسه باید براساس چهارچوب باشد، بیان میکند: ما طرح روز بدون کیف و کتاب را در قالب همان صد ساعتی که به آن اشاره کردم، سازماندهی میکنیم، زیرا برنامه درسی ملی این اجازه را میدهد و باید چهارچوبی را برای مدارس در نظر بگیریم تا فعالیتها و برنامههایشان را بر اساس خلاقیت خودشان انجام دهند. البته درحال حاضر نیز این برنامه صد ساعته در برخی از استانها اجرا میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که تعدادی از مدارس حجم زیادی از تکالیف را به دانشآموزان تحمیل میکنند و درعین حال تعدادی از مدارس تکلیف و مشق شب را در همان کلاس درس انجام میدهند تا دانشآموز تکلیفی در خانه نداشته باشد و اینکه بالاخره تکلیف مشق شب چیست، میگوید: تأکید ما بر این است که تکالیف، مهارتمحور باشند و تا حد امکان دانشآموز هر نوع تکلیفی که دارد در مدرسه انجام دهد و اگر تکلیفی هم داده میشود با رویکرد مهارتی و تجربه واقعی دانشآموز در زندگیاش باشد.
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با مورد نقد قرار دادن سبک رونویسی از تکلیف شب توضیح میدهد: ما به هیچوجه تکلیفی را که رویکرد آن فقط رونویسی صرف باشد، تجویز نمیکنم، در کنارش اما این اختیار را به معلم مربوطه میدهیم که نوع و حجم تکالیف و مشق شب را متناسب با سطح توانایی و عملکرد دانشآموز، نوع نیازهایی که دارد و استعداد و ظرفیت او مشخص کند و از تکرارنویسی بپرهیزد.