صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هشت - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هشت - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبــار

در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی صورت گرفت
تمدید مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی برای کنترل نوسانات

جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی عصر دیروز به ریاست دکتر رئیسی برگزار شد و دو مصوبه به تصویب رسید. در این جلسه با توجه به لزوم تمدید مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی مبنی بر اعطای اختیارات لازم به این بانک برای مداخله در بازار ارز و کنترل نوسانات ارزی، اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی با تمدید این مصوبه موافقت کردند. همچنین با توجه به لزوم تأمین مالی منابع مربوط به طرح 550 هزار هکتاری خوزستان، شورای عالی هماهنگی اقتصادی، «بند (م) تبصره (2) قانون بودجه 1402» مبنی بر اعطای مجوز برای برداشت منابع مالی مورد نیاز این طرح از محل واگذاری سهام دولت در شرکت توسعه نیشکر را برای سال 1403 تمدید کرد.

 

پاسخ بانک مرکزی به فضاسازی برخی رسانه‌ها درباره چاپ پول

به‌تازگی روزنامه سازندگی در مطلبی با عنوان «چاپیدن پول!»، با استناد به اظهارات عبدالرضا همتی، نامزد شکست‌خورده انتخابات دو سال و نیم گذشته، مدعی شد که «دولت رئیسی در سه سال گذشته رکورد چاپ پول را شکسته است.» در واکنش به این مطالب همتی و روزنامه سازندگی، بانک مرکزی با صدور جوابیه‌ای، نه تنها اظهارات همتی را اشتباه و غیرکارشناسانه خواند، بلکه تأکید کرد وی، رویکردی کاملاً سیاسی و مغرضانه را در منعکس کردن تحولات رخ داده در متغیرهای پولی کشور دنبال کرده است که با ایجاد انتظارات منفی در جامعه، دارای آثار مخرب بر فضای اقتصادی کشور خواهد بود. در این اطلاعیه، با اشاره به اینکه اظهارات دو سال و نیم گذشته همتی درباره تغییرات مانده متغیرهای پولی اساساً غیرصحیح و توأم با مقایسه مغالطه‌آمیز وی درباره پایه پولی، نقدینگی، ارز و تورم بوده است، آمده است: فارغ از روش نادرست و مغالطه‌آمیز رئیس کل سابق بانک مرکزی در تحلیل ارقام کل‌های پولی (مقایسه صرف سطح متغیرهای انباره و بی‌توجهی به تحولات رشد آنها در یک دوره زمانی)، بررسی روند رشد نقدینگی در دو سال گذشته حاکی از مدیریت باثبات نقدینگی و حرکت این متغیر کاملاً مبتنی بر مسیر برنامه‌ریزی شده توسط بانک مرکزی بوده است. بانک مرکزی در این جوابیه، مقایسه ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های 1398 الی 1400 با ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های 1401 و 1402 را معیار مناسبی برای قضاوت درباره مدیریت کل‌های پولی در دوران تصدی آقای همتی و دوره کنونی دانست و افزود: بدون تردید، روند صعودی رشد نقدینگی و ثبت ارقام بی‌سابقه این متغیر در پایان سال 1399 و نیمه اول سال 1400 مسأله‌ای بس نگران‌کننده بود که تداوم آن می‌توانست اقتصاد کشور را با معضلات و مخاطرات گوناگونی مواجه سازد. حال که حدود دو سال از آن مقطع نگران‌کننده گذشته است، متغیرهای پولی کشور در وضعیت نسبتاً پایداری قرار گرفته‌اند و آمارها حاکی از تحقق اهداف بانک مرکزی در کنترل رشد نقدینگی و قرار گرفتن در محدوده‌های تعیین‌شده دارد. در این جوابیه، با اشاره به اینکه نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از 42.8 درصد در پایان مهر‌ماه 1400 طی یک روند نزولی به 31.1 درصد در پایان سال 1401 و متعاقباً به 24.3 درصد در پایان سال 1402 رسیده است، آمده است: ارقام فوق به‌خوبی بیانگر توفیق بانک مرکزی در اجرای سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها و دستیابی به اهداف کنترل رشد کل‌های پولی و مدیریت رشد نقدینگی در محدوده هدف تعیین شده برای سال 1401 (30 درصد) و سال 1402 (25 درصد) است. بانک مرکزی درباره تحولات پایه پولی نیز با اشاره به اینکه رشد پایه پولی در نیمه دوم سال 1401 به دنبال اجرای سیاست‌های افزایش نسبت سپرده قانونی، روند صعودی را طی کرد و به رقم 45.0 درصد در فروردین ماه 1402 رسید، اظهار کرد: اما در ادامه، اثر متغیر مذکور بر رشد پایه پولی کاهش یافته، به‌طوری که رشد پایه پولی در پایان اسفندماه 1402 به 28.1 درصد رسیده است.

 

پورعباس سرپرست
سازمان ملی سنجش شد

رئیس جمهور با صدور حکمی عبدالرسول پورعباس را به عنوان سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور منصوب کرد. چندی پیش شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تشکیل سازمان ملی سنجش را تصویب کرد که براساس آن سازمان سنجش از وزارت علوم جدا و به سازمانی مستقل زیر نظر رئیس‌جمهور تبدیل شد.
به گزارش ایسنا، در متن حکم رئیس جمهور خطاب به پورعباس آمده است: انتظار دارد در راستای تحقق مفاد بند (۱۳) سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش و بند (۳-۲) سیاست‌های کلی علم و فناوری نسبت به استقرار و تعالی نظام جامع رصد، نظارت، ارزشیابی اعتبار سنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش کشور، استقرار و تعالی نظام جامع سنجش آموزش کشور از طریق ارتقای روش‌های سنجش و با استفاده از شیوه‌های نوین علمی و به روز اجرای آزمون‌ها و کسب مرجعیت تخصصی در حوزه‌های مأموریتی اهتمام حداکثری و جهادی مصروف دارید.

جستجو
آرشیو تاریخی