انتشارات ایران

ما و سینما

نویسنده: بیژن مومیوند
کتاب «ما و سینما» منتخبی از گفت‏‌وگوها و میزگردهایی در مورد سینمای ایران در دهه‏‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که در مجله‏‌های «صدا» و «مهرنامه» منتشر شده‌‏اند. موضوع اصلی مورد بحث در این گفت‏‌وگوها و میزگردها، ماهیت سینما، سینمای ایران و رابطه سینما و سیاست بوده است. همچنین بخشی از این گفت‌‏وگوها به بررسی و تحلیل دو فیلم اکران شده «سیانور» و «ماجرای نیم‏روز» که به موضوع سازمان مجاهدین خلق پرداخته‏‌اند، اختصاص دارد.

 

من اعتراف می‌کنم

نویسنده: محمد رحمانی
 کتاب «من اعتراف می‌کنم» اثری متفاوت درباره حیات سازمان مجاهدین خلق در دوره پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است.محمد رحمانی نویسنده کتاب، با استفاده از اسناد و منابع متعدد مربوط به سازمان مجاهدین خلق، اعترافات وحید افراخته را که از افراد کلیدی و از اصلی‏‌ترین و مؤثرترین اعضای شاخه نظامی این سازمان به حساب می‏‌آمد، روایت کرده است. اعترافات افراخته که در مردادماه 1354 توسط ساواک دستگیر شد، به لحاظ کمی و کیفی بی‏‌مانند است و می‌توان ادعا کرد بعد از ضربه شهریور 1350 ساواک، بزرگ‌ترین ضربه به نیروهای سازمان مجاهدین خلق، به واسطه اعترافات او وارد شده است. به این ترتیب، بی‏‌شک با دقت در اعترافات این عضو مؤثر مجاهدین خلق بسیاری از مسائل این سازمان، پیش و بعد از افراخته، قابل فهم‌‏تر خواهد شد. در بخشی از این کتاب آمده است: وحید افراخته بعد از مدت کوتاهی نه‌تنها از درون می‌شکند و اعتراف می‌کند، بلکه به همکاری همه‌جانبه‌ای با رژیم دست می‌زند به نحوی که حتی در قامت بازجوی ساواک نیز ظاهر می‌شود. این کتاب سال گذشته موفق به کسب عنوان برگزیده از جوایز جلال و کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

 

ترقی و توسعه

نویسندگان: محمدرضا قائمی نیک
 و سید سعید موسوی
موج‏‌های تحولی که چند سده قبل در اروپا رخ داد و بعدها مدرنیته یا تجدد نام گرفت، اینک سراسر جهان را تحت‌‏تأثیر قرار داده و به رنگ خویش درآورده است. همه ما در عرصه‌‏های گوناگون حیات فردی و جمعی خود با انبوه موارد و مسائلی مواجه می‌شویم که اصولاً به همین تمدن مدرن غرب متعلق‌‏اند و اینک به پاره‌‏ای از جهان ما بدل شده‌‏اند. این امر به ابزارهای تکنولوژیک یا نهادها و سازمان‏‌های نوین منحصر نیست، بلکه علاوه بر این‏ها، مفاهیم، ایده‌‏ها و اندیشه‌‏ها را نیز دربر می‌‏گیرد. در مباحث روزانه، در خانه و مدرسه و اتوبوس و اداره وقتی از دعواهای سیاسی و مشکلات اقتصادی و امثال آن‏ها سخن می‏‌گوییم، بسیاری از ارجاعات به مفاهیم و اندیشه‌‏هایی است که به اندیشه مدرن غرب تعلق دارند. مشکل آنجاست که در اغلب موارد این قبیل استعمال مفاهیم و الفاظ با برخی بدفهمی‌‏ها و قشری‏‌نگری‏‌ها همراه است. مجموعه «اندیشه اجتماعی غرب جدید» در پاسخ به چنین آسیبی طراحی و تألیف شده است. در هر‏یک از مجلدات این مجموعه، یکی از مفاهیم یا مباحثات مهم و دامنه‏‌دار اندیشه اجتماعی در غرب بحث و بررسی شده است. جلد نخست به مفهوم «مدرنیته» (تجدد)، جلد دوم به اصطلاحات سیاسی «چپ و راست» و جلد سوم به مفاهیم «ترقی و توسعه» می‏‌پردازد.

 

مرد پولادین انقلاب

نویسنده: محمدمهدی اسلامی
این کتاب داستان زندگی و فعالیت‌های شهید اسدالله لاجوردی است؛ مردی که او را به‌عنوان «مرد پولادین» می‌شناسند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در آغاز دهۀ 60 که شاید بتوان آن را ملتهب‌ترین دوران چهار دهۀ اخیر دانست یکی از حساس‌ترین مناصب نظام یعنی دادستانی انقلاب مرکز (تهران) را برعهده داشت. لاجوردی که در ترور حسنعلی منصور، نخست‌وزیر ایران در سال 1343 نقش داشـت، پس از آن واقعه بازداشت و به تحمل 18 ماه حبس محکوم شد. «مرد پولادین» اما پس از انقلاب اسلامی، به‌عنوان دادستان انقلاب تهران منصوب شد. ریاست زندان اوین هم جایگاه حساس دیگری بود که او در آن انجام مسئولیت کرد. او تا آخر عمر بر همان سبک و سیاق انقلابی‌اش ماند و تا وقتی بر مسند قدرت بود، به سفارش هیچ فردی دربارۀ هیچ متهمی توجهی نکرد.

 

عملیات پنجه عقاب

نویسنده: جاستین دابلیو. ویلیامسون
مترجم: محمد معماریان
کتاب «عملیات پنجه عقاب» به قلم جاستین دابلیو. ویلیامسون و ترجمه محمد معماریان روایتی از عملیات ناکام نیروهای دلتای امریکا برای نجات گروگان‌های امریکایی بعد از تسخیر سفارت امریکا به دست دانشجویان ایرانی است. این برای اولین‌بار است که روایتی امریکایی از عملیات پنجه عقاب و اتفاقات صحرای طبس انتشار می‌یابد. مؤلف علاوه بر استفاده از اسناد این عملیات که در سال 1992 از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده است، در مصاحبه با برخی از نیروهای حاضر در این عملیات، به بیان جزئیات واقعه از زبان خود امریکایی‌ها پرداخته که از این منظر، کتاب دارای اهمیت فراوانی است. مطالعه این کتاب در روشن شدن زوایای این عملیات پیچیده و علت شکست آن، منبع باارزشی برای پژوهشگران و علاقه‌مندان خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی