صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و پنج - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و پنج - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۵

مشاور امنیت ملی کاخ سفید، توافق امنیتی با ریاض را به عادی‌سازی گره زد

گروکشی امریکایی

امیر فرشباف
خبرنگار

 
ایالات متحده انعقاد توافق امنیتی با عربستان را به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مشروط کرد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی امریکا، روز شنبه گفت واشنگتن با انعقاد پیمان دفاعی با ریاض موافقت نخواهد کرد، مگر اینکه یک توافق عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بسته شود؛ این در حالی است که پیش از این ریاض اعلام کرده بود عادی‌سازی روابط فقط در صورت تشکیل کشور مستقل فلسطین و تحقق آتش‌بس در غزه امکانپذیر است.
سالیوان در گفت‌وگوی روز شنبه 4 مه با فایننشال تایمز، گزینه‌های احتمالی اخیر مبنی بر توافق دوجانبه بین دولت بایدن و دربار سعودی درصورت امتناع اسرائیل از دادن امتیاز به فلسطینیان را رد کرد.
طبق این گزارش، امریکا امیدوار است از طریق عادی‌سازی روابط سعودی و اسرائیل، سایر دولت‌های اسلامی نیز برای به جریان انداختن روابط دیپلماتیک خود با رژیم صهیونیستی تشویق شوند تا در آن صورت «بتواند اسرائیل را متقاعد کند که با اعطای امتیازات قابل توجهی به فلسطینی‌ها موافقت کند.»
سالیوان در این مصاحبه ضمن اعلام پایبندی به امنیت رژیم صهیونیستی مدعی شد: «چشم‌انداز تفاهم دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان سعودی همراه با عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی و با برداشتن گام‌های معنی‌دار مردم فلسطین، به صورت یکپارچه قابل تصور است. همه اینها باید با هم جمع شوند؛ شما نمی‌توانید یک قطعه را از بقیه جدا کنید.» گفتنی است در این پیمان مشروط، امریکا متعهد خواهد شد در زمینه ایجاد صنعت انرژی هسته‌ای فاقد غنی‌سازی اورانیوم، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نوظهور به عربستان کمک کند.
 
سراب «آبراهام» تله ترامپ برای بایدن
طبق اعلام رسمی کاخ سفید، دولت بایدن در حال کار روی یک معامله بزرگ برای غرب آسیا است که شامل سه مؤلفه است: پیمان دفاعی با سعودی، عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی و یافتن مسیری برای تشکیل کشور فلسطین. پیش‌تر متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفته بود که ایالات متحده در حال مذاکره برای یک قرارداد بزرگ شامل سه جزء است. به گفته سخنگوی وزارت خارجه امریکا این سه  با هم مرتبط هستند و هیچ کدام بدون دیگری جلو نمی‌روند. شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد، انتظار می‌رود عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان مطابق با توافقنامه  «آبراهام» باشد؛ مجموعه پیمان‌هایی که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ امضا شد و روابط اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین و مراکش را عادی کرد.
انعقاد پیمان دفاعی ایالات متحده با عربستان در حالی مشروط به عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی شده است که از یک سو، کلیت هیأت حاکمه امریکا، علی‌رغم اختلافات بنیادی بر سر مسائل متعدد، روی این شرط اجماع دارند؛ اخیراً سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام مدعی شد: «توافقی که بخواهد تعهد نظامی ایالات متحده به امنیت عربستان سعودی را بدون انجام عادی‌سازی تضمین کند، از سد کنگره عبور نخواهد کرد؛ بدون عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان و اطمینان از تأمین نیازهای امنیتی اسرائیل در مورد پرونده فلسطین، رأی بسیار کمی برای توافق دفاعی متقابل بین ایالات متحده و عربستان سعودی وجود خواهد داشت.»
از سوی دیگر، شرط اصلی سعودی‌ها، یعنی تشکیل کشور مستقل فلسطینی، در نگاه امریکایی‌ها صرفاً یک مسیر ممکن‌الحصول است که وابسته به شرایطی ازجمله تأیید دولت صهیونیستی است. به تعبیر دیگر، طرف امریکایی در ازای اجرای شروط نقد خود، وعده نسیه می‌دهد. ضمن اینکه چنین توافقاتی در وهله نخست، تأمین کننده و تضمین کننده منافع ایالات متحده ازجمله بقای امریکا در غرب آسیا است؛ امری که مخالف اراده ملت‌های منطقه است.

جستجو
آرشیو تاریخی