صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هشت - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هشت - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۸

تدابیر دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی تداوم دارد

کاهش قیمت محصولات پروتئینی

امین محمودی
خبرنگار


از آغاز ماه رمضان در اواخر سال گذشته تاکنون بازار محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند که این امر رضایت مشتریان را در پی داشته است. به طوری که هم‌اکنون بازار هیچ گونه کمبودی را در این زمینه حس نمی‌کند و وزارت جهاد کشاورزی توانسته به کمک سایر مجموعه‌های دولتی بازار این محصولات را تأمین کند. در سال گذشته دولت میزان واردات نهاده‌های دامی را برای مصارف دامداران و مرغداران افزایش داد، به طوری که بر اساس آمارهای گمرک در سال گذشته ۱۶میلیون و۷۶۷ هزار تن نهاده دامی به ارزش هفت میلیارد و ۵۱۸میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه‌زمانی درسال۱۴۰۱ درمجموع ۱۴میلیون و ۳۴۵ هزار تن از این کالاهای اساسی به ارزش هفت میلیارد و ۸۹ میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین می‌توان گفت واردات انواع نهاده‌های دامی در یک‌سال اخیر رشدی 17 درصدی را تجربه کرده و از طرف دیگر با توجه به ورود کشتی‌های گوناگون حاوی این نهاده‌ها در یک‌ماه اخیر میزان تولید این محصولات با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده است. به همین دلیل هم‌اکنون قیمت گوشت قرمز،مرغ و تخم‌مرغ در بازار کاسته شده و این امر رضایت مصرف‌کنندگان را در پی داشته است.

کاهش محسوس قیمت
 گوشت قرمز
قیمت گوشت قرمز و دام در بازار کاهشی بوده است که این امر از طرفی به دلیل عرضه گسترده دام به بازار با شروع فصل گرما و از طرف دیگر به دلیل واردات قابل توجه دام و گوشت قرمز از کشورهای همسایه خصوصاً پاکستان صورت گرفته است. مشاهدات خبرنگار «ایران» نشان می‌دهد هم‌اکنون گوشت گرم گوسفندی که از طریق واردات دام تأمین شده در بازار برخی مناطق شمال شهر تهران مانند پارک وی به 316 هزار تومان رسیده است. در همین خصوص افشین دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور درباره وضعیت تولید و قیمت دام زنده سبک، اظهار کرد: سال گذشته قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک بین ۲۹۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بود که امسال این نرخ به حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تومان درمیادین دام رسیده است.

قیمت مرغ به زیر 70 هزار تومان رسید
گزارشات واحدهای مرغداری هم نشان می‌دهد قیمت مرغ در برخی از استان‌های کشورمان به زیر 70 هزار تومان رسیده، هر چند مشاهدات خبرنگار «ایران» از فروشگاه‌های سطح شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون هر کیلو گرم مرغ کشتارروز با قیمت 75 تا 78 هزار تومان به فروش می‌رسد. این امر بدون شک با افزایش مستمر جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری مرتبط است به طوری که در فروردین سال‌جاری نیز مرغداران حدود 150 میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشتند.
این امر زمانی محقق شد که وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت مازاد بر نیاز مصرف داخل مرغ تولید کند تا علاوه بر تأمین کامل بازار مازاد این محصول را به برخی کشورهای همسایه صادر و از این طریق ارزآوری داشته باشد. از طرف دیگر شرکت پشتیبانی امور دام نیز گفته در صورت عدم صادرات مازاد گوشت مرغ محصول مازاد مرغداران را خریداری و در انبارهای ذخایر استراتژیک نگه‌داری می‌کند. در همین خصوص مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و ماهی تهران از پایین‌بودن قیمت مرغ درب واحدهای مرغداری خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت مرغ زنده در هر کیلو به ۵۴ هزار تومان کاهش یافته در حالی که پیش‌تر ۶۰ هزار تومان در هر کیلو بوده است.
یوسف‌خانی ادامه داد: در حال‌حاضر مرغ با کیلویی ۸۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود و البته فروشندگان مجاز هستند که قیمت آن را تا ۸۵ هزار تومان در هر کیلو بالا ببرند اما از آنجا که این روزها بازار مرغ با مازاد عرضه نسبت به تقاضا روبه‌رو شده این کالا در برخی فروشگاه‌ها اندکی پایین‌تر از این قیمت نیز فروخته می‌شود. وی اظهار کرد: تأمین خوراک مرغ بخوبی صورت می‌گیرد و همین موضوع نیز عاملی است که به تقویت عرضه و کاهش قیمت کنونی انجامیده است.

تخم مرغ در سراشیبی
سقوط قیمت
تخم مرغ نیز یکی دیگر از کالاهای اساسی است که قیمت آن در سال‌جاری کاهش یافته و به نظر می‌رسد این روند کاهشی نیز ادامه داشته و حتی پایین‌تر از نرخ مصوب به فروش می‌رود. در حالی که حدود دو هفته پیش، شورای قیمت‌گذاری نرخ تخم مرغ را هر شانه 100 هزار تومان مصوب کرده بود اما اکنون قیمت در بازار پایین‌تر از این قیمت‌هاست. با این حال، براساس جدیدترین نرخنامه مصوب سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ غیربسته‌بندی 30 عددی در میادین میوه و تره بار، 46 هزار تومان و هر شانه 30 عددی بسته‌بندی شانه‌های خمیری شیرینگ شده با قیمت 96 هزار تومان به فروش می‌رسد، هر چند که مشاهدات خبرنگار «ایران» نشان می‌دهد در بسیاری از فروشگاه‌ها با توجه به افزایش عرضه قیمت هر شانه تخم مرغ به زیر 90 هزار تومان نیز رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی