صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و پنج - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و پنج - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲

سخنگوی شورای نگهبان:

دلایل رد صلاحیت روحانی متعدد است

فضاسازی با هدف توجیه تداوم حضور در سپهر سیاسی، شیوه‌ای است که حسن روحانی رئیس جمهور سابق همچنان به آن متوسل می‌شود. تازه‌ترین ابزار یا بهانه برای ادامه این رویکرد،  به موضع گیری رئیس جمهور سابق به پاسخ‌های شورای نگهبان به دلایل ردصلاحیت وی در انتخابات مجلس خبرنگان رهبری بازمی‌گردد. به خواست روحانی و به دلیل وجود موانع قانونی برای انتشار عمومی دلایل ردصلاحیت، شورا این دلایل را به صورت مکتوب برای رئیس جمهور سابق ارسال کرده است. اما وی، هر بار به دلایلی، سعی در برجسته‌سازی مسأله‌ای دارد که نه تنها به صورت قانونی زمان آن سپری شده است، بلکه حتی برای مردم نیز اهمیت درخوری ندارد. دلیل واضح اهمیت نداشتن حتی ردصلاحیت روحانی برای مردم، بازتاب نداشتن اظهارات گاه و بیگاه روحانی در این باره، حتی در حلقه حامیان در شبکه‌های اجتماعی است. روحانی در تازه‌ترین اظهارات در این باره، با بیان اینکه «به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند.» مدعی شد: «موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و… این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوین‌شده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست.» این اظهارات به نوبه خود نشان دهنده رویکرد دوگانه روحانی درباره مسأله ردصلاحیت و شورای نگهبان است. درحالی که در سطرهای اولیه، سطح درک اعضای شورای نگهبان را زیر سؤال می‌برد، در سطور بعدی مدعی است که هدف او حفظ و ارتقای جایگاه این شورا است.
اما به نظر می‌رسد مسأله واقعی، آن چیزی نیست که روحانی مدعی است، بلکه واقعیت آن است که سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد، مبنی بر اینکه «ظاهراً برخی وقتی تأیید می‌شوند سطح درک شورای نگهبان بالاست و وقتی رد می‌شوند حرف دیگری دارند.»

پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به اظهارات روحانی
از سوی دیگر، روز گذشته در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان، خبرنگاران درباره اظهارات اخیر روحانی پرسیدند. هادی طحان نظیف، گفت: بررسی صلاحیت خبرگان رهبری با فقهای شورای نگهبان است و تأکید همیشه بر اجرای قانون بوده است. وی درباره محتوای دلایل ردصلاحیت اضافه کرد: مواردی که به صورت مکتوب به ایشان اعلام شده موارد متعددی است و محدود به چند موردی که ایشان مطرح کردند نیست؛ البته همین چند مورد نیز به صورت دقیق مطرح نشده است. طحان نظیف درباره علت منتشرنشدن این دلایل هم گفت: بارها گفتیم که موارد را به افراد می‌گوییم اما درباره انتشار عمومی نیاز به مجوز قانون داریم.
به هر صورت این شورای نگهبان، همان شورای نگهبانی است که در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری و چندین دوره انتخابات مجلس خبرگان، صلاحیت روحانی را تأیید کرده است. مطابق استدلال سخنگوی شورا، در مواردی که بررسی‌های قانونی شورا به نفع روحانی بوده است، شورای نگهبان نهادی خوب، بی‌اشکال و عالی بوده است. اما حال که این بررسی‌ها، به نتایج دیگری، البته براساس عملکرد روحانی، منجر شده است، لابد باید شورای نگهبان را زیر سؤال برد. این همان منطق زیست سیاسی مبتنی بر جنجال است که در 8 سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر آن حاکم بود.

جستجو
آرشیو تاریخی