صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

حمایت از تولید‌کنندگان رونق می‌گیرد

جهش 50 درصدی تأمین مالی صادرکنندگان

بررسی روند توسعه تجارت کشورمان درچند سال اخیر نشان می‌دهد که دولت سیزدهم راهبردهای عملیاتی از جمله حضور مؤثر در پیمان‌نامه‌های منطقه‌ای و جهانی نظیر اکو، اوراسیا، بریکس، شانگهای، همچنین تمرکز بر گسترش همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه و تلاش برای حضور مقتدرتر در قاره‌هایی نظیر آفریقا و موارد بسیار دیگری را مدنظر قرار داده است. مجموع این تدبیر قابل تأمل دستاورد‌های بسیاری را در جهش تجاری جمهوری اسلامی ایران به همراه داشت. البته در ادامه این روند از اوایل هفته جاری ظرفیت‌های تجاری کشورمان در ایران اکسپوی 2024 در معرض دید بیش از 100 کشور جهان قرار گرفت. این فرصت باعث شد که نهادهای مسئول در امر تجارت و صادرات از توانمندی‌های خود برای تداوم جهش تجاری کشورمان در جمع خبرنگاران سخن بگویند.

تمرکزبر توسعه تجارت با آفریقا
در همین رابطه سیدامیر برهانی نایینی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران روز گذشته در نشست خبری حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ گفت: برنامه وزارت صمت در سال‌جاری، در امر تجارت، متنوع‌سازی مقاصد صادراتی است و صندوق ضمانت صادرات هم بر اساس این برنامه وزارتخانه حرکت می‌کند. برهانی افزود: یکی از علل برگزاری همزمان اجلاس ایران و آفریقا با ایران اکسپو این بود که تجار آفریقایی از ظرفیت‌های ایران باخبر شوند، چراکه صادرات به مقصد آفریقا مورد تأکید است و مقرر شده در این قاره سرمایه‌گذاری ویژه انجام دهیم. صندوق ضمانت صادرات نیز صادرات به آفریقا را پوشش بیمه و ضمانتی می‌کند. بنابراین یکی از مقاصد مهم صادراتی، قاره آفریقاست. وی ادامه داد: برای آفریقا سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در نظر داریم هر چند پیشتر هم با این قاره و با کشورهایی مانند ساحل عاج، سنگال وغیره مبادلات تجاری داشته‌ایم.

تسهیلات ویژه برای صادرات دانش‌بنیان
برهانی از امضای تفاهمنامه تجاری با اتاق‌های بازرگانی و تجار مالزی و کامرون طی روزهای آتی خبر داد و بیان داشت: با عنایت به اینکه یکی از تأکیدات دولت، توسعه صنعت دانش بنیان صادرات محور است، در ایران اکسپوی 2024 تفاهمنامه‌ای با  مدیر صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت امضا شد. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در خصوص این تفاهمنامه اظهار داشت: با توجه به سیاست دولت و وزارت صمت نسبت به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، پوشش‌های اعتباری برای شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت این صندوق قرار دارد. وی همکاری دو مجموعه را نقطه عطفی در توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان دانست. برهانی تصریح کرد: در صادرات دانش‌بنیان بیشترین تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم و به فعالان این عرصه در یافتن بازارهای صادراتی و تسهیل صادرات کمک می‌کنیم؛ از جمله اینکه در روزهای برگزاری ایران اکسپو ۲۰۲۴ اعتبارسنجی خارجی را به طور رایگان برای شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهیم. محسن نادری مدیر صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت نیز درباره امضای تفاهمنامه با صندوق ضمانت صادرات افزود: با امضای این یادداشت تفاهم این مجموعه آمادگی کامل جهت همکاری با صندوق ضمانت صادرات و حمایت از صادرکنندگان محصولات دانش‌بنیان  را دارد. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات تأکید کرد: سرمایه ثبتی صندوق ضمانت صادرات ایران ۲۰۰ میلیون یورو افزایش یافت و در حال حاضر به ۲۴۷ میلیون یورو رسید. بر این اساس می‌توان گفت که تأمین مالی صادر‌کنندگان حدود 50 درصد افزایش یافته است. برهانی در مورد میزان بیمه‌نامه صندوق ضمانت صادرات افزود: کل پوشش بیمه‌نامه و ضمانت صندوق از ابتدای شروع به کار تاکنون حدود ۲۲ میلیارد یورو برآورد می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی