«ایران» از تدابیر رسانه‌ای دوجانبه ایران و عراق برای مقابله با پدیده تروریسم رسانه‌ای و لزوم ارائه تصویر جهانی از اربعین گزارش می‌دهد

چشم‌انداز روایت بی‌واسطه تهران و بغداد از یکدیگر

 
تبادلات و تفاهمنامه‌های رسانه‌ای ایران و عراق می‌تواند نقش مؤثر و ممتازی در مقابله با پدیده شوم «تروریسم رسانه‌ای دشمن» داشته باشد. در میانه این مبارزه همه جانبه که با ظرایف و دقایقی همراه است، آنچه که مورد توجه هر دو کشور است موضوع کنگره بزرگ اربعین است که باید تصویری جهانی از آن خلق شود. اینجاست که تهران و بغداد باید نگاهی استراتژیک به مسأله رسانه داشته باشند تا با استفاده از ظرفیت رسانه و همکاری‌ها و هم افزایی‌های رسانه‌ای، بتوانند هم روابط فرهنگی، تاریخی و تمدنی خود را تقویت کنند و هم نقشه معارضان و دشمنان مشترک خود را نقش بر آب نمایند.
به گزارش روزنامه ایران، در همین راستا هفته گذشته هیأت رسانه‌ای ایران به سرپرستی فرشاد مهدی‌پور معاونت امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عراق سفر کرد تا ضمن دیدار با مقامات و مسئولان عراقی، تبادلات و تفاهمنامه‌های رسانه‌ای را در دستور کار داشته باشد.
نکته مهم و کلیدی این است که در این سفر هیأت ایرانی، موضوعات و چالش‌های رسانه‌ای با مقامات ذی‌ربط به گونه‌ای دنبال شد تا در عرصه رسانه به خروجی‌های مهم بینجامد. این گزارش، نگاهی است به این سفر که موضوعات و پرونده‌های مهمی همچون همکاری‌های دوجانبه روشن و مصداقی با بخش‌های رسانه‌ای عراقی، برنامه‌ریزی برای راهپیمایی اربعین، پیگیری رسانه‌ای جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را دنبال کرد. همچنین دیدار با برخی از علما و مراکز علمی و پژوهشی در این سفر انجام شد.

مبارزه با فیک نیوزها
و هجمه فرهنگی غربی
هیأت رسانه‌ای ایرانی در حالی با یوسف مکی استاندار نجف دیدار کرد که در این دیدار فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان به موضوع فیک نیوز‌ها و کسانی که دنبال تخریب روابط ایران و عراق هستند، اشاره کرد و گفت: تقویت روابط ایران و عراق در حوزه رسانه، مجال را از معاندان و دشمنان خواهد گرفت. مهدی‌پور همچنین از سخنان استاندار نجف پیرامون تهاجم فرهنگی غربی استقبال کرد و گفت که با تدابیر دوجانبه رسانه‌ای می‌توان هجوم رسانه‌ای دشمن را خنثی کرد.

تصویر جهانی از اربعین
نمی شود از ایران و عراق گفت و موضوع اربعین به میان کشیده نشود. اربعین یک رویداد بزرگ فرهنگی و تمدنی است که هیچ رویدادی در جهان نمی‌تواند به عظمت و بزرگی آن برسد. مسئولان ایرانی و عراقی در سال‌های گذشته بارها و به کرات موضوع اربعین را در دستور کار داشتند تا بهترین شرایط را برای زائران امام حسین(ع) فراهم کنند. در این میان، موضوع راهبردی این است که اربعین به لحاظ رسانه‌ای فقط محدود به داخل و کشورهایی نظیر ایران نشود و همه جهان و از تمام قاره‌ها باید پای کار اربعین بیایند و تصویر جهانی این کنگره بزرگ به جهانیان نشان داده شود.
جالب است که در دیدار نصیف الخطابی استاندار کربلا با هیأت رسانه‌ای ایران، هر دو طرف به این موضوع تأکید داشتند و حتی استاندار کربلا معتقد بود زیارت اربعین بهترین راه مقابله با هجمه‌های دشمن است.

عزم ایران و عراق
برای حمایت همه‌جانبه از فلسطین
یکی از موضوعاتی که در دیدارهای مختلف هیأت رسانه‌ای ایران با مقامات عراقی دنبال شد موضوع حمایت همه جانبه از فلسطین و محکومیت اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی بود. علاوه بر مقامات رسانه‌ای عراق، سیدعمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق، در دیدار فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و هیأت همراه وی بر ضرورت توقف جنگ در غزه تأکید کرد و جامعه جهانی را در قبال پیامدهای آنچه در غزه می‌گذرد و سکوت در برابر کشتار و گرسنه نگه‌داشتن و نسل‌کشی مسئول دانست.

همکاری موفق
در ساختار رسانه‌ای عراق
کشور عراق ساختار رسانه‌ای خاصی دارد و در واقع در این ساختار، سه ضلع اصلی وجود دارد؛ یک ضلع آن شبکه رادیو و تلویزیون ملی است که مدیران و سردبیران آن در دیدار هیأت رسانه‌ای ایرانی بر تعامل همه جانبه و اتخاذ تدابیر دوجانبه رسانه‌ای میان دو کشور تأکید داشتند. ضلع دیگر کمیسیون رسانه و ارتباطات عراق است که دکتر علی المؤید ریاست آن را بر عهده دارد و در واقع سیاستگذاری‌ها و رگولاتوری را انجام می‌دهند. دردیدار هیأت ایرانی با این کمیسیون، بر تفاهمنامه اجرایی برای پیش‌بردن سیاست‌ها تأکید شد.
و بالاخره ضلع سوم، سندیکای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران است که ریاست آن بر عهده مؤید اللامی است که البته همزمان ریاست روزنامه‌نگاران جهان عرب را عهده دار است. در دیدار هیأت ایرانی با این سندیکای عراقی قرار شد تا خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها از دو کشور همکاری مشخصی علیه تروریسم رسانه‌ای دشمنان داشته باشند. نکته حائز اهمیت این است که پیش‌بینی شده نکات رسانه‌ای دوطرف در تفاهمنامه‌های رسانه‌ای به خروجی مشخص و روشن بینجامد.
برای همین معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با مدیران رسانه‌های عراقی گفت: هدف ما از برگزاری این نشست‌ها و گفت‌و‌گوها این است که روایت ایرانی از عراق و روایت عراقی از ایران بی‌واسطه و مستقیم شکل بگیرد.

وعده صادق و اقتدار ایران
و بالاخره باید به دیدار محمدکاظم آل‌ صادق سفیر ایران در عراق با هیأت رسانه‌ای کشورمان اشاره کرد که نکته جالبی را هم بیان کرد: عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی موجب خوشحالی و سرافرازی بسیاری از مردم و مقامات عراقی شد. خیلی از مردم عراق که با جمهوری اسلامی ایران دوست و همسو هستند گفتند شب اجرای عملیات ایران شب لیلة‌القدر بود واشک شوق ریختند. بعضی دیگر از این قشر گفتند آن شب، مانند شب عروسی بود و دل ما خنک شد. بعضی از اقشار خاکستری عراق نیز گفتند از این اقدام جمهوری اسلامی ایران خوشحال شدند. قشر مخالف ایران هم سکوت پیشه کردند. بعد از عملیات ایران نگاه‌ها به ما خریدارانه شد و ما هم احساس غرور و افتخار می‌کنیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و پنج
 - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و پنج - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳