صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

معاون علمی رئیس‌جمهور در نشست با خبرنگاران عنوان کرد

همکاری با روسیه در ساخت هواپیما

هوش مصنوعی یکی از حوزه‌های دنیای فناوری محسوب می‌شود که در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفته است، به گونه‌ای که در آذرماه سال گذشته، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با حکمی ازسوی رئیس‌جمهور، مأمور تشکیل «شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی» شد. هدف از تشکیل این شورا، ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های ذی‌ربط و کنشگران پیشران در حوزه هوش مصنوعی عنوان شد تا ایران بتواند به جایگاه پیشتاز و پایدار در میان کشورهای جهان دست یابد. این موضوع در نشست خبری سالانه معاونت علمی ریاست‌جمهوری با خبرنگاران که روز گذشته برگزار شد هم مورد توجه قرار گرفت و روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش‌های این معاونت در سال گذشته، از راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در سال‌جاری و ایجاد تحولات مناسب در این حوزه خبر داد.

میترا جلیلی
خبر نگار

راه اندازی صندوق پژوهش فناوری هوش مصنوعی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه توسعه فناوری در کشور وظیفه اصلی معاونت علمی ریاست‌جمهوری است گفت: در این راستا برنامه ستاد توسعه هوش مصنوعی این معاونت کمک به دانشگاه‌ها، محققان و شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه فناوری‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی در ایران با استفاده از ابزار اپراتور است.
 دهقانی‌فیروزآبادی با اشاره به اینکه اساسنامه مرکز ملی هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین است، گفت: این مرکز در اولین گام یک کاربر هوش مصنوعی یا به اصطلاح «اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی» را در کشور راه‌اندازی می‌کند.
وی همچنین یادآورشد: پس از تصویب راه‌اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی و شورای راهبری در سال گذشته و مشخص شدن اعضای این شورا، نوبت به سرمایه‌گذاری رسید و جلسات متعددی با سرمایه‌گذاران بخش دولتی و صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری برگزار کردیم. دهقانی‌فیروزآبادی، یکی از دستاوردهای سال گذشته را برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی صندوق پژوهش فناوری هوش مصنوعی با سرمایه ١٠ هزار میلیارد تومانی در اسفندماه سال ١۴٠٢عنوان کرد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: بخش خوبی از این سرمایه را نهادهایی مثل صندوق توسعه ملی و چندین مؤدی مالیاتی بزرگ در حوزه اپراتورها تقبل ‌کرده‌اند که پرداخت کنند بنابراین اقدامات عملیاتی بسیار خوب پیش رفته است.
 به گفته معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، این تلاش‌ها امسال نیز ادامه دارد و برای ایجاد یک اپراتور ملی هوش مصنوعی توسط مرکز ملی هوش مصنوعی برنامه‌ریزی شده است. این اپراتور قرار است درست مانند اپراتورهای تلفن همراه که به ارائه خدمات اینترنتی می‌پردازند، خدماتی همچون مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ(بیگ دیتا) و کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری ارائه دهد و این خدمات پردازشی را در اختیار دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌ها و نهادها قرار دهد.

رتبه بالای ایران در دانش فنی هوش مصنوعی
دهقانی‌فیروزآبادی با دفاع از وضعیت ایران از نظر دانش فنی و نیروی انسانی، یادآور شد: در حوزه مقالات و ارجاعات، ایران رتبه ١٧ یا ١٨ را دارد اما به دلیل نبود زیرساخت‌های مورد نیاز در کشور، در حوزه کاربردی هوش مصنوعی، در رتبه ٧٠ تا ٨٠ قرار گرفته است. با این حال پیش‌بینی می‌کنیم در سال‌جاری با ایجاد اپراتور ملی هوش مصنوعی، تحول خوبی در حوزه هوش مصنوعی داشته باشیم.

حضور ۱۰۸ شرکت دانش‌بنیان
در بورس
یکی از موضوعاتی که تاکنون بسیار مورد توجه قرار داشته، ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس و جذب سرمایه و مشارکت مردمی است. دهقانی‌فیروزآبادی در این نشست خبری با اشاره به این موضوع، از حضور ۱۰۸ شرکت دانش‌بنیان در بورس خبر داد و گفت: امیدواریم تا آخر سال حداقل رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کنند. وی افزود: یکی از مراحل بلوغ بعضی از شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شدن آنها در بازار سرمایه و مشارکت آنها توسط سرمایه مردم است. لزومی ندارد یک شرکت دانش‌بنیان برای ورود به بورس به معاونت علمی ریاست‌جمهوری مراجعه کند. دهقانی‌فیروزآبادی ادامه داد: وقتی بحث کلان‌داده‌ها یا بحث داده‌های مرتبط با مردم یا امنیت مردم مطرح می‌شود، صلاحیت شرکت‌ها برای ورود به بورس در یک کارگروهی که در معاونت علمی ریاست‌جمهوری تشکیل شده، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

همکاری با روسیه در ساخت هواپیما
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری درباره آخرین وضعیت ساخت هواپیمای مسافربری ٧٢ نفره که درحال حاضر به عنوان یک پروژه دانشگاهی در دانشگاه امیرکبیر پیگیری می‌شود، گفت: از این پروژه بازدید کردیم، پروژه خوبی است اما از نظر فنی زیرساخت مناسبی ندارد. این پروژه در ٧-٨ جلسه بررسی و مشخص شد که به دلایل متعدد، پروژه‌ای نیست که جوابگوی صنعت هواپیمایی باشد.
دهقانی‌فیروزآبادی ادامه داد: قرار شد شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در این حوزه به سراغ ساخت و طراحی بخش‌های مختلفی از جمله سیم‌های کنترل، ناوبری هدایت، ابزارهای موتور بروند. وی گفت: همچنین قرار است با کشورهایی که روابط خوبی داریم، در صنعت هوایی کنسرسیوم تشکیل دهیم و در نهایت نیز جمع‌بندی کردیم که به عنوان عضوی از یک کنسرسیوم در ساخت یک هواپیمای جدید روسیه مشارکت داشته باشیم.

دستیابی به صدها «جی پی یو»
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مرکز ملی هوش مصنوعی جایگاهی فراتر از معاونت علمی است، گفت: از تمام دستگاه‌ها دعوت می‌کنیم که این مرکز را تقویت کنند. دهقانی‌فیروزآبادی همچنین یادآور شد: امسال جریان اکوسیستمی هوش مصنوعی در کشور راه می‌افتد و به صدها جی پی یو GPU (واحدهای پردازش گرافیک) دست پیدا می‌کنیم.
وی افزود: پیش‌بینی ما این است که در سال ١۴٠٣ به چند صد GPU دسترسی پیدا کنیم، البته تحریم‌های شدیدی در این حوزه وجود دارد. عربستان و امارات که برای خرید GPU اقدام کرده‌اند و حتی پول پرداخت کرده‌اند نیز تحریم شده‌اند، اما ما امیدواریم دانشگاه‌ها GPUهایی را که دارند، برای استفاده تجمیعی در اختیار قرار دهند.
دوبرابر شدن بازگشت محققان به کشور
معاون علمی رئیس‌جمهور در خصوص ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان برای رصد نخبگان گفت: بازگشت محققان ایرانی در قالب عضو هیأت علمی و غیره به کشور دو برابر شده است. دهقانی‌فیروزآبادی ادامه داد: محققان همه کشورهای دنیا یا از کشورشان خارج می‌شوند یا محققانی به کشورشان وارد می‌شود. وی کشور چین را بزرگ‌ترین مهاجرفرست دنیا عنوان کرد و یادآور شد: البته رویکرد این کشور آن است که هر محققی که از کشور خارج می‌شود، سفیران علم و فناوری آن کشور به شمار می‌رود. وی وطن‌پرستی را شاخص اصلی شهروندان هر کشوری دانست و گفت: بخش زیادی از توفیقات کشورهایی چون هند و چین به لطف محققانی است که در سایر کشورها به تحقیق و پژوهش اشتغال دارند. وی خاطر نشان کرد: همه کسانی که آمارهای مهاجرت‌ها را ارائه می‌دهند، مرجع و عدد و ارقامی در اختیار ندارند و بهترین مرجعی که می‌تواند در این زمینه آمارها را ارائه دهد، پلیس گذرنامه است. معاون علمی ریاست جمهوری با اشاره به اقدامات وزارت علوم در خصوص ترجمه مدارک، یادآور شد: فراجا اطلاعات لازم از مهاجرت را در اختیار دارد و کمک می‌کند بنیاد ملی نخبگان به آمارهای مهاجرت نخبگان دسترسی داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی