غرفه ایران در بینال ونیز هفته آینده افتتاح می‌شود

نمایش دستاوردهای تجسمی ایران با محوریت مظلومیت کودکان غزه

گروه فرهنگی / دوسالانه ونیز به طور رسمی افتتاح شد، جشنواره‌ 8 ماهه هنر و فرهنگ که ایران در این دوره با محوریت مظلومیت کودکان غزه حضور دارد.
آدریانو پدروسا، کیوریتور برزیلی شعار «خارجی‌ها در همه جا» را برای شصتمین بینال ونیزانتخاب کرده و اعلام کرده است قصد دارد هنرمندانی را از پیشینه‌های متنوع و به حاشیه رانده‌شده مورد توجه قرار دهد.

تلاش‌های هزاران هنرمند برای حذف اسرائیل از دوسالانه ونیز
از زمان طوفان‌الاقصی تاکنون هنرمندان طراح، گرافیست و کاریکاتوریست هزاران اثر هنری در محکومیت رژیم صهیونیستی تولید و رسانه‌های بصری را ابزاری برای رساندن صدای ملت فلسطین و مردم مظلوم غزه کردند، یکی از کشورهایی که به‌طور مشخص با موضوع فلسطین پا به دوسالانه ونیز گذاشته، جمهوری اسلامی ایران است که در  پاویون هنر نمایشگاهی با عنوان «والایی» در یک فضای ۲۰۰متر مربعی دربخش جنبی دارد.
ایران برای نهمین بار در این رویداد شرکت کرده است، حضور ایران در بینال ونیز دو دوره پیش از انقلاب اسلامی و هفت دوره پس از انقلاب اسلامی بوده است.
دراین دوره پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند» آثارهنرمندانی همچون کاظم چلیپا، مصطفی گودرزی، مرتضی اسدی، عبدالحمید قدیریان و غلامعلی طاهری را با موضوع فلسطین دربرابر مخاطبان جهانی قرار داده که راوی جنایت‌های رژیم صهیونیستی و مظلومیت مردم غزه و فلسطین اند.
این نمایشگاه که اول اردیبهشت افتتاح شد تا آذر ماه ادامه خواهد داشت. به گفته برگزارکنندگان پس ازبمباران بیمارستان شفا درغزه برای زنده نگه داشتن یادوخاطره کودکان و شهیدان غزه، آثاری با موضوع فلسطین در آن  گردآوری شده است.

اهمیت رویداد بینال ونیز
امیر عبدالحسینی، کیوریتور ارشد غرفه (پاویون) رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز که این روزها برای ساماندهی پاویون کشورمان در ونیز بسر می‌برد، درباره اهمیت برپایی این رویداد مهم هنری گفت: دوسالانه ونیز یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هنری جهان است؛ هم به لحاظ قدمت، یکی از قدیمی‌ترین‌هاست، هم از منظر اعتبار، یکی از معتبرترین‌هاست و هم از حیث کیفیت، آثاری که کشورها در این دوسالانه ارائه می‌کنند، آخرین دستاوردهای هنرهای تجسمی آنها به شمار می‌آید. از این رو می‌توان گفت که دوسالانه هنر ونیز، المپیک هنرهای تجسمی جهان است.
وی افزود: امسال، با تأکید و پیگیری مدیرکل هنرهای تجسمی مقرر شد که پاویون جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز حضور داشته باشد و دستاوردهای اخیر هنرهای تجسمی ایران را ارائه کند.
طی چند روز گذشته که به همراه تیم رسمی جمهوری اسلامی ایران برای ساماندهی و گشایش پاویون کشورمان در ایتالیا حضور داریم، پاویون کشورها در «جیاردینی»، «آرسناله» و سایر مراکز مهم نمایشگاهی را دیده‌ایم. یکی از نکات قابل توجه در این بازدید، اهمیت رسانه‌های هنری جدید در هنرهای تجسمی معاصر است، بویژه بهره‌مندی از هنر چیدمان، هنر ویدیو، هنر اجرا، هنر مفهومی و دیگر قابلیت‌های مهمی که رسانه‌های هنری جدید در اختیار می‌گذارد تا هنرمندان، بیان هنری خود را ارائه کنند. می‌توان گفت که بیشتر کشورها از ظرفیت هنر چندرسانه‌ای برای ارائه بهتر نمایشگاهی بهره گرفته بودند.

نگاه زیست‌محیطی و روحیه صلح‌طلبی
این هنرمند بیان کرد: ازجمله دستاوردهای بینال شصتم که به وضوح در تمامی غرفه‌ها دیده می‌شود، توجه به مفاهیم اخلاقی، اجتماعی و انسانی است. اهمیت زمین، نگاه زیست‌محیطی و روحیه صلح‌طلبی و ضدیت با جنگ در پاویون بیشتر کشورها مشهود است؛ همان‌طور که کشور ما نیز عنوان پاویون خود را مبتنی بر یکی از ابیات شاعر بزرگ فارسی‌زبان، سعدی شیرازی انتخاب کرده است. این شاعر بزرگ قرن هفتم، یک بیت جهانی دارد: «بنی آدم اعضای یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند». این بیت به عنوان نام غرفه رسمی ایران، خودنمایی می‌کند.

افتتاح غرفه ایران هفته آینده
محمد خراسانی‌زاده، رئیس غرفه (پاویون) رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز نیز درباره این رویداد گفت: یکی از  اتفاقات این دوره، عدم افتتاح غرفه رژیم صهیونیستی است که با وجود ارائه آثارشان، با نصب یک بنر نوشته‌اند که تا زمان آتش‌بس در غزه و یا به قول خودشان آزادی گروگان‌ها غرفه را افتتاح نمی‌کنند. در واقع علت اصلی عدم افتتاح غرفه رژیم صهیونیستی، ترس از اعتراضات عمومی در حمایت از مردم فلسطین است؛ چرا که در همین چند روز هم تجمعات زیادی در مقابل غرفه این رژیم صورت گرفته است.
جمع‌آوری امضا علیه فعالیت رژیم صهیونیستی در ونیز طی همین چند روز از ۸ هزار به ۲۳ هزار امضا رسیده و این روز‌ها خیلی از هنرمندان، کیوریتور‌ها و فعالان عرصه هنر اعتراض جدی خود را با این امضا نشان دادند.
غرفه کشور ما هم پرچمدار اعتراضات نسبت به رژیم صهیونیستی برای کودک‌کشی در غزه است که با رویکرد انسانی در زمینه فجایع اخیر غزه، قرابت دارد. آثار هنرمندان ما هم‌اکنون در ونیز در حال آماده‌سازی است و به نظر می‌رسد هفته آینده شاهد گشایش غرفه جمهوری اسلامی ایران باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی