صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

مرور

حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت
معاون حمل و نقل شهرداری تهران اعلام کرد: موضوع به‌روز رسانی طرح ترافیک در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نهایی می‌شود.
محسن هرمزی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد سرانجام مطالعات تغییر در اجرای طرح ترافیک در شهر تهران با تأکید بر اینکه ما در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران میراث‌دار کم و کاستی‌هایی هستیم، گفت: حوزه طرح ترافیک در سال‌های اخیر با توجه به مقتضیات زمانی به‌روزرسانی نشده است.
هرمزی با تأکید بر اینکه جزئیات تغییرات بعد از نهایی شدن به اطلاع شهروندان می‌رسد، اظهار کرد: بر اساس مطالعات جدید یک طرح ترافیک خواهیم داشت و چیزی به نام طرح «زوج و فرد» نخواهیم داشت و همچنین قواعدی مبتنی بر حوزه برقی‌سازی را وضع می‌کنیم؛ یعنی خودروها و موتورسیکلت‌های برقی قابلیت تردد بدون محدودیت خواهند داشت. در محدوده بازار و منطقه ۱۲ نیز محدودیت‌هایی برای تردد موتورسیکلت‌های بنزینی ایجاد خواهد شد.

برای نخستین بار در کشور انجام شد؛
کاشت الکترود عمقی مغز برای درمان اختلال نورولوژیکی
برای نخستین بار در کشور زنی ۲۳ ساله که از بدو تولد مبتلا به سندرم لی (اختلال نورولوژیکی) بود، برای کاشت الکترود عمقی مغز در بیمارستان شهدای تجریش جراحی شد.
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علیرضا زالی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره وضعیت کلی بیمار، اظهار داشت: بیمار به دلیل ابتلا به سندرم لی و به طور مشخص عوارضی مانند اختلالات حرکتی در اندام‌ها که با درمان‌های متعارف هم بهبود پیدا نکرده بود به بیمارستان شهدای تجریش مراجعه کرد و بعد از بررسی برای جراحی در نظر گرفته شد. وی با اشاره به بررسی وضعیت این بیمار توسط همکاران بخش اختلالات حرکتی بیمارستان شهدای تجریش، افزود: بعد از بررسی‌های تیم پزشکی تصمیم بر این شد که الکترود در بخش‌های عمقی مغز این بیمار کار گذاشته شود. به گفته زالی، در این جراحی الکترود تحریک مغز در هسته‌های تالاموس قرار داده شد و با کمک این روش، اختلالات و مشکلات مقاوم به دارو درمانی در این بیمار به میزان قابل توجهی کنترل شد.
این جراح مغز و اعصاب با اشاره به اینکه نخستین جراحی سندرم لی در کشور توسط متخصصان بیمارستان شهدای تجریش انجام شده است، اضافه کرد: بیماری که تحت عمل جراحی درمان سندرم لی قرار گرفت، از طول عمر بالاتری در بین مبتلایان برخوردار است. وی درباره سندرم لی توضیح داد و گفت: این سندرم نوع بیماری نادر ژنتیکی است که فرد از همان بدو تولد به آن مبتلاست، عمده مشکلات در این بیماران مربوط به بخش میتوکندری یعنی بخش کارخانه درون سلول مغز است.
گفتنی است، اولین جراحی سندرم لی در دنیا توسط متخصصان جراحی اعصاب دانشگاه اکلاهما در ایالت اکلاهما امریکا در بیمار ۱۸ ساله انجام شد.

استطاعت ۹۸ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد
معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به اینکه استطاعت ۹۸ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شده است، گفت: کمیسیون‌های تخصصی پزشکی استانی و کشوری برای برخی زائران برگزار شده است.
طاهر درودی در گفت‌وگو با ایرنا با اعلام خبر گفت: تقریباً معاینات پزشکی تمام زائران انجام شده است و از نظر توانمندی جسمانی شرکت در مناسک حج ارزیابی شده‌اند. وی افزود: بعد از معاینات این زائران مشخص شد بیماری فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی شایع‌ترین بیماری در میان زائران ایرانی است. بیش از هزار و 450 زائر بالای ۸۰ سال، ۹۲ نفر زیر ۱۸ سال، ۹ هزار و ۴۸۹ نفر بین ۷۰ تا ۸۰ سال سن دارند.

ثبت‌نام از دارندگان تاکسی فرسوده برای جایگزینی با خودروی برقی
سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرتهران گفت: ثبت‌نام از دارندگان تاکسی فرسوده برای جایگزینی با خودروی برقی آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تاکسیرانی شهر تهران، شادی مالکی، گفت: نظر به سیاست‌های دولت و شهرداری تهران جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با تاکسی برقی، همه مالکان تاکسی‌های فرسوده فعال در ذیل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران می‌توانند، نسبت به ثبت‌نام تاکسی‌های فرسوده جهت جایگزینی با تاکسی‌های برقی اقدام کنند. وی افزود: در مرحله نخست ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی جک مدل (JAC E50A) به متقاضیان واگذار خواهد شد و پس از تکمیل ظرفیت، بلافاصله نام نویسی از متقاضیان برای ۱۰۰۰ دستگاه خودروی برقی دیگر آغاز می‌شود. به گفته مالکی، در این طرح تسهیلات ۳ میلیارد ریالی از سوی شهرداری تهران و همچنین تسهیلات ۶ میلیارد ریالی با کارمزد پایین از سوی خودروساز به رانندگان متقاضی اعطا می‌شود.
وی بیان داشت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان به نشانی taxi. tehran. ir یا مراجعه حضوری به واحد ثبت‌نام خودروهای برقی در سازمان تاکسیرانی تهران به نشانی خیابان آزادی، نرسیده به میدان انقلاب اسلامی، نبش خیابان بهزاد ضمن آگاهی از شرایط تسهیلات اعطایی، اطلاعات فنی تاکسی‌های برقی و ساز کار اجرایی نوسازی، نسبت به ثبت‌نام در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده اقدام کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور خبر داد:
پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال ۱۴۰۳ جهت اجرای بخشی از قانون حمایت از حقوق معلولان و به استناد ماده ۳۰ همان قانون ردیف جداگانه بودجه‌ای پیش‌بینی شده است. علیرضا آنجلاسی افزود: البته در سال‌های گذشته نیز این ردیف در قوانین بودجه بوده است و در سال ۱۴۰۲ نیز اعتبارات قانون حمایت از حقوق معلولان در ردیف اصلی سازمان بهزیستی تجمیع شده بود.
به گزارش ایرنا، براساس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور که بتازگی تقدیم مجلس شده است ردیف بودجه مربوط به قانون حمایت از معلولان به صورت یک ردیف اختصاصی دیده شده و برای آن ۱۳۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.تخصیص ردیف بودجه مجزا سبب می‌شود منابع دیده شده فقط در مصارفی که در قانون پیش‌بینی می‌شود مورد استفاده قرار گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی