صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

با تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی در استان گیلان، منابع آبی مدیریت می‌شود

تأمین آب پایدار برای شالیزارهای گیلان

ایران زمین - با وجود آنکه کاهش بارش‌ها در گیلان وارد سومین سال شده اما امسال هم همه 238 هزار هکتار از شالیزارهای این استان زیر کشت برنج رفته‌اند. اصلی‌ترین دغدغه‌ این روزهای کشاورزان گیلانی تنها تأمین آب است اما مسئولان جهاد کشاورزی استان اعلام کرده‌اند: «اگر شالیکاران بر اساس برنامه و تقویم زراعی پیشنهادی از سوی جهاد کشاورزی مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت را اجرا کنند نباید نگران باشند.»
اجازه نمی‌دهیم کشاورزان دچار مشکل شوند
استاندار گیلان هم در این زمینه از تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی به منظور جلوگیری از وارد شدن خسارت‌های احتمالی به شالیکاران خبر داده و می‌گوید: اجازه نمی‌دهیم کم‌آبی در سال زراعی جدید به یک بحران تبدیل شود. «اسدالله عباسی» با تأکید بر اینکه نمی‌گذاریم در سال رشد تولید کشاورزان با خسارت مواجه شوند می‌افزاید: از ماه‌ها قبل لایروبی آب‌بندان‌ها مورد تأکید قرار گرفته و تمام فرمانداران موظف شده‌اند تعداد نهرهای لایروبی شده را به قرارگاه مرکزی اعلام کنند. وی با اشاره به شرایط آبی بسیار خاص استان در سال‌های اخیر می‌گوید: آب زراعی در استان به 2 صورت حوزه آبریز سد سفیدرود و سنتی تأمین می‌شود و یکی از دلایل کاهش آب ذخیره شده ضعف در بخش آب‌بندان‌هاست. در این راستا با تشکیل قرارگاه جهادی آب زراعی تلاش شده راه‌حلی برای رفع این مشکل پیدا کنیم تا کشاورزان دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند. عباسی با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم کم‌آبی در سال زراعی جدید به یک بحران تبدیل شود، گفت: فرمانداران در هر منطقه موظف هستند برای تأمین و مدیریت آب پای کار باشند و شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی را تنها نگذارند.
نماینده عالی دولت در گیلان یادآور می‌شود: کشاورزان در روزهای آینده از طریق صدا و سیما و دیگر رسانه‌های رسمی و خبرگزاری‌های استان میزان توزیع و ایام و ساعات رهاسازی آب را دنبال کنند تا با مشکلی مواجه نشوند. وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به کاهش ذخیره آب در پشت سد سفیدرود همه دستگاه‌های مرتبط پای کارآمده‌اند و تأکید شده از همه ظرفیت‌ها و تجهیزاتی که از طریق میرآب‌ها در اختیار شهرستان‌ها قرار داده شده به بهترین نحو استفاده شود. عباسی با تأکید بر لزوم توجه به رعایت تقویم زراعی توسط شالیکاران می‌گوید: علاوه بر موارد فوق، جهاد کشاورزی استان باید بذر گواهی شده، سوخت مورد نیاز موتورپمپ‌ها و کود شیمیایی را در اختیار شالیکاران قرار دهد.

برنجکاری با شرایط روز
 تنظیم شود
«صالح محمدی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم در این زمینه به «ایران» می‌گوید: با وجود آنکه امسال سومین سال پی در پی است که با کاهش نزولات جوی مواجه هستیم و ذخیره سد سفیدرود که 71 درصد کشاورزی استان به آن وابسته است به ۶۹۰ میلیون متر مکعب رسیده اما تمام ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان به زیر کشت برنج رفته است.  وی در خصوص مشکلات احتمالی از کمبود بارش‌ها برای شالیکاران توضیح می‌دهد: درست است که سال کم‌بارشی را پشت سر گذاشته اما امیدواریم در فصل «داشت» بارندگی‌های مناسبی داشته باشیم. البته نکته مهم‌تر در این زمینه مدیریت آب و لایروبی انهار است که کشاورزان برای گذر کم‌دغدغه از سال زراعی جاری به این موضوع توجه کافی داشته باشند.  صالحی با اشاره به چالش‌های کشاورزی در گیلان از جمله تغییرات اقلیمی و کاهش بارش‌ها و نوسانات دمایی، می‌افزاید: لازم است کشاورزان فعالیت در حوزه برنج را با شرایط روز تنظیم کنند، زیرا دیگر مانند گذشته سد و رودخانه‌ها و آب‌بندان‌ها و چاه‌های ما پرآب نیست. کاهش حجم سد در سال‌های کم بارش، کشاورزی استان را دچار چالش می‌کند و لذا در سال‌جاری نیز ذخیره مطمئنی برای اراضی شالیزاری نداریم.
وی ادامه می‌دهد: تأکید کارشناسان این حوزه به کشاورزان، لزوم استفاده حداکثری از منابع آبی موجود است. در این زمینه طی 2 سال گذشته با کمک کشاورزان زمان‌بندی انجام فعالیت‌های زراعت برنج را در قالب تقویم زراعی تنظیم و طبق آن عمل کرده‌ایم.

رها‌سازی آب سد سفیدرود
در نیمه دوم اردیبهشت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تشکیل شورای حفاظت آب به ریاست استاندار خبر داده و تصریح کرد: طبق آمارهای اعلامی توسط جهاد کشاورزی و آب منطقه و ملاحظات فنی و اقلیمی سایر دستگاه‌ها، زمان‌بندی رهاسازی آب سد را تعیین می‌کنیم و طبق پیش‌بینی‌ها در سال‌جاری، این رهاسازی در نیمه دوم اردیبهشت ماه انجام می‌شود. کشاورزان ابتدا و انتهای شبکه آبیاری سد خزانه‌گیری و نشاء را تنظیم کنند؛ البته در صورت دسترسی به آب‌بندان‌ها و کانال‌های غیر شبکه سد و زهکش‌ها و با استفاده از پمپ‌های آب‌کش، حتماً نشاء را آغاز کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی