صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۸

خبر

بازوی پژوهشی مجلس علیه امنیت روانی بازار
بانک مرکزی: تأمین ارز واردات هیچ گونه کسری ندارد
بانک مرکزی ادعای مدیر مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر ارزپاشی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی را تکذیب کرد. اخیراً مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگویی مدعی کسری در تأمین ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی شده و از افزایش نیافتن سقف نرخ ارز در مرکز مبادله انتقاد کرده است. این در حالی است که در قانون بودجه ۱۴۰۲ اشاره‌ای به ارز حمایتی با نرخ ۲۸.۵۰۰ تومانی نشده و صرفاً در تصویب نامه شماره ۳۳۱۰۷ مورخ ۱۱/۰۶/۱۴۰۲ هیأت محترم وزیران سقف مصارف ارز حمایتی ۱۸.۵ میلیارد دلار تعیین شده است. برخلاف ادعای طرح شده، عملکرد مصارف ارز حمایتی در سال ۱۴۰۲ کمتر از سقف تعیین شده در تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران بوده است. عملکرد محقق شده حاکی از آن است که کل مصارف انجام شده از محل سهم دولت و ۲۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی از عایدات ارزی نفت‌خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی تأمین ارز شده و با مدیریت انجام شده در این حوزه تاکنون هیچ کسری ایجاد نشده است. در ضمن، اختصاص ارز ترجیحی برای تأمین کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی با هدف حمایت از معیشت مردم و در سقف منابع انجام شده و این سیاست از سوی مجلس با اختصاص حدود ۶/۱۳ میلیارد یورو در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ مورد تأیید قرار گرفته‌ است.  همچنین اختصاص ارز حمایتی و حذف آن، همانند سایر سیاست‌های اقتصادی واجد آثار و پیامد‌های مثبت و منفی است؛ لذا تأکید بر جنبه‌های منفی سیاست و ایجاد نگرانی در این زمینه بویژه در زمانی که وفق قانون بودجه ۱۴۰۳ از سوی مجلس مورد تأیید قرار گرفته صحیح نیست.


رشد ۲۹درصدی اعتبارات بخش سلامت در بودجه ۱۴۰۳
دولت در بودجه ۱۴۰۳ توجه ویژه‌ای به بخش سلامت دارد، به طوری که اعتبارات بهداشت و درمان در بودجه امسال ۴۰۹ هزار میلیارد تومان دیده شده که نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد رشد داشته است؛ به گزارش ایرنا، همچنین
۳.۹ هزار میلیارد تومان برای جذب ۲۵ هزار نیروی جدید برای مراکز درمانی پیش‌بینی شده است. با عنایت به تأکید رهبر معظم انقلاب بر موضوع تولید و نقش مهم موضوع سلامت در توسعه پایدار و اثر بر نیروی تولید، در بودجه ۱۴۰۳ اقدامات مطلوبی صورت گرفته است؛ به طور کلی اعتبارات بخش بهداشت و درمان، ۴۰۹ همت یا به بیان دیگر حدود ۲۹ درصد در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل رشد داشته است. رشد ردیف‌های بودجه درمانی، در کنار پیش‌بینی ۳.۹ همت برای جذب ۲۵ هزار نیروی جدید برای مراکز بهداشتی و درمانی جدیدالساخت و ۱۸۰۰ نفر عضو هیأت علمی مؤکد توجه دولت و مجلس به مسأله بهداشت اجتماعی و موضوع سلامت است. موضوع تولید به بحث سلامت نیروی کار و جوانی جمعیت  گره خورده است. در بحث سلامت، علاوه بر اینکه رویکرد بودجه ۱۴۰۳ حفظ سلامت مردم بوده، توجه به افزایش تعداد کادر درمان نیز به چشم می‌خورد. با توجه به افزایش سن نسل انفجار جمعیت در ایران، نیاز به خدمات درمانی در آینده بیشتر خواهد بود و زیرساخت‌های درمانی و آموزشی از اکنون باید ارتقا یابند.

جستجو
آرشیو تاریخی