صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و پنج - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و پنج - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

رئیس اداره امور خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با «ایران»:

امسال تراکم خوابگاه ها را کاهش و کیفیت را افزایش می دهیم

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

یکی از تسهیلاتی که به عهده صندوق رفاه دانشجویان است، تأمین خوابگاه‌های مناسب برای دانشجویان مجرد و متأهل است. دانشجویان غیربومی‌همیشه متقاضی خوابگا‌ه هستند اما باید طبق شرایط هر دانشجو به او خوابگاه تعلق بگیرد. در یک سال اخیر هر دانشگاهی پروژه‌های جدیدی در زمینه ساخت خوابگاه داشته است. یکی از این دانشگاه‌ها، دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که با در نظر گرفتن آمار دانشجویان متقاضی خوابگاه اقدام به تأمین خوابگاه می‌کند.
مرتضی محمدی، رئیس اداره امور خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با «ایران» درباره اقدامات جدید دانشگاه امیرکبیر برای ساخت، نوسازی و بهسازی خوابگاه‌ها در سال جدید گفت: دانشگاه امیرکبیر دارای ۲۳ خوابگاه مجردی با مجموع 5 هزار دانشجو است. با توجه به برنامه راهبردی دانشگاه برای بهبود سرانه‌های رفاهی، طرح بازسازی معدود خوابگاه‌های درجه ۴و ۵ فعلی در سال پیش رو در دستور کار قرار دارد و می‌توان این نوید را به دانشجویان داد که دانشگاه امیرکبیر خوابگاه درجه ۴ به پایین نخواهد داشت.
 
افزایش تجهیزات و کاهش تراکم در خوابگاه‌ها
رئیس اداره امور خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در تابستان سال گذشته دو باب از ساختمان‌های فرسوده (خوابگاه شهید مجتبی فرزانه و خوابگاه شهید ساده) به کمک صندوق رفاه وزارت علوم و خیرین، با صرف بیش از ۱۵ میلیارد تومان بازسازی و تجهیز شد. همچنین برای رفاه بیشتر دانشجویان در سال جاری دو قطعه زمین این دانشگاه برای بهره‌برداری خوابگاه مجردی و متأهلی در دست ساخت است و بزودی آماده خدمت‌رسانی به دانشجویان این دانشگاه خواهد شد.
محمدی در پاسخ به این سؤال که دانشگاه امیرکبیر اکنون به چه مقدار فضای خوابگاهی نیاز دارد که باید ساخته شود، گفت: دانشگاه امیرکبیر با توجه به سرانه‌های استاندارد به حدود ۵ هزار دانشجوی شهرستانی خدمات ارائه می‌دهد.
 در سال ۱۴۰۳ دو ساختمان خوابگاهی مجردی برای رفع کسری ظرفیت اجاره شده و در اختیار دانشجویان قرار گرفته است و اکنون کمبود ظرفیت در خوابگاه مجردی نداریم.
وی درباره خوابگاه متأهلی گفت: باتوجه به تقاضای زیاد دانشجویان متأهل، با کمبود قابل توجه واحد متأهلی روبه‌رو هستیم چراکه هر ترم با تقاضای بیش از ۱۰۰ واحد متأهلی مواجه خواهیم شد که متأسفانه امکان ارائه خدمات نداریم.
رئیس اداره امور خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: ثبت نام خوابگاه‌های متأهلی در دو نوبت ترم مهر و بهمن صورت می‌گیرد که هر ترم حدود ۱۰۰ دانشجوی متأهل هر ساله در صف انتظار هستند.
دانشجویان متأهل که عموماً در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند از جمله متقاضیان ثابت برای دریافت خوابگاه متأهلی هستند که لازم است وزارت علوم برای رسیدگی به وضعیت این دسته از دانشجویان تسهیلات بیشتری در نظر بگیرد. گرچه تاکنون برنامه‌ریزی‌هایی برای ساخت و تأمین خوابگاه متأهلی از سوی وزارت علوم، سازمان امور دانشجویان، صندوق رفاه دانشجویان و همچنین دانشگاه‌ها صورت گرفته اما همچنان تعداد خوابگاه‌های متأهلی کم است. محمدی در این باره که درمجموع به چه تعداد از دانشجویان متأهل خوابگاه تعلق می‌گیرد، گفت: ما در حال حاضر پنج ساختمان شامل ۹۶ واحد متأهلی در اختیار دانشگاه داریم. در هر ترم بیش از ۱۰۰ دانشجوی متأهل اقدام به ثبت نام می‌کنند که به دلیل محدودیت واحدهای متأهلی صرفاً به ۲۰ نفر از متقاضیان امکان ارائه خدمات داریم. لازم به ذکر است به دلیل تقاضای زیاد امکان اسکان دانشجویان متأهل در تمام طول تحصیل در خوابگاه وجود ندارد و صرفاً دانشجویان کارشناسی و ارشد یک سال و دانشجویان دکترا ۲ سال امکان استفاده از سراهای دانشجویی را دارند.
محمدی درباره عمده مشکلات خوابگاه‌ها و اقدامات دانشگاه برای رفع آنها گفت: عمده مشکلات دانشجویان در خوابگاه به سه دسته تقسیم می‌شود؛ زیرساخت‌های اساسی اعم از موتورخانه‌ها و ابنیه ساختمان، تأمین زیرساخت در زمینه تجهیزات خوابگاه‌ها و تراکم ظرفیت اتاق‌ها.
در سال جاری نسبت به بازسازی و افزایش ظرفیت‌ خوابگاه اقدامات مثبتی صورت گرفته که از برجسته‌ترین آنها همان طور که پیش‌تر اشاره شد، اجاره ساختمان خوابگاهی بوده است که برای افزایش ظرفیت تا حدود ۲۰۰ نفر انجام شد. لازم به ذکر است نشست سالیانه خیرین دانشگاه برای بهبود و نوسازی تجهیزات خوابگاهی در برنامه امسال دانشگاه قرار دارد.
رئیس اداره امور خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پاسخ به این سؤال که بیشترین مطالبات دانشجویان از شما در زمینه خوابگاهی در چه زمینه‌هایی است، گفت: بیشتر تقاضاها نسبت به تراکم اتاق‌ها در خوابگاه‌های تحصیلات تکمیلی است چرا که بالغ بر هزار و 200 دانشجوی ارشد و دکترا در خوابگاه‌های امیرکبیر ساکن هستند. ترم‌های گذشته نسبت به تراکم اتاق‌ها و ظرفیت اتاق‌ها نارضایتی وجود داشت که با دستور ریاست محترم دانشگاه اقدام به اجاره ساختمان برای اختصاص به خوابگاه مجردی دخترانه و پسرانه شد و عمده مشکلات ظرفیت و تراکم اتاق‌ها رفع شد. متأسفانه عمده خوابگاه‌های امیرکبیر در بافت تجاری و اداری مرکز شهر تهران قرار دارد که منجر به تضعیف فضای دل باز و بانشاط محیط خوابگاهی شده است.
از این رو در تلاش هستیم با تعامل با شهرداری تهران امکان استفاده از مراکز فرهنگی و هنری و ورزشی را در اختیار دانشجویان قرار دهیم.
 
برگزاری کارگاه‌هایی
 درباره سبک زندگی خوابگاهی
وی درباره فرهنگ‌سازی حریم خصوصی و اهمیت آن در خوابگاه‌ها توضیح داد: با بررسی عمومی‌شکایات مطرح شده از جانب دانشجویان خوابگاهی با مسائلی از جنس‌عدم آشنایی با فرهنگ زندگی اجتماعی در میان آنها مواجه می‌شویم. به طور چشمگیری در سال‌های اخیرعدم سازگاری و ضعف درک خرده فرهنگ‌های متفاوت در زندگی اجتماعی میان این دانشجویان مشهود است. البته ناگفته نماند که پایین بودن سطح تاب‌آوری در میان جوانان و بویژه برخی از دانشجویان یکی دیگر از معضلات دانشجویان است که باید نسبت به آن آموزش‌های لازم ارائه شود. در این خصوص، اجرای کارگاه‌های متنوع و جذاب در زمینه سبک زندگی خوابگاهی و مشاوره‌های مستمر در خوابگاه‌های دانشجویی بیش از پیش احساس می‌شد که اکنون این کارگاه‌ها و مشاوره در حال برگزاری و اجراست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی