صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و دو - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و دو - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

وزیر آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران» به مناسبت روز معلم اعلام کرد

لایحه تأسیس سازمان رفاهی معلمان در دستور کار دولت

اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دولت سیزدهم

 غزل رضایی ثانی
خبرنگار


وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «ایران» با تبریک روز معلم، درزمینه اقدامات صورت‌گرفته برای معلمان گفت: یکی از کارهای بسیارمهم، طراحی سازکار رسیدگی به اعتراضات و بازبینی پرونده‌های رتبه‌بندی معلمان بود. خوشبختانه این اتفاق افتاد و درصد قابل‌توجهی از اعتراضات وارد بود. سپس احکام اصلاح و معوقات هم از اول فروردین سال ۱۴۰۲ پرداخت شد. این اتفاق بسیارمهمی بود و خوشبختانه بسیاری از معلمان به رتبه استحقاقی خودشان رسیدند. بر مبنای مستندات، آن چیزی که ارزیابان انجام داده‌اند، در راستای اصلاح رتبه‌ها بوده است. گرچه کار سنگین و پیچیده‌ای بود ولی به لطف خدا این هم به پایان رسید و اکنون به یک تجربه تبدیل شد.
رضامراد صحرایی، خاطرنشان کرد: امسال و سال گذشته ما تلاش کردیم برای اصلاح نظام جذب معلمان برنامه‌ریزی کنیم. سال گذشته تاریخی‌ترین استخدام کشور را داشتیم اما نه از حیث کمیت؛ البته که جذب بیش از ۵۰ هزار معلم جدید از طریق آزمون و جذب حدود ۲۰هزار معلم از دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی بی‌سابقه است اما از نظر کیفیت جذب نیرو، کانون‌های ارزیابی شکل گرفت و اعضای این کانون‌ها با هدف گزینش صحیح و خردمندانه، معلمان را انتخاب کردند. درنهایت افرادی که استعداد معلمی و تعهد کافی برای تدریس، داشتند استخدام شدند.  صحرایی گفت: در حوزه معلمان یک اتفاق مهم پایه‌گذاری شد و آن تدوین پیش‌نویس «لایحه تأسیس سازمان رفاهی معلمان» است که هم‌اکنون در دستور کار دولت قرار دارد.

اتخاذ سیاست‌های جدید و تحول بنیادین دانشگاه فرهنگیان
وی درباره تدوین سیاست‌های جدید در دانشگاه فرهنگیان گفت: در دانشگاه فرهنگیان مجموعه سیاست‌ها و ضوابط کیفیت‌بخشی مختص این دانشگاه تصویب شده است. این سیاست‌ها و ضوابط به مثابه تحول بنیادین دانشگاه فرهنگیان است. در ادامه تصویب این سیاست‌ها چند اقدام راهبردی انجام‌شده و دانشگاه را در مسیر یک تحول قرار داده است. لازم به ذکر است که هیأت جذب مرکزی به دانشگاه فرهنگیان اختصاص داده شد و نظام اختصاصی ارتقای اعضای هیأت‌علمی تصویب شد.  صحرایی بیان کرد: از اقدامات دیگر برای ایجاد تحول در دانشگاه فرهنگیان، تصویب آیین‌نامه جذب بدون آزمون استعدادهای برتر دانش‌آموزی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تربیتی، قرآنی، هنری و ورزشی است که ظرفیت فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند.  وی افزود: یکی از توفیق‌های بزرگ ما در سال گذشته یکپارچه‌سازی سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش بود. آموزش و پرورش به حیث مراجعه، پرمخاطب‌ترین دستگاه کشور است و در پنجره الکترونیک دولت، مقام اول کشور را کسب کرد. بسیاری از خدمات برون‌سپاری شده و خوشبختانه در حال‌حاضر بخش قابل‌توجهی از خدمات وزارت در سایت قابل‌دسترسی است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص سند تحول بنیادین گفت: ما در سال ۱۴۰۲روی اجرای هرچه بیشتر سند تحول بنیادین متمرکز شدیم. به عنوان مثال «نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین» پس از یک مطالعه فشرده روی این سند، لحاظ شده و اکنون آماده تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.  
وزیر آموزش و پرورش گفت: اقدام دیگر ما در آموزش و پرورش، تشکیل شورای اجرایی‌سازی و پشتیبانی سند تحول بنیادین با همراهی معاون اول رئیس‌جمهور است. این شورا دوبار تشکیل جلسه داده و در این جلسات ۷ پروژه ملی که پیشران‌های تحول در نظام آموزشی کشور و اجرای سند تحول هستند تصویب شد. یکی از این 7 پروژه، پروژه ملی مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است. خوشبختانه چهارشنبه ۵ اردیبهشت نخستین آیین‌نامه اجرایی مرتبط با سند تحول بنیادین در هیأت وزیران تصویب شد. عنوان این آیین‌نامه «تقویت و توسعه مهارت آموزی دانش‌آموزان» است.

هوش‌مصنوعی را به مناطق محروم بردیم
برای گرامیداشت مقام معلم، امروز این تریبون در اختیار معلمانی قرار گرفت که با خلاقیت در حرفه خود به‌عنوان معلمان نمونه کشوری انتخاب و تجلیل شدند.
«سلمان رستمی» معلم برگزیده از استان چهار محال وبختیاری که در پایه چهارم ابتدایی تدریس می‌کند، در گفت‌وگو با «ایران» درباره اقدامی که موجب شد او به‌عنوان معلم نمونه انتخاب شود، گفت: مؤلفه‌های زیادی در این امر دخیل بودند و قطعاً مسأله تک‌بعدی نبوده است. یکی از کارهایی که ما انجام دادیم این بود که برای اولین‌بار هوش‌مصنوعی را به مدرسه بردیم و توسط آن هم تدریس کردیم و هم کلاس‌های درس را با هوش مصنوعی تحلیل کردیم. ما حتی تلاش کردیم هوش‌مصنوعی را به مناطق محروم و کمتربرخوردار ببریم.

نگاه‌ها به شغل معلمی در حال تغییر است
وی در پاسخ به این سؤال که می‌دانیم معلمان تأثیر زیادی در رشد فرهنگ در جامعه دارند اما امروز این نقش چقدر به نسبت گذشته تغییر کرده است، گفت: طی دو سه سال اخیر توجه آموزش و پرورش به معلمان و تجلیل از آنها بهتر شده و نگاه‌ها در حال تغییر است. اما آنچه که آموزش و پرورش و معلمان به آن نیاز دارند این است که از قفس‌های هنجاری و فضای بسته‌ای که ماحصل شیوه قدیمی آموزش است خارج شوند.  

انتخاب گروه برتر کیفیت بخشی
در تدریس برای اولین‌بار
«زهره غلامی» مربی امور تربیتی و سرگروه کیفیت‌بخشی استان زنجان که به‌عنوان مربی تربیتی برتر برگزیده شده است به «ایران» گفت: هر کسی که در کسوت معلمی خدمت می‌کند به‌نوعی نمونه است. اگر غیر از این و غیر از عشق معلمی باشد کار آن معلم در جایی نمود پیدا نخواهد کرد. در سیستم اداری بنا بر ضوابطی برای اینکه الگوگیری شود و معلمان تشویق شوند، فرایند معلم نمونه مطرح می‌شود که شاخص‌های مختلفی دارد و در حیطه‌های گوناگونی مثل تدریس، پژوهش، تألیف کتب و مقالات و داوری‌ها بررسی می‌شود.
غلامی گفت: در نهایت آنچه که اهمیت دارد این است که منش و نگاه معلمی در فرد جاری و ساری شود. امسال دبیرخانه ستاد شناسایی معلم نمونه برای اولین‌بار، گروه کیفیت بخشی را که شامل پنج‌نفر –  یک‌نفر از هر گروه یعنی مدیر نمونه، معاون نمونه، مشاور نمونه، مربی پرورشی نمونه و مراقب بهداشت نمونه است، با شاخص‌های مختلف ارزیابی کردند. ارزیابی آخر مصاحبه‌های تخصصی بود و در مصاحبه‌های تخصصی شاخص‌های مختلف فرد بنابر حیطه شغلی‌ای که دارد مورد بررسی قرار گرفت.

ارائه طرح درس باتوجه به توانایی‌ها و انواع هوش دانش‌آموزان
زهره غلامی گفت: من در حیطه امور تربیتی انتخاب شدم. بخشی از کاری که انجام دادم این بود که با تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان، طرح درس‌هایی ارائه دادم که هوش‌های چندگانه در آن لحاظ شده بود؛ یعنی از تعریف هوش‌قدیمی خارج می‌شویم و در عرصه‌های گوناگون، دانش‌آموزان را بر اساس توانایی‌ها و استعدادهایی که در همه زمینه‌ها دارند مثلاً هوش موسیقیایی، هوش‌ فضایی  یا هوش ارتباطات، طرح درس‌هایی نوشتم تا بتوانیم دانش‌آموزان مستعد در هر زمینه را شناسایی کنیم.  وی با تأکید بر جایگاه مقام معلم گفت: مقام و جایگاه معلم چیزی نیست که کسی بخواهد آن را کاهش یا افزایش دهد.

 

بــــرش

اقدامات اساسی برای آموزش و پرورش در دولت سیزدهم رقم خورد

از جمله اقداماتی که طی یک سال اخیر در این دولت به جامعه فرهنگیان ارائه شده است شامل: جذب ۳۰۰ نخبه در دانشگاه فرهنگیان با معرفی بنیاد نخبگان، جذب بیش از هزار دانش‌آموخته ارشد معلم و دکتر معلم‌های دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان عضو هیأت‌علمی، اجرایی‌شدن طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۱ سال در دولت سیزدهم، اختصاص ۵۰۰‌هزار میلیارد ریال برای رتبه‌بندی معلمان، اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان با ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، صدور احکام بازنشستگی فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ناظر بر رتبه‌بندی که در نهایت احکام آنها صادر شد. همچنین در ادامه این خدمات می‌توان به کامل‌شدن حقوق و بیمه معلمان خرید خدمات در دولت سیزدهم، جذب ۷۰ هزار معلم، طبق اعلام رئیس سازمان برنامه وبودجه در سال ۱۴۰۳، پرداخت معوقات ناشی از اعتراضات رتبه‌بندی معلمان از اول فروردین ۱۴۰۲، جذب ۱۱۳۵ آموزگار استثنایی از طریق آزمون استخدامی هجدهم اسفند در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی